Gå til innhold

Noen som har erfaringer med eos 30d,Nikon 200D?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dra til en fotobutikk å be ekspeditøren gi deg et kamera i hånda uten å si hvilket det er, gjør dette med 30D og D200 så finner du helt sikkert ut hvilket som passer hånden din.

De er omtrent like bare at d200 er kanskje et lite hakk høyere enn 30D

selv så hadde jeg valt d200 ;)

- Fokuspunkter

- bildesensorstørrels

- megapixler

men uansett begge kamerane er super brae

Endret av laffe
Lenke til kommentar

Canon 30D har to hovedfordeler. Lengre batterilevetid og lavere støy på høy ISO.

Nikon D200 har større buffer, høyere oppløsning, bedre blitzsystem og lengre spesifisert levetid på lukkeren.

D200 er litt dyrere men gir ikke mindre for pengene, så det er snakk om økonomi og hvilket kamera som ligger bra i hånden.

Lenke til kommentar
Jeg tror nok jeg får dra ut i en butikk. Jeg må kjenne grepet, og hvordan de ligger i hånden. Angående D200 og batteri, stemmer det at man har ca 1700 bilder?

8778013[/snapback]

Nei. Med min bruk, enkeltbilder, blitz, glaning på LCD, etc, ligger jeg på 4-500. Ikke værre enn at man har et batteri til i veska. Med "maskingeværbruk" kan man sikkert komme opp i det tallet du foreslår.

Ellers er vel søkeren så vidt jeg vet et hakk større på D200. Men hva slags optikk har du tenkt å legge penger i? Jeg antar at du ikke har noe, siden du ikke har bestemt deg for produsent.

Lenke til kommentar
Canon 30D har to hovedfordeler. Lengre batterilevetid og lavere støy på høy ISO.

Nikon D200 har større buffer, høyere oppløsning, bedre blitzsystem og lengre spesifisert levetid på lukkeren.

D200 er litt dyrere men gir ikke mindre for pengene, så det er snakk om økonomi og hvilket kamera som ligger bra i hånden.

8776965[/snapback]

Hva er den spesifiserte levetiden på lukkeren i D200?

Ståle

Lenke til kommentar

Meg bekjent oppgir ikke Nikon noen MTBF/MABF for sine lukkere, men de sier "well over 100.000" for D200. 100.000 er vel tallet Canon oppgir for 30d - mao. skal D200 holde betydelig lenger, uten at noe spesifikt er angitt.

MTBF (strengt tatt MABF - Mean Actuations Between Failure - for en lukker) må uansett ikke sammenblandes med "spesifisert levetid" - det er bare en antydning av gjennomsnittlig levetid.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Brosjyren til D200 sier:

"The double-bladed shutter unit has been thoroughly tested to well over 100,000 cycles, ensuring the highest level of durability and reliability."

Nøyaktig hva de mener med det kan nok tolkes.

8779839[/snapback]

Nettopp, og da er den ikke mer holdbar enn 30D sin da. Kjenner personlig flere som har 20D'er som har gått langt over 100 000. Men værtetningene på D200 liker jeg.. Drømmen for mange er nok D200 med Canon 5D sensor :-)

Mvh

Ståle Tvete

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...