Gå til innhold

Vista "spiser" harddiskplass! Hva skjer?

Anbefalte innlegg

Har installert Vista HP 32-bit på maskinen min, parallelt med XP (XP på C: og Vista på D:) Etter at jeg nå har kjørt Vista en stund (har ikke kjørt XP siden jeg installerte Vista, så får jeg bare mindre og mindre ledig plass på D:\

Det begynte for 4 dager siden med at jeg hadde 45 % ledig harddiskplass, nå er det bare 39 % igjen. 6 % av en partisjon på 53,6 GB. Det er 3,2 GB det. Hvordan er det mulig? Har ikke lagt inn en dritt. Kun kopiert over dokumenter på tilsammen 15 MB.

Noen forklaring? Blir bare mindre og mindre ledig plass her..

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3.2 GB forsvinner fort det. Kan være midlertidige filer, et nytt systemgjenopprettningstidspunkt, 100vis av små filer på 1 kb tar ikke bare 100vis av kb, men noe mer plass.

Fjern filer som du ikke trenger.

Jeg gjorde det nettopp, og gikk fra 76 GB til 103 GB.

Lenke til kommentar

Den artikkelen sier svært, svært mye om Microsofts udugelighet..! Helvete altså.. Så bare fordi jeg har Vista HP, og ikke business eller ultimate så må jeg enten leve med de ubrukelig digre skyggekopiene eller finne meg i å kjøre uten gjennoppretting, evt gå igjennom den fordømte prosessen med å fjerne støtt og stadig.

Men da forstår jeg det sånn at en eller annen gang så gir Vista seg med å ta mer hdd-plass. At den nå kommer til å fortsette opp til et visst punkt for så å overskrive de eldste dataene f.eks.?

Lenke til kommentar
Ja, flere som anbefaler ccleaner, men har ikke helt turt det. Det følger ikke med noen "gratis bugs" altså? Orker ikke sette igang full reinstall av Vista og sånt piss bare for å prøve et program som kanskje gjør jobben.

8778030[/snapback]

Herregud så "optimistisk vi var idag da!

jeg å flere brukere har over en årekke brukt ccleaner både med å uten bugs. jeg har i alle år jeg har kjørt ccleaner ikke hatt et eneste problem.

jeg råder deg til å følge rådet som de kompetente brukerne i programvare gir deg for de er nesten alltid riktige. ikke kom med kritikk uten å vite hva du kritiserer!

enten så prøver du det eller ikke. hvis du skulle prøve det da har du ihvertfall mer å si enn uten å ha gjort det.

Sett igang!

Lenke til kommentar

jeg å flere brukere har over en årekke brukt ccleaner både med å uten bugs. jeg har i alle år jeg har kjørt ccleaner ikke hatt et eneste problem.

jeg råder deg til å følge rådet som de kompetente brukerne i programvare gir deg for de er nesten alltid riktige. ikke kom med kritikk uten å vite hva du kritiserer!

enten så prøver du det eller ikke. hvis du skulle prøve det da har du ihvertfall mer å si enn uten å ha gjort det.

Sett igang!

8819078[/snapback]

Rolig mann, trekker ingen i tvil her, ikke legg ord i munnen på meg. Stoler på de svarene jeg får, men når det kommer til å grave lit ekstra rundt freeware og ting jeg ikke aner hva er, så er dette ofte referert til som sunn skepsis.

*chill-pill served*, tygg sakte..

Tilbake on-topic:

Variasjon i diskplass er et faktum, nå er jeg oppe i 48 % ledig igjen, mot tidligere helt ned i 39 % (har hverken slettet eller lagt inn NOE, kun restartet en 2-3 ganger siden sist). Så vidt jeg har forstått det til nå var det indekseringsprosessen som mellomlagret all informasjonen som var nødvendig helt til prosessen var ferdig. Får se om den teorien holder vann.

Lenke til kommentar

Sett igang!

8819078[/snapback]

Rolig mann, trekker ingen i tvil her, ikke legg ord i munnen på meg. Stoler på de svarene jeg får, men når det kommer til å grave lit ekstra rundt freeware og ting jeg ikke aner hva er, så er dette ofte referert til som sunn skepsis.

*chill-pill served*, tygg sakte..

Tilbake on-topic:

Variasjon i diskplass er et faktum, nå er jeg oppe i 48 % ledig igjen, mot tidligere helt ned i 39 % (har hverken slettet eller lagt inn NOE, kun restartet en 2-3 ganger siden sist). Så vidt jeg har forstått det til nå var det indekseringsprosessen som mellomlagret all informasjonen som var nødvendig helt til prosessen var ferdig. Får se om den teorien holder vann.

8830287[/snapback]

Ja, greit nok jeg skijønner godt skepsisen din til freeware av alle slag og det har du også delvis grunn til.

Men jeg blir mildt sagt litt irritert over at du får råd som du sier er ikke noe du gidder å teste ut alternativer som er foreslåtte for degt da begynner jeg å lure.

Forøvrig så håper jeg din skepsis roer seg nok til å starte å besøke www.giveawayoftheday.com

og muligens prøve freewareprogrammet processtamer som er bra hvis du føler at pcen din har dårlig ytelse.

Jeg håper dette innlegget var chillet nok og at du blir oppmuntrer av dette innlegget til og kanskje også prøve ccleaner m.m

Lenke til kommentar

Jeg ville bare ha flere synspunkter på hvorvidt ccleaner ville funke bra, og når både murfh og Mevon mente det, så installerte jeg det. No prob. Ditt etterfølgende mas om at jeg drar andre forummedlemmer i tvil hører ingensteds hen. Du får være irritert på alle måter sagt, det være seg både mildt, grovt og eventuelt annet ønskelig, det får være din greie.

Konstruktivt var det imidlertid at du introduserte meg for www.giveawayoftheday.com. :) Hva processtamer angår skal jeg gi det et forsøk om pcen min en gang skulle begynne å yte under forventet.

Lenke til kommentar

Er nok System Restore tenker jeg stort sett. Om du ikke setter dette opp selv, er det satt opp til å bruke ganske mye av disken. Dette kan du konfigurere i kontrollpanelet -> system -> system restore (?). Mange brukere behøver den ikke i det hele tatt.

Uansett koster det ikke så veldig å invistere i den større haddisk. Koster knappe tusenlappen for 500GB. Kanskje ikke en løsning du ønsker, men du får aldri nok diskplass.

Lenke til kommentar
*snip*

Uansett koster det ikke så veldig å invistere i den større haddisk. Koster knappe tusenlappen for 500GB. Kanskje ikke en løsning du ønsker, men du får aldri nok diskplass.

8886396[/snapback]

Laptop-bruker jeg TCi, så det er ikke gjort i et trylleslag, men har 120 gig disk i laptopen (C: 50, D: 50 + noe på recovery disk + "svinn" GB -> GiB) + 500 GB ekstern disk, så er ikke manko på harddiskplass, men hadde jo vært greit om Vista ga seg med å sluke diskplass før nåla når 0 KiB ledig.. :p Kunne jo fort vært en eller annen type spiralprosess igang, men nå ser det jo ut til at det har roet seg (og trukket seg noe tilbake), så lar det skure og gå en stund til, så får vi se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...