mowdy Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 hallo installere programer og unninstaller programmer i synaptic(add\remove) går fint men programmer som eg har innstallert via terminal er en annen sak. vet ikkje helt ka eg har innstallert noen måte å finne det ut på, en kommado eller noe. og kordan uninstallere di? har ikkje noe godt eksempel men har innstallert en masse greier i terminalen. f.e.k innstallerte VMware workstation men kordan uninnstallere det..ikkje det at eg skal uninstallere det bare et eksempel Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Er det installert via pakkesystemet? Eller er det snakk om en egen installer? Lenke til kommentar
mowdy Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Er det installert via pakkesystemet?Eller er det snakk om en egen installer? 8776509[/snapback] nei ikkje pakkesysteme Lenke til kommentar
dabear Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 "make clean" deretter "make uninstall" kan funke. Det beste vil vel uansett være å installere checkinstall, for deretter å installere programmet ditt gjennom dpkg. For eksempel: ./configure sudo checkinstall (istedet for make && sudo make install). Du vil nå finne ei dpkg-fil. Installerer du denne (filer fra make install vil bli overskrevet), vil du kunne avinstallere denne i synaptic. Gjør du det, forsvinner alle filene assosiert med programmet. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Evt. så kan det være greit å slenge på --prefix=/usr/local/ på configure... Lenke til kommentar
dabear Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Evt. så kan det være greit å slenge på --prefix=/usr/local/ på configure... 8781691[/snapback] Ikke viss du enkelt skal fjerne filer make install har laga allerede. Derimot viss programmet ikke er installert fra før av, kan dette lønne seg, men nå spurte jo han om avinstallasjon av et allerede installert program. Lenke til kommentar
mowdy Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Må si eg sliter litt med dette.kun hat ubuntu siden fredag.. kan du helst forklare det grundig? komme med eksempel? skal eg skrive make clean .. make uninstall..ka? skal eg skrive navne på programme bak f.e.k make uninstall vmware?? og sudo checkinstall fikk eg ikkje til mowdy@mowdy-desktop:~$ sudo checkinstall checkinstall 1.6.1, Copyright 2002 Felipe Eduardo Sanchez Diaz Duran This software is released under the GNU GPL. The package documentation directory ./doc-pak does not exist. Should I create a default set of package docs? [y]: y Preparing package documentation...OK *** No known documentation files were found. The new package *** won't include a documentation directory. ***************************************** **** Debian package creation selected *** ***************************************** This package will be built according to these values: 0 - Maintainer: [ root@mowdy-desktop ] 1 - Summary: [ ./configure ] 2 - Name: [ mowdy ] 3 - Version: [ 20070605 ] 4 - Release: [ 1 ] 5 - License: [ GPL ] 6 - Group: [ checkinstall ] 7 - Architecture: [ i386 ] 8 - Source location: [ mowdy ] 9 - Alternate source location: [ ] 10 - Requires: [ ] Enter a number to change any of them or press ENTER to continue: Installing with make install... ========================= Installation results =========================== make: *** No rule to make target `install'. Stop. **** Installation failed. Aborting package creation. Cleaning up...OK Bye. ka må eg gjøre her? Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Akkurat hvordan installerte du programmene? Lastet ned kildekode og kjørte så 'make' og 'make install'? Du må være litt mer spesifikk når du spør. I så fall skal det være så enkelt som å gå til mappa du installerte fra og kjøre 'make uninstall'. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Må si eg sliter litt med dette.kun hat ubuntu siden fredag.. kan du helst forklare det grundig? komme med eksempel? skal eg skrive make clean .. make uninstall..ka? skal eg skrive navne på programme bak f.e.k make uninstall vmware?? og sudo checkinstall fikk eg ikkje til mowdy@mowdy-desktop:~$ sudo checkinstall checkinstall 1.6.1, Copyright 2002 Felipe Eduardo Sanchez Diaz Duran This software is released under the GNU GPL. The package documentation directory ./doc-pak does not exist. Should I create a default set of package docs? [y]: y Preparing package documentation...OK *** No known documentation files were found. The new package *** won't include a documentation directory. ***************************************** **** Debian package creation selected *** ***************************************** This package will be built according to these values: 0 - Maintainer: [ root@mowdy-desktop ] 1 - Summary: [ ./configure ] 2 - Name: [ mowdy ] 3 - Version: [ 20070605 ] 4 - Release: [ 1 ] 5 - License: [ GPL ] 6 - Group: [ checkinstall ] 7 - Architecture: [ i386 ] 8 - Source location: [ mowdy ] 9 - Alternate source location: [ ] 10 - Requires: [ ] Enter a number to change any of them or press ENTER to continue: Installing with make install... ========================= Installation results =========================== make: *** No rule to make target `install'. Stop. **** Installation failed. Aborting package creation. Cleaning up...OK Bye. ka må eg gjøre her? 8788527[/snapback] Generellt er det en dårlig idé å installere rett fra source om du ikke er 100 % sikker på hva du driver med (og de som er det, og kan bruke source, vet gjerne hvor man finner ferdigpakker, og bruker dermed ikke source...) Lenke til kommentar
mowdy Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Må si eg sliter litt med dette.kun hat ubuntu siden fredag.. kan du helst forklare det grundig? komme med eksempel? skal eg skrive make clean .. make uninstall..ka? skal eg skrive navne på programme bak f.e.k make uninstall vmware?? og sudo checkinstall fikk eg ikkje til mowdy@mowdy-desktop:~$ sudo checkinstall checkinstall 1.6.1, Copyright 2002 Felipe Eduardo Sanchez Diaz Duran This software is released under the GNU GPL. The package documentation directory ./doc-pak does not exist. Should I create a default set of package docs? [y]: y Preparing package documentation...OK *** No known documentation files were found. The new package *** won't include a documentation directory. ***************************************** **** Debian package creation selected *** ***************************************** This package will be built according to these values: 0 - Maintainer: [ root@mowdy-desktop ] 1 - Summary: [ ./configure ] 2 - Name: [ mowdy ] 3 - Version: [ 20070605 ] 4 - Release: [ 1 ] 5 - License: [ GPL ] 6 - Group: [ checkinstall ] 7 - Architecture: [ i386 ] 8 - Source location: [ mowdy ] 9 - Alternate source location: [ ] 10 - Requires: [ ] Enter a number to change any of them or press ENTER to continue: Installing with make install... ========================= Installation results =========================== make: *** No rule to make target `install'. Stop. **** Installation failed. Aborting package creation. Cleaning up...OK Bye. ka må eg gjøre her? 8788527[/snapback] Generellt er det en dårlig idé å installere rett fra source om du ikke er 100 % sikker på hva du driver med (og de som er det, og kan bruke source, vet gjerne hvor man finner ferdigpakker, og bruker dermed ikke source...) 8789651[/snapback] OK skal huske på det. når eg innstalerte vmware tror eg bare skreiv:sudo så drog eg en fil det stod install på sånn sudo vmware-install.pl Fant ut kordan eg uninstallerte det måtte bare finne ut kor eg innstalerte det så låg det en uninsatll fil der sånn: /usr/bin/vmware-uninstall.pl Edit:fant det ut... no bruker eg linux hver dag så finner nok ut litt hver dag!! Endret 5. juni 2007 av mowdy Lenke til kommentar
spock84 Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 checkinstall må du forresten, i likhet med make install, kjøre i ei mappe der det ligger ei make-fil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå