Gå til innhold

Elendige Netcom (datapriser)


Anbefalte innlegg

Fulgte sjakkmatchen mellom Magnus Carlsen og Aronian med Opera Mini i dag mens jeg var ute i sola, jeg trodde de cappet forbruket på 20 kr/dag som Telenor gjør. Det gjorde de utsugerne tydeligvis ikke, ettersom kontantkortet til min store overraskelse gikk tomt på rekordtid.

 

200 kr blåst vekk på no-time pga rene svindel-vilkår. Dette stimulerer ikke akkurat til bruk av mobilt internett.. Jeg forlater Netcom til fordel for Telenor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telenor har maks 50 kr. pr. dag...

Netcom har ingen maksgrense på kontantkort og youngtalk. For andre abonnement er det 20 kr. pr. dag.

NB! Maks. pris per dag er dessverre ikke tilgjengelig for NetCom Kontant og NetCom YoungTalk.

Hvordan greier du forresten å svi av 200 kr. på litt tekst? Å reloade den sida koster kanskje 30-40 øre med Opera Mini? Regner ikke med at du så den live akkurat.

Lenke til kommentar
Hvordan greier du forresten å svi av 200 kr. på litt tekst? Å reloade den sida koster kanskje 30-40 øre med Opera Mini? Regner ikke med at du så den live akkurat.

8775971[/snapback]

 

Tja, siden tok 85 KB å laste, selv om jeg etterhvert avbrøt etter 35 KB (trengte bare lese oppdateringen på øvre del av siden), så blir det 1-2 kr hver gang jeg hitter reload. Det er iofs greit bare man capper forbruket på 10-20 kr dagen slik at man unngår å bli flådd på denne måten.

Endret av arne2002
Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt din egen feil hvis du ikke sjekket om kontantkort gikk under samme 20kr regel? Som alltid har kontantkort sine begrensninger.

8777369[/snapback]

 

Sier meg enig, er ikke noe som elendig av Netcom når du ikke selv sjekker opp i prisene før du benytter deg av en tjeneste.

Lenke til kommentar
Heh nei, dette er først og fremst et problem for Netcom at det er mulig å brenne seg på denne måten. Seriøse leverandører vil cappe forbruket før det kommer ut av kontroll slik Telenor gjør. Men jeg har skiftet operatør nå uansett.

8778925[/snapback]

 

Ganske intressant uttalelse i grunn, siden Telenor og NetCom faktisk er en av få operatører som "capper" forbruket på datatrafikk som du så fint sier det.

 

Uansett er det din plikt å sette deg inn i operatørenes prisliste før du bruker tjenestene deres.

Lenke til kommentar
Heh nei, dette er først og fremst et problem for Netcom at det er mulig å brenne seg på denne måten. Seriøse leverandører vil cappe forbruket før det kommer ut av kontroll slik Telenor gjør. Men jeg har skiftet operatør nå uansett.

8778925[/snapback]

 

Og seriøse kunder setter seg inn i vilkår og priser før de benytter tjenester. Jeg hørtes kanskje vanskelig ut men det er ingenting elendig med Netcom i forhold til scenariet du har fremstilt.

 

Har selv Telenor og Fri Internett-tjenesten så vil aldri bli berørt av problemstillingen din uansett, men å kritisere Netcom i dette tilfellet er direkte tøvete.

Lenke til kommentar
Seriøse leverandører vil cappe forbruket før det kommer ut av kontroll slik Telenor gjør.

Vel, cappe forbruker på 200 kr...? Er vel ikke ut av kontroll akkurat...

 

Netcom har også en øvre grense, men ikke på kontantkort og Youngtalk og det kunne du enkelt fått vite, enten ved å ringe kundeservice (05050) eller sjekke på websiden deres.

Lenke til kommentar

Når du ikke setter deg inn i vilkårene på forhånd så kan du ikke skylde på andre enn deg selv ;) Ringte kundeservice hos netcom og byttet til smarttalk nylig, hadde såklart glemt at det kostet 5 kroner minuttet dit, så ble en 50 lapp bare på det. Eneste syndern er jo meg som ikke sjekket opp på forhånd, klager ikke på netcom av den grunn ;)

Lenke til kommentar

Du har vel lest feil. Eller, for å være ærlig synes jeg NetCom er litt frustrerende ang. datatrafikk.

 

20,- maks dagen gjelder for WAP. Vanlige sider koster 20,- pr. MB, med mindre du bestiller DATAmania. Ubegrensett internett er ikke mulig for kontant og YoungTalk. Sendte mail til dem om dette for en stund siden. Fikk savr om at de håpet å leve makspris for kontant/YoungTalk iløpet av Q2, eller var det Q3?

 

Var ganske sikker på dette med internett da, men nå er jeg forvirret igjen. I MSN-avtalen koster det 49,- mnd. "Dette inkluderer fri bruk av tjensten og datatrafikk" eller noe sånt, står det på sidene dems.

Mener de fri datatrafikk for det som blir sendt i MSN, eller fri datatrafikk som i DATAmania? Huff...

Endret av Tobye
Lenke til kommentar
Du har vel lest feil. Eller, for å være ærlig synes jeg NetCom er litt frustrerende ang. datatrafikk.

 

20,- maks dagen gjelder for WAP. Vanlige sider koster 20,- pr. MB, med mindre du bestiller DATAmania. Ubegrensett internett er ikke mulig for kontant og YoungTalk. Sendte mail til dem om dette for en stund siden. Fikk savr om at de håpet å leve makspris for kontant/YoungTalk iløpet av Q2, eller var det Q3?

