Denmystiskeperson Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Denne eksamen varer i 1 uke. Vi skal jobbe i grupper på 3/2 til torsdag. Fra mandag til Mandag neste uke. Torsdag skal en skriflig rapport leveres. Fredag skal brukes til at alle lager en presentasjon til Mandagen. Mandag fremfører hver enkelt elev sin presentasjon ( 12 min ) Oppgaven: Norges to største oljeselskaper Statoil og Hydro har fusjonert og blitt til StatoilHydro. I den forbindelse skal de bytte lokaler i Bergen for å slå sammen de to arbeidsplassene. I forbindelse med flyttingen ønsker de også å foreta en oppgradering av IKT-utstyret sitt (både programvare og maskinvare). Alt utstyr skal være nytt og oppsett og igangsetting av maskiner og nettverk blir deres ansvar. Totalt er det snakk om 70 ansatte som skal inn i de nye lokalene. Ledelsen har ansatt dere til å legge en plan for oppstart og drift av det nye nettverket. Noen av elementene ledelsen ønsker skal være med i planen er følgene: • Oppbygning av nettverket o Utstyr (programvare og maskinvare) – installasjon, konfigurasjon o Skisse • Oppetid/tilgjengelighet o Sikring av data o Hjemmekontor – noen ansatte jobber hjemmefra enkelte dager i uken. • Opplæring / kompetanse • Rutiner for drift av systemet. Lag planen for installasjon og drift av nettverket. Dette er det jeg har komt frem til nå, men trenger flere idèr.. Oppbygning av nettverket • Oppbygning av nettverket o Utstyr Programvare • Windows XP pro • Norton Antivirus • Norton Ghost • Norton Internet Security Maskinvare • o Skisse • Oppetid/tilgjengelighet o Sikring av data Raid Strøm o Hjemmekontor • Opplæring/kompetanse o Internettside • Rutiner for drift av systemer o Backup Noen idèr? : ) Takk for svar. Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Dette blir bare en liten brainstorming fra min side. Et viktig poeng når du kjøper inn data utstyr er TCO - Total cost of ownership. Selve innkjøpskostnaden er typisk bare 20-30% av TCO. En løsning med NAV/NIS er ikke egnet for en større bedrift. Ikke noe sentral overvåking/styring/oppgradering. Hvordan vil du sikre tilgangen inn i nettverket ved bruk av hjemmekontor? Er det stasjonære eller bærbare maskiner de skal bruke? Hva vil skje hvis f.eks en laptop full av sensitiv info blir stjålet? Lenke til kommentar
Denmystiskeperson Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Takk for raskt svar! Masse gode tips, var litt tom for idèr, så dette hjelper på! Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Skal det settes opp nytt så hadde jeg valgt virtuell løsning, Ganske mye penger å spare på et så stort fima.. Men det krevs litt kompetanse. Men kan en det så har en løst mye mtp tid-besparelse sikkerhet, sentralisering osv... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Jeg bare slenger inn noen tanker jeg gjør meg umiddelbart. Hvordan er serverrom sikret og hvor er dette plassert? Hva om det begynner å brenne på serverrommet? Kjøling? UPS? Speiling? Hvordan sikres oppdatering av klientmaskinene? Utrulling av programvare? Overvåkning? Adgangskontroll? Passordregler? Trådløst? (Sikring) Du må gjerne stille konkrete spørsmål også. Edit: Krisehåndtering... Hva skal gjøres hvis f.eks hele lokalnettet blir slått ut av virus?! Kriselab - husker ikke helt hva det konkret heter, men en outsourcet avtale, hvor lokaler står klare til innflyttning hvis det nye lokalet brenner ned. Endret 4. juni 2007 av Quayle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå