Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvordan lese hurtigere

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Øvelse gjør mester. Det vil si når du leser vil du trene hjernen din i lesing, og da går det raskere etterhvert. Men det er kanskje viktigere at du får med deg det du leser enn at det går fort, så det beste er å ikke prøve og lese fortere enn hva man egentlig klarer :)

Lenke til kommentar

Når jeg har dårlig tid og skal pløye gjennom masse pensum fokuserer jeg øynene i midten av setningen, og "scanner" nedover fort. Da får gjernen min med seg ca 4-6 nøkkelord per setning, og hjernen min fyller inn de manglende ordene.

Men dette forutsetter jo at du har lest mye, så det er nok bare trening :)

Lenke til kommentar

Når du leser så før en penn under linjen du leser. For når øynene dine beveger seg uten noe som leder dem så hakker de bortover, istedenfor en jevn bevegelse.

Vær hele tiden bevist på at du ikke går tilbake på noe du allerede har lest. Vanlig å lese et par tre linjer, så hoppe litt tilbake. Om du tvinger deg til å kun lese teksten en gang så er du mye mer fokusert første gangen.

Dessuten er det viktig å ikke lese "høyt" inni seg, da blir det som at du forteller teksten til deg selv og det tar også mye tid.

Om du vil virkelig lese fort, særlig om det er bare for å få oversikt over stoff hvor detaljene ikke er så viktige, så kan du øve deg opp til flere hundre sider på noen minutter.

Da begynner du med å kutte linjene med noen ord på hver side. Først et, så to så tre ord, slik at du bare leser de midterste ordene, og bare observerer de andre, her kan du gjerne bruke pennen for å føre øynene. Hjernen din klarer å få ordene med seg, med litt trening, slik at du er i stand til å skape en mening med teksten. Etterhvert bruker du bare et ord pr linje, da går du videre og begynner å hoppe over annen hver linje, for deretter begynne å hoppe over to linjer om gangen osv til du har 2-4 punkt på hver side som du ser på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...