Gå til innhold

Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet om denne (Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer for Windows XP):

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/d...ophoto/raw.mspx

fungerer med Windows Vista, eller om / når Microsoft evt. gir den ut for Vista ?

(Selvfølgelig kan jeg prøve å installere den, men foretrekker å høre andre erfaringer først).

8777550[/snapback]

Vista har nok denne innebygget, tenker jeg. Har akkurat kjøpt D70s og Vista maskin, og den viser RAW bildene som fy.

Mener også å huske at den nylig la inn en oppgradering som skulle støtte enda flere formater.

Kjenner du ikke noen som har en maskin du kan prøve på? Evt ta med et bilde til en butikk...

Men merk at Vistas album-programmer ikke klarer å auto-rotere bilder, som er helt utrolig dårlig!!

For ellers hadde dette vært et ganske utmerket program til å organisere å vise bilder...

Men utrolig at de ikke klarer å vise bildene riktig vei, som de fleste slike programmer gjør...

Anbefaler heller FastStone, som også virker på Vista, er på norsk og gratis, og viser de fleste Raw-formatene. Ypperlig verktøy!

Lenke til kommentar
Vista har nok denne innebygget, tenker jeg. Har akkurat kjøpt D70s og Vista maskin, og den viser RAW bildene som fy.

8777682[/snapback]

Min Vista-maskin viser ikke raw-bildene, men det er mulig at det er en eller annen komponent som ikke er installert, eller at det er Vista-versjonen som ikke støtter dette. Kjører Vista Home Premium. Får undersøke litt.

Lenke til kommentar

Min Vista-maskin viser ikke raw-bildene, men det er mulig at det er en eller annen komponent som ikke er installert, eller at det er Vista-versjonen som ikke støtter dette. Kjører Vista Home Premium. Får undersøke litt.

8777928[/snapback]

Har også Premium og D70, og den viste de før oppgraderingen. Mener den la inn en oppdatering ganske tidlig også.

Men det er jo ikke en kritisk oppgradering, så mulig du må starte den manuellt.

Du kan jo gå til Windows Upgrade (du finner den i menyen i Explorer) og se på ikke-kritiske oppdateringer, om den er der..

Men som sagt, bruk heller FastStone, der har du mye annet snacks også...

Lenke til kommentar
FastStone fungerer flott. Takk skal du ha  :)

8778777[/snapback]

.. og ikke glem at de har skrevet en meget god manual/tutorial (kun engelsk) som det er verdt å skumme gjennom!!

Meget gode tips til organisering av bildene!!

Den laster du ned samme sted som selve programmet.

Lenke til kommentar
Noen som vet om denne (Microsoft RAW Image Thumbnailer and Viewer for Windows XP):

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/d...ophoto/raw.mspx

fungerer med Windows Vista, eller om / når Microsoft evt. gir den ut for Vista ?

(Selvfølgelig kan jeg prøve å installere den, men foretrekker å høre andre erfaringer først).

8777550[/snapback]

Mener også å huske at den nylig la inn en oppgradering som skulle støtte enda flere formater.

Kjenner du ikke noen som har en maskin du kan prøve på? Evt ta med et bilde til en butikk...

8777682[/snapback]

Jeg har Vista Ultimate x64, og der vises det i hvert fall ingen NEF-bilder fra Nikon D70s.

Lenke til kommentar
Jeg har Vista Ultimate x64, og der vises det i hvert fall ingen NEF-bilder fra Nikon D70s.

8790696[/snapback]

Nå ble jeg usikker, og måtte sjekke maskinen igjen... Men joda, de vises definitivt!! post-104121-1181074958_thumb.png

Det er Nef-filer fra D70s, på Vista Ultimate (32-bit, du hadde 64)

Prøvde å se i lista over oppgraderinger om jeg fant noe, men det var ikke lett...

Lenke til kommentar

Googla litt: RAW Thumbnailer fungerer ikkje i Vista (kjelde), men Microsoft har prøvd å gjere det enklare med RAW-filer i Vista, ved å tilretteleggje for «codecar» for vising av RAW-filer, og Photo Gallery skal visstnok kunne be om oppdatering/nedlasting av ein slik codec om ein prøver å opne RAW-filer der (kjelde). Det kan vere du har gjort noko slikt.

Lenke til kommentar
Googla litt: RAW Thumbnailer fungerer ikkje i Vista (kjelde), men Microsoft har prøvd å gjere det enklare med RAW-filer i Vista, ved å tilretteleggje for «codecar» for vising av RAW-filer, og Photo Gallery skal visstnok kunne be om oppdatering/nedlasting av ein slik codec om ein prøver å opne RAW-filer der (kjelde). Det kan vere du har gjort noko slikt.

8792402[/snapback]

Vet at Canon har RAW codec for Windows :)

Men det hjelper jo ikke trådstarter siden han har Nikon.

Andreas

Lenke til kommentar

8792402[/snapback]

NB NB!! Legg merke til det som stod i den siste linken, at codec'en gjør Nikon raw-filene korrupte, så det er bra tips å ALDRI stole på slike programmer som modifiserer Raw-filene direkte!!

Raw-fila er din original, lag heller jpg kopier som legges inn i arkivet, og tag heller på disse.

Bruk bare Raw-fila til å lage nye bilder ved behov...

Jeg konverterer mine over til dng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...