Heljar Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Fikk meg ny maskin for noen uker siden med Vista. Ved installasjon oppga jeg bare ett brukernavn og det er tydeligvis administrator. Det er bare jeg som bruker maskinen så det er ikke noe stort problem. For en tid tilbake skulle jeg spille opp igjen spillet Runaway. Det gikk helt fint å installere, men når jeg starter opp spillet får jeg en feilmelding som sier: "To install protection drivers you must have Administrator privileges". Det burde jeg da ha, så hvorfor denne feilmeldingen? Kom borti noe lignende når jeg skulle installere Quicktime, installasjonsprogrammet starta fint og dura og gikk og pakka ut og installerte mange filer, men i det den skulle fullføre installasjonen kom en lignende melding om manglende Administrator privileges. Hva er problemet? Er det noe oppsett jeg burde forandre på eller lignende? Det er jo dumt hvis dette problemet dukker opp ofte. Lenke til kommentar
TorsteinP Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Det er på grunn av en ny funksjon i Vista som kalles User Account Control (UAC). Selv om du er administrator, kjører alle program du starter som vanlig bruker uten admin rettigheter. Enten kan du slå av UAC (som noen velger å gjøre). De fleste program vil da virke uten noen problemer. En annen metode er å kjøre installeringsprogrammet i administrator modus og så kjøre selve programmet en gang i administrator modus. Høyre klikk på installasjonsikonet og velg "Kjøre som administrator". Etter at installasjonen er ferdig gjør du det samme igjen med selve programmet. Noen program (spesielt spill) skriver også til filer i programfiler katalogen. Dette er normalt ikke tillatt hvis du ikke er administrator. Det du kan gjøre for å komme rundt dette, er å legge til brukernavnet ditt med alle rettigheter i sikkerhetsinstillingene til katalogen der programmet er installert. Som sagt kan du bare slå av UAC, men du reduserer samtidig mye av sikkerheten til opperativsystem. Alle program som kjører (også virus og lignende) har da alle rettigheter og kan gjøre hva de vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå