offside Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Har tenkt til å kjøpe meg Cerwin vega høyttalere med enten 12 eller 15- tommersbass.. har ikke bestemt meg for åssne av disse høyttalerne jeg skal ha:) Og http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=99...229&pos=4&tot=9 som effektforsterker. Vil denne effektforsterkeren holde, til disse høyttalerne ? eller må jeg opp til http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=99...229&pos=5&tot=9 ? Også forforsterker.. Er det det samme åssen jeg har? har ikke denne noe å si? Så vil http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318615 fungere fint med den effektforsterkeren? Eller må jeg ha en forforsterker som er lagd til bare det? Kom gjerne med andre forsterker forslag som klarer å kjøre disse høyttalerne, som helst ikke koster mer enn 2-4 tusen, kaaaaaan strekke meg til 5, hvis det blir mye bedre. Kan gjerne kjøpe noe brukt:D Er veeeeeeeeldig noob i dette som dere kanskje ser;) Endret 3. juni 2007 av offside Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Jeg vet ikke mye om effektforsterkere,men strømmessig virket Alto grei. Angående forforsterker så må jeg påpeke litt. Jo,den har absolutt sin betydning på lyden så å ta den første du finner ville vært et totalt feilsteg. NAD er et merke du burde se etter,veldig mange som sverger til disse sammen med CV. Hvor stor du trenger avhenger så klart av hvilken høyttalermodell du skal ha. Lenke til kommentar
offside Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Angående forforsterker så må jeg påpeke litt. Jo,den har absolutt sin betydning på lyden så å ta den første du finner ville vært et totalt feilsteg. 8776222[/snapback] er ikke så pro på dette området nei. trodde ikke forforsterkeren hadde noe å si, så jeg tok bare den første og billigeste jeg fant jeg^^ Men er http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=10...1&tot=78&page=2 god nok? Ellers kan dere gjerne nevne noen gode forforsterkere som er billige.. Kan godt være brukte:) Endret 3. juni 2007 av offside Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Som sagt spørs det hvilken modell du skal ha. Den du linker til er noe svak,bor du på sørlandet siden du linker til den?hvor har du mulighet til å hente noe brukt? Lenke til kommentar
offside Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Tenker meg at http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=99...229&pos=4&tot=9 holder.. Ja, jeg bor i kr.sand.. men til helga skal jeg reise opp til bergen, så kan hente på hele denne strekningen. Kan også hente på strekningen Kr.sand - drammen:) Takker veldig hvis du kan finne noen forforsterkere på en av disse strekingene:) Endret 3. juni 2007 av offside Lenke til kommentar
offside Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Går det ann å bruke et lydkort som forforsterker? Kanskje et latterlig spørsmål menmen.. vett så lite om dette her Lenke til kommentar
GeneralSvae Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Ikke heng dere så fælt opp i detta med watt. Watt sier kun noe om potensielt volum ved gitt effekt. Mer watt gir deg ikke bedre lyd, men høyere lyd. Hvis du er interessert i forsterkerens kontroll på elementene må du se på andre parametre som str på ringkjernetrafo (oppgitt i VA) og kondensatorbank (oppgitt i mikrofarrad). Jo tyngre en forsterker er, jo sterkere er den som oftest (pga trafoens str). Har selv hatt Cerwin og NAD fungerer veldig bra sammen de. Hvis du vil spille høyt kan du alltids gå for å brokoble NAD 372 + 272. Nye koster de vel tilsammen ca 11000, men brukt kan du få dem vesentlig rimeligere. Dessuten, ved kjøp av 372 + 272, så bruker du forforsterker-delen i 372, som i utgangspunktet er en integrert forsterker. Hvis du er litt "short on cash", kan du kjøpe en brukt 372 og spare til en 272 seinere. Alene yter 372 2x150 w i 8 ohm. Hvis du vil lese mer om Cerwin og valg av forsterkere, så finnes det mange artikler om det på avforum.no. Du kan også vurdere Cerwin sine egne effektforsterkere, men da trenger du i tillegg en forforsterker. - http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/St...rker_2x170W.htm Endret 5. juni 2007 av GeneralSvae Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg vet ikke mye om effektforsterkere,men strømmessig virket Alto grei. 8776222[/snapback] Mange som mener at effektforsterker har mere å si for lyden enn for-forsterkere. Men siden du skal ha CV, så er det vel volumet og bassen som er viktigst. Så da kan vel en PA forsterker fungere ok. Da blir det ikke nødvendig hvis bra lyd, men mye lyd. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Mange som mener at effektforsterker har mere å si for lyden enn for-forsterkere.Men siden du skal ha CV, så er det vel volumet og bassen som er viktigst. Så da kan vel en PA forsterker fungere ok. Da blir det ikke nødvendig hvis bra lyd, men mye lyd. Det rare er jo at mange som ønsker CV og lignende ofte er de som vil bruke minst penger. Da er det som oftest sånn at tipsene som kan gis gjør at de ender med mye lyd men ikke god. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jepp, det sier egentlig seg selv, om du skal ha store høyttalere så koster det ofte mere for kvalitet. Man må huske at kabinettet har mye å si. Og for høyttalere som er lagd for å spille høyt med mye bass er det viktig at kabinettet er så dødt som mulig. Noe som koster litt... Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg har NAD forsterkere (dog ikke noe futt i høyttalerene). Forforsterker: NAD AV117 Effektforsterkere: 2 stk. NAD 216 THX DVD spiller: NAD T524 Vi ødla et par Cerwin Vega AL1000 me de, så det er nok futt i de til å drive alt av nye Cerwin Vega vil jeg tro. Lenke til kommentar
GeneralSvae Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Kan være at du ødela AL1000 rett og slett fordi det over lang tid var tomt for krefter i Nad`ene. Hvis du skal ha stålkontroll på slike høyttalere ved svært høye volum, bør du nok vurdere noe alla Rotel RB-1090 eller Midgard Oberon 6.1. Lenke til kommentar
offside Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=10...&pos=4&tot=4933 Vil denne fungere fint som forforsterker? Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=10...&pos=4&tot=4933Vil denne fungere fint som forforsterker? 8792396[/snapback] Du er ute etter å spare til de grader du ja Neida,Onkyo er et godt og respektert merke og den virket god utifra testen jeg leste. Svak var den heller ikke. Bare å slå til der Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Selv har jeg gjort slik som GeneralSvae sier. Har kjøpt meg en C372 for så å kjøpe meg en C272 når jeg får nok penger. Men 372'en har ingen problemer med å drive høytalerne aleine heller. BTW, Jeg har VE-15 Og ja, det går ann å bruke lydkortet som forforsterker. Lenke til kommentar
offside Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) 8792396[/snapback] Du er ute etter å spare til de grader du ja 8792448[/snapback] Hehe:p pappa som begynner å whine hvis jeg kjøper noe dyrt no:p "Unødvendig å bruke så mye penger som noe som du nesten ikke trenger" sånn der lzzm;) såååå må prøve å finne de beste tingene billigst mulig:D Men tror jeg tar en telefon til han her i morra da:D:D:D Endret 5. juni 2007 av offside Lenke til kommentar
offside Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Og ja, det går ann å bruke lydkortet som forforsterker. 8792560[/snapback] Vil dette bli bra? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Nei, er nok bedre å gå for en skikkelig forforsterker, men det funker. Lenke til kommentar
offside Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 har det noe å si om høyttalerne er 8 ohm og effektforsterkeren har 4 ohm og 2 ohm? Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Å bruke lydkort som forforsterker er en relativt dårlig ide. Nei,det skal ikke ha noe å si om de er av forskjellig impledans så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå