Gå til innhold

Slack, med fluxbox i nettverk

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig ny i linux, og nå skal jeg til en kompis for å ha et lite lan.

Vi kobler oss sammen via en hub, og så deler en pc internett (Xp)

Jeg lurer på hvordan jeg skal sette opp min box for så å kunne få internett via han, og kanskje at jeg kan surfe/dele partisjoner med han.

Er det en litt lett måte å gjøre dette på, ?

TUSEN TAKK FOR HJELPA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det du skriver er det kompisen din som skal dele internettilgangen på sin Windows XP? Dette aner jeg ikke hvordan man gjør, men det er mulig XP har en innebygget funksjon for dette?

Fildelingen derimot, det er ingen problem. Kameraten din deler bare diskene sine på vanlig vis, veldig enkelt i Windows. I linux kjører du Samba for å få tilgang til hans filer samt dele dine egne disker. Her er en liten superenkelt tutorial på Samba.

Hvis du har default innstallasjon av Slack tror jeg samba følger med, skriv "whereis smbd" for å sjekke. Ved hjelp av Samba er det veldig enkelt å dele filer og skrivere med Windowsbrukere, burde ikke by på store problemer. 8)

Lenke til kommentar

du setter opp nettverket med netcfg (tror jeg, lenge siden jeg brukte slack, kanskje det er netconfig e.l) Der setter du en egen ipadresse f.eks 192.168.0.2 og setter gateway til 192.168.0.1 (eller ipen til xp-maskinen) ,submask setter du til 255.255.255.0 og dns også 192.168.0.1 (i /etc/resolve.conf)

EDIT: du kan også sette opp nettverket med dhcp, da slipper du å sette op ip og gateway og sånn :))

Lenke til kommentar

Åpne filen /etc/rc.d/rc.inet1. Der kan du veldig lett sette opp nettverket slik som i forrige post. Alt står beskrevet i filen og det er vanskelig å gjøre feil. Har du flere nettverkskort så er det bare å copye og paste. I /etc/rc.d/rc.inet2 setter du på for det meste servere, b.l.a. samba.

Lenke til kommentar

Hvis du setter opp Internett connection sharing på XP maskinen.

Kan skrive "dhcpcd" , da motar man en ip fra Ics. Eller du kan skrive "ifconfig eth0 192.168.0.12(vel selv)" og "route add -net default gw 192.168.0.1" Jeg kjører route add saken hjemme. Funker ganske bra.

Lenke til kommentar

Fortell den kompisen din at du bør være den som deler internett istede... mye enklere og sikrere... bar å koble opp, kjøre et iptables-script som deler koblingen... Men, kjør 'netconfig' du viss kompisen din er vrang :p

ps. hadde ikke en switch vært bedre på lanet? Hub'er kan bli litt trege...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...