Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dumme nordmenn i trafikken


Anbefalte innlegg

Hvorfor er det ingen som har bemerket trafikkens farligste og mest irriterende sjåførl enda??

 

Gjett hvilket vesen jeg mener

9014291[/snapback]

 

At det skal være kvinnfolk er vel å ta litt hardt i. Ja, de er ofte teknisk dårlige, men de fleste av dem kjører forsiktig og omtrent i fartsgrensen. Da går det som regel bra. Jeg synes det som Pellick er inne på er mye værre. Det farligste i trafikken er å ikke holde avstand, og der er det nesten bare menn som synder (som regel Audioter...)

Endret av yablame
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At det skal være kvinnfolk er vel å ta litt hardt i. Ja, de er ofte teknisk dårlige, men de fleste av dem kjører forsiktig og omtrent i fartsgrensen. Da går det som regel bra. Jeg synes det som Pellick er inne på er mye værre. Det farligste i trafikken er å ikke holde avstand, og der er det nesten bare menn som synder (som regel Audioter...)

9014417[/snapback]

Hvorfor man ikke holder avstand? For det et kvinnfolk ligger i venstre felt og holder nøyaktig fartsgrense på nåla. Venstre felt er for forbikjøringer, ikke lusekjøring.

 

De fleste køer skapes ikke lengre av lastebiler og trektorer, men av over-forsiktige kvinnfolk & gamlinger som ikke henger med (+ noen dysfunksjonelle menn).

Lenke til kommentar

^^

Sant nok, men forsvarer ikke å ligge opp i baken på bilen foran. Ikke alle bilførere er verdensmestere (som alle vi på forumet(!)), og det hjelper ikke om du stresser de ytterligere. Resultatet blir som regel at du bruker lengre tid til dit du skal.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å være verdensmester i bilkjøring. Ligger du som en sinke i venstrefelte får man ta seg noen oppfrisknings timer hos en kjørelærer.

Feltet er til forbikjøring.

Selv om man kjører over fartsgrensa skal man likevel vike om noen kommer bakfra, og vil kjøre forbi.

Lenke til kommentar
Kvinnfolk ..?

9014357[/snapback]

Gi gutten en premie!

9014378[/snapback]

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
istockphoto_381382_first_prize.jpg

 

Takk takk! Jeg vil gjerne takke mamma, pappa, søs', bikkja, bilen min, (...).

 

Jeg og søs' var ute å kjørte for en stund siden, og jeg er selvsagt interessert i at hun skal lære om trafikk og slikt tidlig (hun blir 15 i høst), og påpeker derfor ting og tang vi ser på kjøreturen. Enten det er positivt eller negativt. Hun er ikke av de sløveste knivene i skuffen, og etter en liten stund begynner hun å ane et mønster i god og dårlig kjøring i byområde. Da presterer hun faktisk å komme med et utsagn jeg skal huske resten av livet:

"For meg virker det som om kvinner er langt dårligere sjåfører enn menn!"

Fantastisk :D Hun får også lov til å gire forresten, dersom hun sitter i forsetet selvsagt.

Lenke til kommentar

Må si jeg blir litt irritert når en drar frem kvinnfolk som dårlige sjåfører. Joda, mange av de holder fartsgrensa, men det er vel derfor fartsgrensa er der? Nå skal en vel heller ikke bryte fartsgrensa i forbikjøringsfelt heller, da dette i teorien skal brukes for å kunne kjøre forbi de som ligger under fartsgrensa.

 

Er enig i at mange kvinner er dårlige tekniske sjåfører, men i forhold til oss menn innser mange av disse det, og holder seg til hastigheter de behersker. Vi menn derimot kjører ofte mye fortere enn hva vi burde, og skaper derfor en del farlige situasjoner. Er riktignok plagsomt med folk som ligger under fartsgrensa/på fartsgrensa (Nei, jeg liker ikke å holde fartsgrensa selv), men det er da ingen grunn til å kjøre helt opp i ræva på de og skape en farlig situasjon ut av det. Hold da heller litt avstand til du får muligheten til å kjøre forbi, kommer uansett ikke fortere frem ved å hekte deg fast i tilhengerfestet dems.

 

Jeg vil faktisk påstå at mange av de som skaper farlige situasjoner er menn/unge menn som tror de er den tredje Solberg broren og kjører deretter...

 

Dette gjelder dog stort sett på landevei, i by er det ofte kvinner som skaper farlige situasjoner ved dårlig teknisk kjøring. Men en farlig situasjon på landevei er ofte farligere enn en farlig situasjon i by hvor en som regel ligger i 30.

Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om å være verdensmester i bilkjøring. Ligger du som en sinke i venstrefelte får man ta seg noen oppfrisknings timer hos en kjørelærer.

Feltet er til forbikjøring.

Selv om man kjører over fartsgrensa skal man likevel vike om noen kommer bakfra, og vil kjøre forbi.

9014874[/snapback]

 

Jeg er helt enig at venstrefeltet skal benytte for å passere tregere trafikanter i høyrefeltet, noe jeg også poengterte. Men det er vel flere som trenger oppfriskningstimer hos kjørelærer dersom noen ikke opprettholder 3-sekunds-regelen, uansett om bilen foran er ei sinke.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg forsvare folk som legger seg helt opp i rompa på andre.

Men et ankepunkt er at når du ligger i venstrefelt så regner jeg med folk bruker speil, som det er anngitt at skal gjøres.

 

Det skulle faktisk om god forbikjøringspolitkk ble fulgt ikke være nødvendig for bilister å måtte legge seg opp i rompa, for å få vekt opp egoisten.

 

§ 12. Forbikjøring

 

1. Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

 

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

b) Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.

c) Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

d) Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.

 

2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om at

 

a) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover,

b) den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring,

c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham,

d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den.

 

3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

5. Forbikjøring er forbudt like foran eller i vegkryss. Dette gjelder ikke

 

a) på kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen,

b) ved forbikjøring til høyre fordi forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving,

c) når trafikken i krysset reguleres av trafikklyssignal eller politi,

d) når trafikken på kryssende veg er pålagt vikeplikt ved offentlig trafikkskilt.

 

Forbikjøring er forbudt der sikten er hindret ved bakketopp, kurve eller på annen måte. Unntatt er forbikjøring i kjørefelt der motgående trafikk ikke er tillatt.

 

Bestemmelsene i dette nummer gjelder så langt de passer også ved forbikjøring av sporvogn. De gjelder ikke ved forbikjøring av tohjulskjøretøy som er plassert til høyre i kjørefeltet.

 

6. Kjørende som nærmer seg gangfelt, må ikke kjøre forbi kjøretøy eller sporvogn som hindrer noen del av sikten til gangfeltet.

 

Sakset fra Lovdata.

Lenke til kommentar
^^

Sant nok, men forsvarer ikke å ligge opp i baken på bilen foran. Ikke alle bilførere er verdensmestere (som alle vi på forumet(!)), og det hjelper ikke om du stresser de ytterligere. Resultatet blir som regel at du bruker lengre tid til dit du skal.

9014848[/snapback]

Mange tar ikke hintet om at de skal legge seg inn om du faktisk har god avstand, men må legge deg helt oppi rompa på dem for at dette skal skje. Liker ikke å tute eller blinke for mye heller. Er selv ikke fan av å ligge bli lagt opp i rompa på min eller andres biler. Men av og til må man bare ty til "skitne triks".

 

Selvsagt på normal 2-felts vei uten mulighet for å kjøre forbi er det noe jeg ikke gjør. Er mest tilfellet på 4-felterne rundt Oslo. Men går trafikken i 10 km/t, er det ingen vits med mer avstand en et par meter til bilen foran.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen gode grunner til å klistre seg oppi bakfangeren på bilen foran, uansett hvor sent man kjører. Dersom det ikke hjelper med blinking og tuting (man bør helst unngå å bruke hornet også) får man bare bite det i seg.

Lenke til kommentar
Må si jeg blir litt irritert når en drar frem kvinnfolk som dårlige sjåfører. Joda, mange av de holder fartsgrensa, men det er vel derfor fartsgrensa er der? Nå skal en vel heller ikke bryte fartsgrensa i forbikjøringsfelt heller, da dette i teorien skal brukes for å kunne kjøre forbi de som ligger under fartsgrensa.

 

Nå er det ikke bare at kjerringer ligger under fartsgrensa til en hver tid, det er alt det andre rare de gjør også. F.eks bruke halvtime på å lukeparkere, bremse på de merkeligste steder - Å, nei der kommer et fotgjengerfelt om 200 meter, best å bremse så jeg ikke treffer noen! Det er jo tross alt klokka to om natta og masse folk ute.

Lenke til kommentar

Det jeg hater som pesten er bymennesker som kommer ut på vestlandet, å peiser på når det er rette strekninger men når det kommer en knapp sving eller det kommer en bil i mot, rett ned i 30 eller å stoppe!

Lenke til kommentar
Det jeg hater som pesten er bymennesker som kommer ut på vestlandet, å peiser på når det er rette strekninger men når det kommer en knapp sving eller det kommer en bil i mot, rett ned i 30 eller å stoppe!

9016185[/snapback]

 

Støttes :thumbup:

Lenke til kommentar
4) Folk som absolutt skal holde seg 10km/h++ under fartsgrensa uansett om veien er tørr og fin

 

Husk at veien er glattest når det er tørt og fint ,spesielt når sola har stått på en stund.

Det er også på dette føret det skjer mest uhell.

Men jeg støtter nå ikke 10 under grensa kjøring.

Selv ligger jeg 4-6km over pga måleren viser feil etter en lasertest.

Lenke til kommentar
Må si jeg blir litt irritert når en drar frem kvinnfolk som dårlige sjåfører. Joda, mange av de holder fartsgrensa, men det er vel derfor fartsgrensa er der? Nå skal en vel heller ikke bryte fartsgrensa i forbikjøringsfelt heller, da dette i teorien skal brukes for å kunne kjøre forbi de som ligger under fartsgrensa.

 

Nå er det ikke bare at kjerringer ligger under fartsgrensa til en hver tid, det er alt det andre rare de gjør også. F.eks bruke halvtime på å lukeparkere, bremse på de merkeligste steder - Å, nei der kommer et fotgjengerfelt om 200 meter, best å bremse så jeg ikke treffer noen! Det er jo tross alt klokka to om natta og masse folk ute.

9016168[/snapback]

 

Hvis du leser lenger ned på posten min ser du at jeg er enig med deg at de er dårligere teknisk. Men dette gir stort sett utslag i bymiljø hvor ensom regel holder maks 30 km/h, og dermed gir ikke dette veldig farlige situasjoner, selv om det helt klart er plagsomt.

Lenke til kommentar

Folk som kjører under fartsgrensa(når det ikke er nødvendig)

Folk som kjører helt oppi.

Folk som kjører forbi uansett sikt og strekning.

Folk som bryter vikeplikt. (spesielt når de gjør det med vilje for å komme fram)

 

Pluss mange andre.

 

Kan vel også nevne at jeg kjørte forbi en bil i 80 i 60 sona i en uoversiktlig sving for en stund tilbake, totalt idiotisk og unødvendig av meg. så det er smart å bruke hodet før du gjør noe i trafikken, f.eks er det sikkert eller nødvendig. ikke kjør spontant.

 

Jeg synes egentlig kvinner er flinkere til å kjøre bil enn menn, dem er mindre agressive og mer forsiktige i trafikken.

Endret av JOECAMEL
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...