Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Hjelp! Formatert 12 ganger på 2 uker. Mistet to hd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+142

Høyreklikk på Min Datamaskin-ikonet, og velg Behandle.

- Nå vil det åpne seg et program, Datamaskinbehandling.

I menyen til venstre[treebar], velger du Diskbehandling.

Se om harddiskene dine dukker opp der ;)

Lenke til kommentar

Hei.

Hvis dette stadig skjer med helt ren installasjon på ny harddisk, vil jeg tro det er hovedkortet ditt det er noe galt med.

Evt. feil på RAM kan også føre til tap av data på disk, men siden du sier det skjer ting i BIOS er det mest sannsynlig hovedkort.

Så har du mulighet til å låne et annet hovedkort for å teste, ville jeg gjort det.

Evt. kjøpe et billig nytt kort. Er billigere i lengden enn å kjøpe nye disker... :roll:

Diskene ville jeg ikke gitt helt opp, mulig de kan fikses på et oppegående system, og med riktig programvare.

Bor du i Bergen, kan jeg evt. ta en titt på de hvis du vil.

Anbefaler ihvertfall ikke å koble på flere disker på det systemet du har nå, hvis feil på hovedkortet tuller med diskene.

Nettulf.

Lenke til kommentar

Hvor stor strømforsyning har du?

Har hatt liknende trøbbel med en annen maskin. Alt ble bra når jeg byttet til en annen maskin og annen kontroller. Siden det var en eldre DELL maskin kunne jeg ikke uten videre bare bytte ut poweret. Hos meg regner jeg med at det var enten 1) Promise SATA kontrolleren, eller 2) strømforsyningen som var synderen.

Lenke til kommentar
Hvor stor strømforsyning har du?

Har hatt liknende trøbbel med en annen maskin. Alt ble bra når jeg byttet til en annen maskin og annen kontroller. Siden det var en eldre DELL maskin kunne jeg ikke uten videre bare bytte ut poweret. Hos meg regner jeg med at det var enten 1) Promise SATA kontrolleren, eller 2) strømforsyningen som var synderen.

8777637[/snapback]

Skulle akkurat til å skrive det samme.. ;)

Det er vell ikke en Q-tec strømforsyning?

Lenke til kommentar

Har selv hatt et lignende problem, men jeg vet ikke om det er likt ditt. Jeg har en Seagate barracude 200 GB som jeg har partisjonert opp i 2 deler, en 20 GB og en med resten. Jeg hadde Windows XP på begge partisjonene.

En dag bestemte jeg meg for å teste Windows 2000. Jeg formaterte windows partisjonen og installerte 2000. Problemet som oppstod rett etter jeg hadde installert 2000 husker jeg ikke, men jeg husker jeg måtte formatere igjen og igjen. Til slutt fant jeg den geniale feilet med at jeg hadde 2000 på primær partisjonen og XP på sekundær partisjonen. Disse to operativsystemene klarte ikke å kommunisere med hverandre og det gjorde at systemet gikk skeis.

Det jeg gjorde var å formatere BEGGE partisjonene mine med 2000, så funket alt strålende. Nå har ikke jeg helt peiling om dette er løsningen på problemet ditt, men jeg håper da det kan være til hjelp.

Om det er et annet problem kan du jo bytte ut de forskjellige komponentene og feilsøke PC'en på denne måten, en metode som har virket strålende for meg.

EDIT: Nå er ikke jeg 100 % sikker, men hver gang du formaterer sliter det på harddisken. Så det kan være en feil.

Endret av toffen89
Lenke til kommentar

Før du tar diskene i bruk sørg for å sjekke SMART verdiene til diskene for unormale verdier, samt å kjøre en grundig chkdsk /F /R på diskene. Følg med på sammendraget for å se om det er detektert ødelagte sektorer eller liknende. Hvis du finner ødelagte sektorer, bruk den KUN som en trashdisk, eller som bokstøtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...