mrmo Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Heisann. Jeg går 2. året på vidregående og lurer på hvor nødvendig det er å ha 3fy hvis man skal utdanne seg som sivilingeniør på NTNU. Har tenkt på energi og miljø linja. Jeg fikk høre av noen at veldig mange av de som bare har 2fy fra vidregående har lett for å stryke. Selv fikk jeg bare 4 i 2fy, en karakter som jeg egentlig kunne ha forbedret ganske lett, men innsatsen var ikke helt på topp. Så det jeg lurer på er om det er mulig å overleve på NTNU med bare 2fy, eller burde jeg velge 3fy til neste år? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Jeg avslutter VGS i år, med 3MX, 3FY, 3KJ og differensiallikninger. 3MX er jo et krav, og 2KJ/3KJ er jo ikke nødvendig i det hele tatt, men kan sikkert komme godt med. Differensiallikninger er et valgfag på VGS, som er en del av mattepensum på NTNU (hvis jeg har forstått det rett). Når det gjelder 3FY vil jeg anbefale det på det sterkeste. Det er et fag som går mye mer i dybden enn 2FY, som jeg oppfattet som veldig "overfladisk". 3FY tar for seg flere "avanserte" bevegelser og fenomen, både på makro- og mikronivå. Jeg er ikke det minste i tvil om at jeg får stor bruk for det på NTNU. Dersom noe annet mot alle odds skulle vise seg å være tilfellet, så vil jeg bli svært overrasket. Endret 15. juli 2007 av muffe Lenke til kommentar
TWA Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 burde jeg velge 3fy til neste år? 8775242[/snapback] ja. jeg mener, hva er vitsen med å ikke gjøre det? du får ekstra poeng, og kunnskaper som kommer veldig godt med her på NTNU. er mulig å overleve uten, men man trenger jo ikke gjøre ting vanskelig for seg selv. Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Selv om det bare er krav om 2FY regner de med du har hatt 3FY når du begynner med emnet Fysikk. Da jeg hadde Fysikk var det ca 200 som møtte til eksamen. 120 av oss fikk E (laveste ståkarakter) eller F (stryk). Generelt virket det som de som bare hadde hatt 2FY slet mer enn de som hadde hatt 3FY. Så jeg anbefaler absolutt 3FY hvis du skal gå siving. Lenke til kommentar
mrmo Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 burde jeg velge 3fy til neste år? 8775242[/snapback] ja. jeg mener, hva er vitsen med å ikke gjøre det? du får ekstra poeng, og kunnskaper som kommer veldig godt med her på NTNU. er mulig å overleve uten, men man trenger jo ikke gjøre ting vanskelig for seg selv. 8775583[/snapback] Jeg har nok timer og får en del studiepoeng neste år, det er derfor jeg lurer på om det er helt nødvendig. Men takk for svarene folkens! Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hvis du tenker nødvendig som det som er avgjørende for om du kommer inn er svaret at det ikke er nødvendig. Men det gjør helt klart studiet i seg selv mye enklere. Lenke til kommentar
EirikO Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Differensiallikninger er et valgfag på VGS, som er en del av mattepensum på NTNU (hvis jeg har forstått det rett). 8775371[/snapback] Da har du forstått det helt rett. Det er stort sett bare differensiallikninger. Ang. 3FY er jeg nok enig i at det kan være lurt å ha. Jeg droppet dette på videregående, men har jo klart meg helt fint. Det var dog litt kjedelig da vi hadde fysikk og høre alle som sa "Dette er jo lett. Hadde det i 3FY..." Lenke til kommentar
Sinnsyk asylaspirant Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 3FY kommer godt med tror jeg! Har hørt situasjoner hvor folk som bare tok 2FY må skaffe seg en 3FY-bok og bruke den aktivt på fritiden for å holde følge i fysikktimene på universitetet. Det er ikke en ønskelig situasjon, i mine øyne. Og som nevnt tidligere gir det ekstra poeng med 3FY. Dessuten kommer du garantert til å lære noe spennende, hvis du er interessert! Lykke til. Lenke til kommentar
trøls Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 JA! Du bør ta 3FY! Det er det desidert lureste faget å ha utenom de obligatoriske, da fagene på NTNU fra gammelt av er tilpasset forkunnskap tilsvarende 3FY. Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 For å si det slik så er Fysikk et av fagene folk sliter mye med ved NTNU pga. vansklighet. Når man bruker et par timer på å gå gjennom hele 3FY-pensumet som en "oppvarming" kan man fort henge etter om man ikke tok 3FY. Jeg studerer selv siving ved NTNU og annbefaler deg på det sterkeste å ta 3FY. Du kommer garantert ikke til å angre på at du stiller forberedt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå