Gå til innhold

Receivere/forsterker er dem like?

Anbefalte innlegg

Dette høres kansje dumt ut. Men er ikke så dumt med tanke på at jeg er veldig nybegynner på dette feltet.

Jeg er ute etter en ny forsterker, den jeg har er 20år gammel og begynner og synge på siste vers nå, for og si det slikt.. Men er Receivere/forsterkere samme sak? Eller er det to ting? Som jeg har skjønt er Receivere det samme som forsterkere bare med radio.....? Eller er jeg på bærtur her?

Vurdere en Denon avr-1907 da denne så ut som den hadde det jeg trenger. Er denne god nok til mine 7-8 år gamle JBL høytalere (8 ohms) i stereo, kommer til og bygge det ut sener til full surround.

Takker for alle svar.

-BanAnus-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd så godt jeg kunne nå i en time og finne info om dem på nettet. Høytallerene mine, de er kjøpt av min onkel for et par år siden. Så jeg hadde ikke peiling på hvor mye watt eller db dem pumper ut..

Men fant en lapp bak som det stor;

"JBL TLX 8

8 Ohms Impedans"

Dette ser ut til og være serien på høytalleren, her fant jeg et bilde av dem, Klikk her

Litt dårlig bilde.. Men ser ikke ut til og finne noen form for info om dem.. Noen her som har hatt dem samme høytallerne?

Lenke til kommentar

Takk så mye for svar, det er ikke helt dem jeg har men gravde litt mer og fikk litt hjelp på avforum.

Kan legge ut bilde av min høytaller:

JBLTLX8.jpg

Å modell navnet bak:

TLX8.jpg

Samt info fant jeg her:

Trykk her =)

Hvilken Receivere ville dere anbefalt? Rundt 3000kr? Skal holde meg til stereo inntil videre men kommer til og bygge ut til full surround.

Lenke til kommentar

Takk så mye for tipset, tok en titt på den og. Skal i vurderings boka, selv om jeg har bestemt meg for Denon..

Men jeg skjønner ikke helt dette med watt / db. Høytalerne tåler maks 91db, men hvis jeg pumper annlegget opp i følge en tabell, til f.eks 64watt så gir det meg 108db. Da vil jo høytalerne mine bli sprengt.. Å siden forsterkeren gir ut på maks 85Watt. Da går jo ikke det bra.

men en annen fortalte meg at 90db er 1Watt..? Skjønner dere at jeg er forvirret. Noen som kunne hjelpe meg og forklare dette?

Lenke til kommentar
Teoretisk klarer høyttalerne dine å spille 91db med en watts effekt innpå, det er det følsomheten angir.

Men det er dynamisk og ikke kontinuerlig om jeg husker rett. Eller?

Vil bare ikke at den setningen skal få folk der ute til å tro at det ikke har noen betydning hvor liten forsterker de kjøper,de kan jo spille 91 dB med et watt jo! :roll:

Lenke til kommentar
Teoretisk klarer høyttalerne dine å spille 91db med en watts effekt innpå, det er det følsomheten angir.

Men det er dynamisk og ikke kontinuerlig om jeg husker rett. Eller?

Vil bare ikke at den setningen skal få folk der ute til å tro at det ikke har noen betydning hvor liten forsterker de kjøper,de kan jo spille 91 dB med et watt jo! :roll:

8785305[/snapback]

Så klart er ikke en 2watts forsterker nok, dette er som sagt teoretisk. Men man trenger langt mere effekt for å drive de optimalt ved tyngre last. De forrige høyttalerne mine hadde en følsomhet på 94db og de klarte fint å bli drevet av en 20watts pioneer forsterker jeg hadde. Men selv om det spilte høyt, så hadde den null kontroll på elementene, så jo større forsterker jo bedre.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

"Jo høyere dB jo lettere er de å drive"

Dette er noe forenklet svart, spør du meg. Høyere følsomhet gir seg utslag i høyere volum, men har ikke nødvendigvis noe med hvor lette de er å drive. Høyttalerens konstruksjon og impedanseforløp er vel så viktige.

Lenke til kommentar
"Jo høyere dB jo lettere er de å drive"

Dette er noe forenklet svart, spør du meg. Høyere følsomhet gir seg utslag i høyere volum, men har ikke nødvendigvis noe med hvor lette de er å drive. Høyttalerens konstruksjon og impedanseforløp er vel så viktige.

8789045[/snapback]

Det er en sammenheng, og det gir ikke noe konkret svar, men en pekepinn på om de er utrolig lettdrevne eller ikke. Så klart må man også ta hensyn til elementenes størrelse, en høyttaler med følsomhet på 98db vil sikkert ikke kreve mye forsterker for å kunne gi lyd, men for å i det hele tatt å ha kontroll må mere effekt tilføres. Hvis denne høyttaleren for eksempel er utstyrt med 15" så er det logisk å tro at disse vil kreve en del forsterkerkraft for å kunne drives uten at bassen "bunner" osv. Og i tillegg spiller også høyttalerens impedans inn som du sier.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Denon AVR-1907, så er den ikke i nærheten av så sterk som de 7x85 w i 8 ohm den er oppgitt til å yte. For å kunne yte 7 x 85 w i 8 ohm med alle kanaler i drift og over hele frekvensområdet kontinuerlig, så burde den iallefall trekke rundt 1000 w. Det gjør den ikke! La deg IKKE lure av den oppgitte effekten.

Klasse AB-forsterkere har en virkningsgrad på ca 60 %. Dersom 7x85 w = 60 % virkningsgrad, så må strømforbruket være tilnærmet ((7x85 w)/(6))x10 = ca 1000 w. Kan nesten garantere deg at den ikke trekker noe i NÆRHETEN av det.

Lenke til kommentar

Hold deg unna denon til de høyttalerne dine. Går for en rimelig Harman/Kardon forsterker, det vil nok være den beste matchen. JBL krever litt effekt for å låte bra. Og H/K + JBL er som kjent den "ultimate" matchen.. ;)

edit: Konkret forslag innenfor prisrammen din: link.

Endret av phax
Lenke til kommentar
Hold deg unna denon til de høyttalerne dine. Går for en rimelig Harman/Kardon forsterker, det vil nok være den beste matchen. JBL krever litt effekt for å låte bra. Og H/K + JBL er som kjent den "ultimate" matchen.. ;)

edit: Konkret forslag innenfor prisrammen din: link.

8789243[/snapback]

De oppgitte 30w (8 ohm) i surround, er nok mer reelle watt, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...