chimera Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Jeg fant en aluminium vifte på 170mmx170mmx100mm som går på 0,24 A ved 250 ACV. Så hadde det seg slik at jeg tilfeldigvis hadde en trinnløs motstand til å regulere spenninger med. Denne tar utgangspunkt i 250ACV og har en 4 A sikring(svær sak som egentlig er til en kompressor). Jeg testa denne vifta i dag tilkoblet stikkkontakten, den støyet vel noe rundt 30dB og flytta luft som et helikopter. Jeg har tenkt å regulere hastigheten ved å sende spenningen gjennom Rheostatet først men er litt usikker på hvordan det skal kobles. Jeg har nemlig en sukkerbit med 4 innganger som viser N på den første, en pil opp på den andre, en pil ned på den tredje og den siste har en pil som peker mot nordøst(klokka kvart over ett) med et vekselsstrøms tegn gjennom seg. Jeg har prøvd noen variasjoner med multimeteret men ingen har funker ordentlig. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Du må måle deg fram til hva som er hva, husker ikke slik nå (Par år siden jeg ike på GK). Den ene er jord, 2 er fase 1 og 2 og den siste er hvem vei du skal dreie for å øke hasdigheten. tipper (Finn det ut før du prøver) at N er jord pil og og ned er vær sin fase og den siste bestemmer hvem vei du må vri for om motstaden går oppe eller ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå