Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dumme nordmenn i trafikken

Anbefalte innlegg

hadde vært artig og snike seg inn på en sånn rekke med syklister også plutslig legge seg på hornet.

Hadde onkel observert deg da så hadde du nok mistet lappen på stedet.

8780639[/snapback]

så syklistene har lov til og ligge og daffe i 30 km på rekke og lage kø?

Endret av fanboy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener, hvor jævla tett skal du være som syklist når du har et svært, ledig og nyasfaltert fortau ved siden av veibanen, men fremdeles på død og liv MÅ ligge ute i veien for å skape kø? :roll:

Hvis du ikke klarer å kjøre forbi en enkelt syklist burde du kanskje vurdere å få deg mere kjøreopplæring? Syklister har ingen plikt til å forsere fortauskanter i hvert veikryss, derimot er syklister i utgangspunktet kjørende, og de skal derfor som hovedregel oppholde seg i veibanen. De har riktignok lov å bruke fortau og gangbaner hvis disse er ledige, men de har ingen plikt i å bruke disse.

Sjekk http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html for trafikkreglene på dette området.

Lenke til kommentar

Det er bare på motorveger (klasse B og A) at det er en nedre fartsgrense, og der har ikke syklister lov å ferdes. Og jeg kan ikke forstå annet enn at det må være ekstremt mye enklere å kjøre forbi noen som daffer i 30 enn noen som ligger tett oppunder fartsgrensa? Så jeg skjønner ærlig talt ikke problemet.

Lenke til kommentar
Jeg mener, hvor jævla tett skal du være som syklist når du har et svært, ledig og nyasfaltert fortau ved siden av veibanen, men fremdeles på død og liv MÅ ligge ute i veien for å skape kø? :roll:

Hvis du ikke klarer å kjøre forbi en enkelt syklist burde du kanskje vurdere å få deg mere kjøreopplæring? Syklister har ingen plikt til å forsere fortauskanter i hvert veikryss, derimot er syklister i utgangspunktet kjørende, og de skal derfor som hovedregel oppholde seg i veibanen. De har riktignok lov å bruke fortau og gangbaner hvis disse er ledige, men de har ingen plikt i å bruke disse.

Sjekk http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-19860321-0747.html for trafikkreglene på dette området.

8780697[/snapback]

Jada Lion, jeg er klar over hva loven tilsier, noe jeg har presisert tidligere. ;)

Når er ikke tilfellet slik at jeg ikke er i stand til å kjøre forbi syklister. Når du begynner å spre rundt deg "argumenter" av den grad, tyder det vel heller på at du begynner å miste fotfeste, og ikke helt vet hva du skal si. Hvis du ikke har noe mer intelligent å si, en hva du allerede har sagt tretusenogfemti ganger tidligere, men litt variasjon i formuleringen i ny og ne, ikke si noe. ;)

Jeg har gjort min mening angående syklister i veibanen klinkende klar, og om ikke du, eller eventuelt andre, bringer nytt diskusjonsmateriale på bordet, gidder ikke jeg diskutere denne saken videre.

PS: Ønsker du å kritisere mine trafikalse ferdigheter vedrørende forbikjøring i trafikken videre, kan du ta det på PM.

I'm out.

edit

Det er bare på motorveger (klasse B og A) at det er en nedre fartsgrense, og der har ikke syklister lov å ferdes. Og jeg kan ikke forstå annet enn at det må være ekstremt mye enklere å kjøre forbi noen som daffer i 30 enn noen som ligger tett oppunder fartsgrensa? Så jeg skjønner ærlig talt ikke problemet.

8780740[/snapback]

Du skjønner ikke problemet? Da har du tydeligvis ikke vært utsatt for problemet. Kanskje ferdes du på brede, flotte veier - hvor syklister i veibanen ikke er et stort problem, ikke vet jeg.

Personlig kan jeg skrive under på at her til lands (rogaland, stavanger området), møter jeg på syklister som er ute å tuller nesten hver gang jeg er ute med bilen.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
hadde vært artig og snike seg inn på en sånn rekke med syklister også plutslig legge seg på hornet.
Tviler jeg jævla sterkt på...
Har du hørt om "avstand til forankjørende"?
Lenke til kommentar
Har du hørt om "avstand til forankjørende"?

8780767[/snapback]

Har du hørt om at man simpelten ikke kan operere med 3-sekundersregelen, hvis man er i ferd med/prøver å kjøre forbi noen?

edit

Du påstår at jeg ikke er i stand til å utføre en forbikjøring... riiiiight.

Håper virkelig ikke at jeg treffer på deg i trafikken noen gang.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar
Det som og er skummelt er syklister og gående som bare går / sykler raskt rett frem og plutselig går ut i fotgjengerfeltet uten å se seg for eller stoppe så man rekker å se at de skal over veien.

Jepp, det er jævlig skummelt, spesielt hvis de endrer retning i det de krysser over. Helt enig. Men ofte kan man regne med at hvis de farer fram mot et kryss så er det som oftest i den hensikt å krysse dette krysset. Så hvis man ser de på forhånd så burde ikke kryssingen komme som noen stor overraskelse.

Lenke til kommentar
Har du hørt om at man simpelten ikke kan operere med 3-sekundersregelen, hvis man er i ferd med/prøver å kjøre forbi noen?

Jo, det kan man godt hvis man planlegger litt. Da har man en god akselerasjonsone slik at selve forbikjøringen tar minst mulig tid. Det var sånn vi lærte det da jeg tok lappen, og jeg tviler på om man lærer noe annet i dag.

Lenke til kommentar

8780784[/snapback]

Stian89, en fersk 18-åring bak rattet formoder jeg? Jeg er sikker på at du imponerer veldig mange nå. Så tøff lizzm. (Fjortisstendenser? Nei, det ser vi jo ikke...)

OnT: Syklister er kjørende, og skal regnes som sådanne. Den eneste forståelsen jeg har for irritasjon over syklister er der disse råkjører i bysentrum, eller lar vær å bruke fullverdige sykkelfelt/stier. Ellers får man bare se på dem som mopeder: tohjulinger som ikke går så fort.

Når det gjelder kjøring to i bredden: Det tvinger bilister til å faktisk foreta en forbikjøring, i stedet for å sneie syklisten uten å gå over i motsatt felt. Det gir også mye mer plass å vike på under en forbikjøring. Mer enn to i bredden er såvidt meg bekjent ikke lov uten organiserte ritt/treninger med polititillatelse.Da skal de i hvert fall legge seg på rekke når noen skal forbi.

Lenke til kommentar

Problemet er vel heller når de går rett frem mot ett kryss hvor de kan velge å krysse rett frem eller til venstre og over veien du går langsmed. Om en da går rett frem og, helt uten å gi noe hint om det, snur seg mot venstre og krysser veien, da har en plutselig en veldig farlig situasjon hvis ikke bilfører har gode bremser og er oppmerksom nok.

Lenke til kommentar

8780784[/snapback]

Stian89, en fersk 18-åring bak rattet formoder jeg? Jeg er sikker på at du imponerer veldig mange nå. Så tøff lizzm. (Fjortisstendenser? Nei, det ser vi jo ikke...)

8780852[/snapback]

Jeg har aldri påstått at jeg er en erfaren sjåfør. Tvert imot, som 18åring er jeg, naturligvis, veldig uerfaren. Jeg har ufattelig mye å lære, noe som er tilfellet for alle i min situasjon. :)

...?

Lenke til kommentar
Kanskje nevnt allerede, but here goes: Folk som kun klarer å kjøre i en eneste hastighet. Jeg havner stadig bak en eller annen idiot som hele tiden skal holde eksempelvis 60, både i 80 og 30 soner.  :hrm:

8779594[/snapback]

Må innrømme at det mest irriterende er campingbiler. De ligger i 50 i svingene der du ikke kan kjøre forbi, og på strekkene går de opp til 80, så forbikjøring er lovstridig.

8780639[/snapback]

8780659[/snapback]

En skal vise hensyn i trafikken.

8780639[/snapback]

8780660[/snapback]

Nei, de facto har de ikke det. En hver skal gi vei til raskere trafikk bakfra, så lenge det er mulig. Har aldri sett noen sak på det, dog.

8780784[/snapback]

8780852[/snapback]

Du blir virkelig ikke mer voksen av å opptre sånn. Fjortisstendenser? Det viser du nok av i det sitatet. :) Voks opp. Og ja, jeg er nitten, kommenter gjerne det. Det endrer ikke på noe. ;)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jeg mener at det budre bli obligatorisk trafikkundervisning for syklister snart!!

Og dessuten obligatorisk trafikkundervisning for bilister (som ofte tror at syklister som ferdes i veibanen ikke har lov til det, eller de tror at parkering er fullt tillatt på fortau og gang- og sykkelveger). Men dette med sylister kontra bilister skal jeg la ligge, for den diskusjonen har vi hatt utallige ganger tidligere. Men det forundrer meg altså at det tydeligvis er ytterst få bilister som faktisk kan trafikkreglene.

8780234[/snapback]

Mulig mange billister hadde hatt godt av litt oppfriskning av trafikkreglene nå og da. For det første glemmer man en del, for det andre endres reglene nå og da og for det tredje er det mange som kunne ha godt av å få frisket opp litt på det med holdninger generelt i trafikken.

Men jeg tror mange syklister kjører der de måtte lyste i god tro, rett og slett for det at de ikke har noe "førekort" eller det oppleves som at sykling ikke er noen big deal å bry seg med, slik bilkjøring er. Og mange av dem har ikke hatt opplæring i motsetning til alle billister.

Men jeg synes uansett at man bør drafrem kanskje den aller viktigste trafikkregelen;

Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Jeg tolker det slik som at en lusekjører uansett kjøretøy (bil eller sykkel) IKKE er hensynsfull og oppfører seg slik at det kan oppstå fare. :ermm:

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Du blir virkelig ikke mer voksen av å opptre sånn. Fjortisstendenser? Det viser du nok av i det sitatet. :) Voks opp. Og ja, jeg er nitten, kommenter gjerne det. Det endrer ikke på noe. ;)

8780944[/snapback]

Det må du gjerne synes. Jeg synes derimot det ble for dumt da han skulle begynne å komme med trusler, og at jeg ikke automatisk blir fjortiss selv av å hevde at han er det. Klart, den som sier at andre er dumme... men den er vel ikke helt voksen den argumentasjonen heller? ;)

Spesielt stor eller spesielt saktegående trafikk har plikt til å vike, og om nødvendig stoppe, for å slippe forbi annen trafikk. Det er det bla. en del traktorførere som har godt av å bli påmint om innimellom. Det er sikkert syklister som bør høre det også. Jeg vet i hvert fall at dette stod i vegtrafikkloven, men jeg finner det ikke akkurat nå, dessverre.

leifedit

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

8780944[/snapback]

Det må du gjerne synes. Jeg synes derimot det ble for dumt da han skulle begynne å komme med trusler, og at jeg ikke automatisk blir fjortiss selv av å hevde at han er det.

leifedit

8781095[/snapback]

Beklager at dette blir OT, men "trusler" ... ?

Det er da på ingen måte en trussel, å si at man ikke håper at man treffer på noen. Hvis du trodde jeg mente "Hvis jeg møter deg, skal jeg drepe deg", eller noe i den duren, har jeg tydeligvis formulert meg selv veldig feil. ;)

edit

@D3vil: Er enig i at Simon Aldra har flere gode svar å komme med, men det var vel strengt tatt ikke nødvendig å sitere så ufattelig mange poster, spesielt uten å tilføye noe selv, bare for å presisere det? :)

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

8781127[/snapback]

Ja, jeg vet hva ordet betyr. Men jeg ser derimot at jeg burde ha lest over posten din en gang til før jeg tolket den et godt stykke utpå feil jorde. :whistle: I og med det var din trafikkfarlige atferd som dere snakket om, og ikke hans, tolket jeg "Håper virkelig ikke at jeg treffer på deg i trafikken noen gang." i den retningen at du skulle "utøve" litt farlig trafikkatferd om du så ham, fordi han intet til manglende kjørekunnskaper hos deg. Det var tåpelig, og min feil. Nok OT fra meg i denne tråden. :)
Lenke til kommentar

Det jeg hater like mye som syklister i vegbanen der det er sykkel/gangsti er folk som bare kan å kjøre bil når de sitter I bilen. Når de går utav bilen så er det å trakke refleks nedi jørma og trakke midt i vegen og spasere rett bak biler som rygger osv...

Lenke til kommentar

8781127[/snapback]

Ja, jeg vet hva ordet betyr. Men jeg ser derimot at jeg burde ha lest over posten din en gang til før jeg tolket den et godt stykke utpå feil jorde. :whistle: I og med det var din trafikkfarlige atferd som dere snakket om, og ikke hans, tolket jeg "Håper virkelig ikke at jeg treffer på deg i trafikken noen gang." i den retningen at du skulle "utøve" litt farlig trafikkatferd om du så ham, fordi han intet til manglende kjørekunnskaper hos deg. Det var tåpelig, og min feil. Nok OT fra meg i denne tråden. :)

8781212[/snapback]

:)

Når det gjelder min farlige trafikkatferd, ser jeg ikke helt hva du sikter til. Jeg har aldri oppfordret til at man skal kjøre seg innpå intetanende syklister, og tute på dem. Det eneste jeg sa om den saken, var at man trolig ikke ville miste lappen på grunn av det, noe som Lion mente ville vært tilfellet, om snuten hadde sett deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...