Gå til innhold

4Gb ram - 2x2048 eller 4x1024 ? CL5 vs CL4

rvenes

Anbefalte innlegg

Hallois...

(og jada, før noken spørr, eg skal legge inn Vista Ultimate 64bit)

Skal shoppe meg 4gb ram.

Har i dag 2gb - 4x512 brikker.

Har ein C2D 2.4 @ 3.2Ghz (8x400)

Og da trener eg jo minst 400mhz minne, altså 6400.

Så kjem det store spørsmålet, kva ram brikker velger man.

Tenkte jo på å ikkje gå i samme fella som nå, og kjøpe for små brikker.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336164 Crucial DDR2 PC6400 4096MB CL5 <-- Fine disse? men dei er CL5? Ser at mange andre brikker er CL4, dog er dette bare 1024 brikker.

Dei andre brikkene eg har studert litt på er disse: Corsair Dominator TWIN2X6400C4D 2048MB, DDR2,2x1GB(KIT),

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327595

Da er vi tilbake til 1gb brikker, og man må ha 4 stk.

Men så slo tanken meg, kva om eg skal overklokke enda meir? Trenger eg da noken andre brikker igjen?

Da har eg sett på disse: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334571 Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5

Men disse er igjen CL5? men det er vel på 8500 farten? så vis eg kjøyrer dei på 6400 i starten før eg klokker meir, så kan dei kjøyre på CL4 kanskje?

Mange spørsmål her, håper på mange svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det ikke er noen 2x2GB sett med lavere cas latency enn 5. Uansett er det problematisk på mange hovedkort å kjøre 4x1GB DDR2 ser det ut som, samt at man må ofte redusere hastighet og sette opp timings.

Og settet du linker til (Crucial DDR2 PC6400 4096MB) er jo svinedyrt. Du får 2x2GB sett med samme hastighet og timings ned i nesten 2.000 kr nå. Feks: Geil Black Dragon 2x2GB og OCZ Gold XTC 4096MB DDR2

Lenke til kommentar

Du bør virkelig undersøke dette med 4gb ram i windows. Selv om du har 64bit vista, er det fare for at du bare får rundt 3.2gb synlig for windows. Resten av plassen tas opp av addressering til minne i pci devicer og skjermkort.

Kanskje hovedkortet ditt klarer å "mappe" (adressere på en annen måte) disse hullene så alt blir synlig, men det er ikke en selvfølge.

Har du søkt på for eksempel "vista 64bit 4gb ram" i google? Dukker opp noen triste historier der....

Lenke til kommentar

Triste historier sier du. jaha. Kommer jo klart og tydelig frem her at vi snakker om 64-bit - seksti fire bit. Derav støtte for 4GB og mer. Det du snakker om er PAE, Physical Address Extension noe som kun brukes i 32-bits utgaver av Windows XP og Windows Vista for å gjøre mer minne tilgjenglig for kjernen i Windows og maskinvaredriverne.

Og man har alltids mulighet til å kjøre Windows XP Professional x64 Edition

Lenke til kommentar

Jeg var visst ikke helt oppdatert, ser ut som nye HK stort sett har memory remapping opsjon i bios. Som til og med virker.

Det er en liten stund siden jeg mye om slike problemer, og haddde følelsen at det fremdeles er et reelt problem. Folk kjøper 4gb ram, og blir selvfølgelig sinte og skuffet hvis det viser seg at de bare kan bruke 3 og litt. I 64bit Vista.

(Det er ikke en bug fra MS, det handler om hvordan ulike typer minne skal adresseres, og at minnet til pci og skjermkort får tildelt adresser mellom 3gb og 4gb. Da overlapper det med ram-brikkene, som dermed ikke får tildelt adresser for overlappen. )

På samme måte, hvis du hadde smelt inn 8gb ram, så er det da en risiko for at omtrent 7gb blir synlig. Hvis man da ikke klarer å mappe om det "hullet".

Oppdatert lesing på temaet:

http://dansdata.com/askdan00015.htm

http://blogs.msdn.com/hiltonl/archive/2007...am-problem.aspx

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Begklager at jeg bumper denne tråden!

Har søkt i forumet og nettet, men finner ingen tester som viser hva som er best av 4x1024 og 2x2048. Da mener jeg ytelse tester med samme timings og hastighet.

Er det noen som kan finne noen tester av spill og kanskje noen syntetiske tester som kan vise forskjell i ytelse?

JA, jeg er helt sikkert elendig til å søke, men jeg har faktisk prøvd :blush:

Lenke til kommentar

Leste en test på Anandtech for en stund siden a.d. vista , og konklusjonen var att 3 gig (2x1024 og 2x512) ga best ytelse. Med 4 gig sank ytelsen litte grann.

Finner det ikke igjen i farten da jeg er minst like "flink" som deg til å søke...

Begklager at jeg bumper denne tråden!

Har søkt i forumet og nettet, men finner ingen tester som viser hva som er best av 4x1024 og 2x2048. Da mener jeg ytelse tester med samme timings og hastighet.

Er det noen som kan finne noen tester av spill og kanskje noen syntetiske tester som kan vise forskjell i ytelse?

JA, jeg er helt sikkert elendig til å søke, men jeg har faktisk prøvd  :blush:

9192389[/snapback]

Lenke til kommentar
Jeg var visst ikke helt oppdatert, ser ut som nye HK stort sett har memory remapping opsjon i bios. Som til og med virker.

Det er en liten stund siden jeg mye om slike problemer,  og haddde følelsen at det fremdeles er et reelt problem. Folk kjøper 4gb ram, og blir selvfølgelig sinte og skuffet hvis det viser seg at de bare kan bruke 3 og litt. I 64bit Vista.

(Det er ikke en bug fra MS, det handler om hvordan ulike typer minne skal adresseres, og at minnet til pci og skjermkort får tildelt adresser mellom 3gb og 4gb. Da overlapper det med ram-brikkene, som dermed ikke får tildelt adresser for overlappen. )

På samme måte, hvis du hadde smelt inn 8gb ram, så er det da en risiko for at omtrent 7gb blir synlig. Hvis man da ikke klarer å mappe om det "hullet".

Oppdatert lesing på temaet:

http://dansdata.com/askdan00015.htm

http://blogs.msdn.com/hiltonl/archive/2007...am-problem.aspx

8789786[/snapback]

Til dagauss: Ser du ikke dette bare gjelder 32-bit versjoner o.s.v 64bit kan støtte helt opp til 1600gb tror jeg grensen var så det blir ingen remapping o.s.v med ett 64-bit system og ett nytt hovedkort, fleste standard hovedkort idag støtter 8gb og kan addressere disse alle gb vil bli brukt i et 64-bitsystem.

Til cornel: Jeg ville valgt ocz xtc gold 4096 har de jeg, og fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til cornel: Jeg ville valgt ocz xtc gold 4096 har de jeg, og fungerer utmerket.

9194044[/snapback]

Du ville gjort det ja, neste gang får du sjå på datoen på innlegget, og kanskje lese dei andre postene. Bruker da ikkje snaue 2 mnd på å finne ut kva ram eg skal ha meg. Eg skriev kva ram eg kjøpte meg, og vista 64bit'n fant fint alle megabytene med ram eg stappa i pc'n.

Når det gjelder 8gb, så er eg litt usikker, men renkar med det skulle gå bra også. Blir ikkje 8gb med ram på meg med det første i allefall, 4gb er nok inntil vidre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...