 

Var ganske sikker på dette med internett da, men nå er jeg forvirret igjen. I MSN-avtalen koster det 49,- mnd. "Dette inkluderer fri bruk av tjensten og datatrafikk" eller noe sånt, står det på sidene dems.

Mener de fri datatrafikk for det som blir sendt i MSN, eller fri datatrafikk som i DATAmania? Huff...

8822472[/snapback]

 

Du finner en grei oversikt over dataprisene til Netcom ved å klikke her.

 

Såvidt jeg har forstått så kan du bruke wap, Opera Mini, epost o.l. på mobilen uten tjenesten Datamania og ha en makspris på 20 kroner dagen med Netcom. Videre står det at "maks. pris per dag er dessverre ikke tilgjengelig for NetCom Kontant og NetCom YoungTalk."

 

MSN-avtalen inkluderer kun den datatrafikken som genereres av chattingen du fortar gjennom MSN-applikasjonen til Netcom. Altså ikke annen datatrafikk er inkludert i de 49 kronene du betaler per måned.

Endret av escobar
Lenke til kommentar
Tjenesten er gratis for all bruk frem til 1.september 2007. Etter dette koster det kr. 49,- pr måned, inkludert fri bruk av tjenesten og datatrafikk. Beløpet kommer på neste faktura. Dersom du har NetCom YoungTalk eller Kontant blir beløpet trukket direkte fra ringekontoen en gang i måneden. Hvis du ikke vil betale for tjenesten må du avbestille før 1.september.

Står vel svart på hvitt at fra 1. september koster tjeneste 49 kr. inkl. datatrafikken tjenesten krever.

Lenke til kommentar
Du har vel lest feil. Eller, for å være ærlig synes jeg NetCom er litt frustrerende ang. datatrafikk.

 

20,- maks dagen gjelder for WAP. Vanlige sider koster 20,- pr. MB, med mindre du bestiller DATAmania. Ubegrensett internett er ikke mulig for kontant og YoungTalk.

8822472[/snapback]

 

Vær så snill å slutt å poste slik feilinformasjon. Makspris på datatrafikk hos NetCom er kr 20,- per dag uavhengig av oppkoblingstype og hva du bruker det til. De eneste abonnemente dette ikke gjelder for, er Kontant og YoungTalk.

 

Som det står på datapriser-sidene til NetCom, som også er lenket til i posten like ovenfor her:

Alle våre abonnement har en standard datapris for bruk av internett (WAP) og annen dataoverføring på mobilen..

 

Dette gjelder også selv om du bruker mobilen som oppkoblingspunkt for PCen, bruker Opera Mini på telefonen, GMail på telefonen, eller om du surfer via WAP.

 

Per i dag er det kun Telenor som differensierer prisen etter hvilken "type" datatrafikk du bruker.

Lenke til kommentar

Når ble dette endret?

Det jeg skrev fikk jeg fra NetCom, i en mail, som jeg snakket om. Feilinformerer de og nå...

 

Men hva i huleste er DATAmania til da? Om det allerede er en makspris, hvorfor finnes tjenesten DATAmania?!

 

Bruker du Internett på mobilen mye? For maks kr 25,- per dag får du fri bruk av Internett med mobilen med DATAmania! Det gir deg både en god pris, samt bedre kontroll over mobilutgiftene.

Err...

Lenke til kommentar
Når ble dette endret?

Det jeg skrev fikk jeg fra NetCom, i en mail, som jeg snakket om. Feilinformerer de og nå...

 

Men hva i huleste er DATAmania til da? Om det allerede er en makspris, hvorfor finnes tjenesten DATAmania?!

 

Bruker du Internett på mobilen mye? For maks kr 25,- per dag får du fri bruk av Internett med mobilen med DATAmania! Det gir deg både en god pris, samt bedre kontroll over mobilutgiftene.

Err...

8824907[/snapback]

 

Det har vært slik ganske lenge, men jeg vet ikke hvor lenge det er siden det ble endret. Tror det var tidlig 2007 eller sent 2006, men er ikke sikker. Det er dumt hvis du har fått den informasjonen fra en konsulent hos NetCom, for det stemmer ikke.

 

Jeg vet ikke hvorfor tjenesten fortsatt finnes, men den henger vel igjen fra tiden før NetCom hadde makspris. Jeg har spurt om det samme selv, men har ikke fått noe godt svar.

 

Edit: Husker det var en artikkel på forbruker.no om dette, så sjekket der. Her er et utdrag fra artikkelen, med et sitat fra Øystein Vederhus, kommunikasjonsrådgiver hos NetCom:

Telenors hovedkonkurrent Netcom har en datapris på 20,- kroner pr. megabyte og en maksimalpris på 20,- kroner pr døgn. Men de skiller ikke på WAP- og web-surfing. Dataprisen takseres pr. nedlastet data - slik at laster man ned bare 100 kb - koster det bare 2,- kroner.

 

- Dette er et kampanjetilbud vi har hatt siden i fjor høst. Det vil bli vurdert markedstilpasset i løpet av våren, sier kommunikasjonsrådgiver Øyvind Vederhus i Netcom til Forbruker.no.

 

Der har du hvertfall svaret på om det koster forskjellig for Wap / annen data, og når det kom.

 

Her er forresten artikkelen: Forbruker.no: Telenor innrømmer prisrot

Endret av zegenie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...