Asaf_p Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Mercury 4 takter 75 hester. 2002 mod Det skjedde ganske plutselig. Har kanskje hørt at motoren har fusket en og annen gangen før i vår, men nå vil den ikke mer. Får ikke opp turtallet på den, og får den litt belastning så stopper den. Vil heller ikke svive på tomgang. Hva kan være galt her? Det er jo elektronisk choke på den, kan det være det? I tillegg kommer det "tikke" eller hakke-lyder fra motoer. Nesten så den hogger. Men det er kun når den er i gir. Det minner om en gressklipper der chocken står på, og får ikke turtallet opp... Lenke til kommentar
yorgoz Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 det kan være at en sylinder eller to er skjært..kansje den må bores opp og skifte stempler får håpe det ikke er det da dette kan vise seg å bli ganske dyrt.. Lenke til kommentar
gangso Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 hadde den vert skjert so hadde du aldri fått start på motorren for då står alt bom fast. kan jo verre vaten eller dritt i bensinen. men prøv og bytt bensin og olje filter Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 At det kommer tikke/hakke lyder er ikke noe godt tegn. Tror jeg ville forhørt meg på et verksted som kan denne typen. En motor uansett type, skal ikke gi fra seg slike lyder. Men det vanligste problemet ved sesongstart er at man bruker gammel bensin, dette kan vel i værste fall ta knekken på motoren. Men få inn litt fersk bensin og sjekk samtidig bensinfilteret, kan være det har gått tett også. Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Kan det være pluggene? Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Kan det være pluggene? 8777321[/snapback] Tror ikke dette er hovedårsaken, men om de ikke har vært byttet siden den var ny, kan det være en ide og bytte disse. Du er sikker på at motoren har fått den smøringen den skal med tilsatt olje i brennstoffet? Lenke til kommentar
Sinten Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Du er sikker på at motoren har fått den smøringen den skal med tilsatt olje i brennstoffet? 8777559[/snapback] På ein 4 taktar? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 hadde den vert skjert so hadde du aldri fått start på motorren for då står alt bom fast. kan jo verre vaten eller dritt i bensinen. men prøv og bytt bensin og olje filter 8776010[/snapback] Ikke nødvendigvis, man kan få start på de likevel, men den vil stoppe igjen når den blir varm og deretter ikke starte før den er kald igjen, men tviler likevel sterkt på at denne er skjært.... At det kommer tikke/hakke lyder er ikke noe godt tegn. Tror jeg ville forhørt meg på et verksted som kan denne typen. En motor uansett type, skal ikke gi fra seg slike lyder.Men det vanligste problemet ved sesongstart er at man bruker gammel bensin, dette kan vel i værste fall ta knekken på motoren. Men få inn litt fersk bensin og sjekk samtidig bensinfilteret, kan være det har gått tett også. 8776122[/snapback] Er kun på 2-taktere dette med gammel bensin gjelder, da bensinen og oljen kan skille seg i løpet av vinteren..... Jeg ville forhørt meg med et verksted, da det på såpass nye motorer som denne er veldig mye elektronikk og duppeditter som det kan være feil med.... Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Du er sikker på at motoren har fått den smøringen den skal med tilsatt olje i brennstoffet? 8777559[/snapback] På ein 4 taktar? 8778179[/snapback] Jeg tok vist feil her. He he. Har lite erfaring med 4- takter, så da lærte man noe nytt i dag også. Men en prat med fagmann er i hvertfall å anbefale om det er ulyder Lenke til kommentar
cyber1337 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 kna vel kansje være at du må skru opp turtalls skrua eller blåse rein forgasseren for å se om det er noe dritt i den. Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Takk for hjelpen. Skal skifte plugger idag. Har hørt med merkeverksted. De sa at det kunne være mange ting, men at jeg først skulle forsøke med pluggene. Kunne også være vann i bensinen. Ellers så har jeg nettop skiftet alle filter, olje, girolje osv. Men ikke skiftet plugger... Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Er det innebydg tank i båten? hvis det er det og du ikke har vannutskiller, er det stor sjanse for at du har vann i bensinen..... Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Innebygd tank ja. Vet ikke om jeg har vannavskiller. Kanskje ikke... ?? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 har du en som ligner på denne? http://maritim.no/product.aspx?id=4320&groupkey=006003132 Hvis ikke har du ikke vannutskiller Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Innebygd tank ja. Vet ikke om jeg har vannavskiller. Kanskje ikke... ?? 8781018[/snapback] Hvis ikke du vet om du har det, har du vel neppe tømt den eller byttet filter på den, så da er det uansett ikke så mye hjelp i den Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Den lignet litt på den jeg har. Men det er nok bare filter jeg har, for jeg har ikke den koppen underst. Har nettop skiftet denne, og forhandleren sa det var en slags vannutskiller inni filteret. Men tydelivis ikke, hvis det er det som er årsaken til at den ikke får turtall (men starter lett som bare det) Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 6. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2007 Fant ut at jeg har for mye olje i motoren. Kan kanskje dette være årsaken? Lenke til kommentar
csViRuS Skrevet 6. juni 2007 Del Skrevet 6. juni 2007 Ikke i bensinen vel Det er vel en grunn til at det står er en min og en max strek på peilepinnen Prøv og tapp ut litt så den er innenfor strekene..... Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 ja og x fingrene for at den ikke har tatt skade av det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå