Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dumme nordmenn i trafikken

Anbefalte innlegg

Men jeg synes uansett at man bør dra frem kanskje den aller viktigste trafikkregelen;
Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Jeg tolker det slik som at en lusekjører uansett kjøretøy (bil eller sykkel) IKKE er hensynsfull og oppfører seg slik at det kan oppstå fare. :ermm:

Det finnes en egen trafikkregel for "lusekjøring":

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

Altså kun om nødvendig, ikke alltid. En enslig syklist på en oversiktlig vei behøver derfor slett ikke å vike til høyre for å slippe fram bilister.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det eneste jeg sa om den saken, var at man trolig ikke ville miste lappen på grunn av det, noe som Lion mente ville vært tilfellet, om snuten hadde sett deg.
1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.
Enkelt og greit.
Lenke til kommentar
Du blir virkelig ikke mer voksen av å opptre sånn. Fjortisstendenser? Det viser du nok av i det sitatet. :) Voks opp. Og ja, jeg er nitten, kommenter gjerne det. Det endrer ikke på noe. ;)

8780944[/snapback]

Det må du gjerne synes. Jeg synes derimot det ble for dumt da han skulle begynne å komme med trusler, og at jeg ikke automatisk blir fjortiss selv av å hevde at han er det.

leifedit

8781095[/snapback]

Beklager at dette blir OT, men "trusler" ... ?

Det er da på ingen måte en trussel, å si at man ikke håper at man treffer på noen. Hvis du trodde jeg mente "Hvis jeg møter deg, skal jeg drepe deg", eller noe i den duren, har jeg tydeligvis formulert meg selv veldig feil. ;)

edit

@D3vil: Er enig i at Simon Aldra har flere gode svar å komme med, men det var vel strengt tatt ikke nødvendig å sitere så ufattelig mange poster, spesielt uten å tilføye noe selv, bare for å presisere det? :)

8781127[/snapback]

hehe,nei,beklager det ;p =)

Lenke til kommentar

Hverdagshelter er de verste. Pass på deg selv, ikke pass på meg bare fordi du mener jeg kjørte for fort forbi deg..

Drosjekusker er uansett i en særklasse. Stopper hvor de vil for å slippe av folk, men tuter veiver med hender og blinker med lys med en gang det står en bil i veien der de skal kjøre. Så kjære drosjesjåfører, jeg gir blanke faen i om det er kongen du kjører på, står jeg i veien for deg så får du finne deg en annen vei å kjøre. Det må jeg gjøre hver gang en av dine kompanjonger bestemmer seg for å sperre veien for å slippe av noen sørpe fulle idioter nede i sentrum

Lenke til kommentar
men det var vel strengt tatt ikke nødvendig å sitere så ufattelig mange poster, spesielt uten å tilføye noe selv, bare for å presisere det? :)

8781127[/snapback]

Det er min måte å poste.

/OT

8782611[/snapback]

edit:

Glem det, skjønte ikke helt hva du mente med det der...

edit2: Hvis du tror jeg snakket til deg, og det faktum at du siterte så mange poster, er ikke det tilfellet. Hvis du leser litt lenger oppe, ser du hva jeg kommenterte.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Det som og er skummelt er syklister og gående som bare går / sykler raskt rett frem og plutselig går ut i fotgjengerfeltet uten å se seg for eller stoppe så man rekker å se at de skal over veien.

8780680[/snapback]

Synes syklisthetsen tar litt overhånd her, men dette er et godt poeng. Mangesyklister følger trafikkreglene for kjørende så lenge det passer. Når de kommer til et lyskryss kjører de gjerne på rødt dersom det er lite trafikk. Eller som du sier, de bruker fotgjengerfeltet. Dette er farlig.

Lenke til kommentar

Dette er ikkje noko sykkeltråd, diskusjonen rundt syklister sin oppførsel kan dykk fortsette her. Denne tråden handler hovudsakleg om bilsjåførers oppførsel i trafikken. Dykk kan godt diskutere korleis sjåførane oppfører seg med syklistar i trafikken, men ikkje dra den for langt. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg møtte på en type billister i dag som faktisk også irriterer meg grønn. Det er den såkalte Bilsnobben, som har for mye penger til å bry seg om andre enn seg selv. Regler for vikeplikt gjelder tydeligvis ikke for bilsnobben, ei heller regler for bruk av blinklys, parkering i byene o.l. Bilsnobben kjennetegnes ved at han (eller noen få tilfeller hun) kjører en ekstremt dyr bil, gjerne typisk priset over 1 mill, type Porsche Cayenne, Mercedes S-klasse, Range Rover Sport/Vouge eller noe slikt. Bilsnobben har kun kjøpt bilen for statusens skyld, og eier derfor veien. Alle må vike uansett situasjon, hans arroganse for andre billister øker jo mindere bilen deres koster. Og skulle han kollidere, har han advokat, forsikring og masse penger til å ordne opp i dette uten at det koster ham en kalori ekstra. :sick:

Lenke til kommentar
Ja, jeg møtte på en type billister i dag som faktisk også irriterer meg grønn. Det er den såkalte Bilsnobben, som har for mye penger til å bry seg om andre enn seg selv. Regler for vikeplikt gjelder tydeligvis ikke for bilsnobben, ei heller regler for bruk av blinklys, parkering i byene o.l. Bilsnobben kjennetegnes ved at han (eller noen få tilfeller hun) kjører en ekstremt dyr bil, gjerne typisk priset over 1 mill, type Porsche Cayenne, Mercedes S-klasse, Range Rover Sport/Vouge eller noe slikt. Bilsnobben har kun kjøpt bilen for statusens skyld, og eier derfor veien. Alle må vike uansett situasjon, hans arroganse for andre billister øker jo mindere bilen deres koster. Og skulle han kollidere, har han advokat, forsikring og masse penger til å ordne opp i dette uten at det koster ham en kalori ekstra.  :sick:

8786389[/snapback]

enig :yucky::sick:

Lenke til kommentar
Ja, jeg møtte på en type billister i dag som faktisk også irriterer meg grønn. Det er den såkalte Bilsnobben, som har for mye penger til å bry seg om andre enn seg selv. Regler for vikeplikt gjelder tydeligvis ikke for bilsnobben, ei heller regler for bruk av blinklys, parkering i byene o.l. Bilsnobben kjennetegnes ved at han (eller noen få tilfeller hun) kjører en ekstremt dyr bil, gjerne typisk priset over 1 mill, type Porsche Cayenne, Mercedes S-klasse, Range Rover Sport/Vouge eller noe slikt. Bilsnobben har kun kjøpt bilen for statusens skyld, og eier derfor veien. Alle må vike uansett situasjon, hans arroganse for andre billister øker jo mindere bilen deres koster. Og skulle han kollidere, har han advokat, forsikring og masse penger til å ordne opp i dette uten at det koster ham en kalori ekstra.  :sick:

8786389[/snapback]

Er på de man bare har lyst til å gi full pinne, i stedet for å bremse, da du ser han bryter vikeplikten sin.,..

For så å etterpå kunne more seg ved at han kjefter på deg, for han mener at det er din skyld. :)

Endret av V-by
Lenke til kommentar

om du noen gang ser en grønn metallik skoda oktavia uten arger å emblmet sa e det nokk far min han klarer ikke og la vere og ligge oppi ræva di uansett å den ved siden av sier...

PS HATER lastebiler som er litt for glad i rumpa på Skodaen :(

Lenke til kommentar
folk som venter til bilen foran har begynt å bevege seg før dem selv begynner å bevege seg når det blir grønt lys

Dette er irriternde, gjør at alt går så tregt når det blir grønt lys, hvorfor i helvette starter ikke alle å kjøre samtidig? Da blir det jo mye mer flyt.. selv begynner jeg alltid å kjøre når lyset blir grønt.. Det er noen få som gjør dette.. desverre er det alt for få som klarer å være oppgående på dette punktet.

8777893[/snapback]

Må ikke bilen foran begynne å kjøre før bilen bak kan kjøre da? Eller er det noe jeg ikke skjønner her? :hmm:

Lenke til kommentar

Det er lov å følge med på lyset, istedet for å BARE følge med på bilen foran.

Vanlig rutine for mange er jo: se bilen foran forsvinne, lete etter 1.gir, se i speil og så kjøre avgårde. Det fører til store åpenrom og at færre biler kommer seg over krysset før det blir rødt igjen

Lenke til kommentar
Det er lov å følge med på lyset, istedet for å BARE følge med på bilen foran.

Vanlig rutine for mange er jo: se bilen foran forsvinne, lete etter 1.gir, se i speil og så kjøre avgårde. Det fører til store åpenrom og at færre biler kommer seg over krysset før det blir rødt igjen

8790843[/snapback]

Absolutt. Det verste er når somlekoppene er så trege at det kun er de som slipper gjennom krysset før lyset blir rødt igjen...

Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg grønn over alle egoistene jeg daglig møter i trafikken. De gjenkjennes raskest ved at de aldri bruker blinklys. På mørke og våte høstkvelder blender de andre med nærlys og tåpelys tent. De ligger gjerne altfor nærme bilen foran. De føler seg hevet over trafikkregler. De har mobiltelefonen i ene handa. osv... Kort sagt EGOISTER som bare tenker på seg selv. Føreren er som oftest i en av grupperingene jypling med styling og senking, unge blondiner, eller gamle gubber med dyr bil.

Desverre prioriterer politiet ikke å ta rotta på egoistene langs veien som fører til mange farlige situasjoner. De synes det er viktigere å ta de som kjører 5 km/t for fort, mens ellers gjør alt riktig. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke en grunn for å irritere seg over grøftelys på en bil.

Hvis det er dette dere mener da dere sier tåkelys.

Eller tenker dere på den ekstra pæra i det røde kjørelyset/bremselyset bak?

For det er faktisk litt irriterende..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...