Gå til innhold

Sony HDR-SR7E v.s Sony DCR-SR82E


Anbefalte innlegg

Hei folkens,

 

Meget fersk i filmbransjen. Dette blir mitt første kamera. Jeg vurderer pr nå disse to.

 

Sony HDR-SR7E

http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=79746

 

Sony DCR-SR82E

http://www.xd.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=79749

 

Prisforskjellen er rimelig stor. Kunne noen utdypet de store forskjellene mellom disse to - og hvordan en nybegynner som meg ville hatt utnytte den ene vs den andre modellen?

 

Takk på forhånd!

 

Mvh,

Thomas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kunne noen utdypet de store forskjellene mellom disse to - og hvordan en nybegynner som meg ville hatt utnytte den ene vs den andre modellen?

 

Takk på forhånd!

 

Mvh,

Thomas

8774455[/snapback]

Det dyreste er et HD-kamera som tar opp i 1080i. For å spille av dette, må du bruke kameraet eller rett fra PC-en. Pluss at du bør ha en HD-ready tv, da.

Det rimeligste er et SD-kamera som tar opp i 576p, som er den alminnelige standarden, så du kan brenne på en DVD og se filmen på en DVD-spiller.

Begge er harddisc-baserte, og lagrer 2,8Gb video/t.

Til sammenligning lagrer mini-DV-kassetter 13,2Gb video/t.

Mao. Jeg ville ikke hatt noen av disse kameraene.

Det kameraet som var best i test i november i fjor, var for øvrig dette kameraet. :)

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

 

Jeg vil anta at det dyreste HD kameratet (SR7E) også kan ta lavere kvalitet slik at man kan kan brenne disse på DVD. Dog vil det nok ikke ta lang tid før man kan brenne slikt på DVD.

 

Jeg ønsker dog et harddisk kamera. Primært fordi jeg ikke liker konseptet med tape - det føles utrolig gammeldags ut, og jeg er evt. helt tilbøylig for å få redusert filmkvalitet for å velge harddisk. Kunne dog tenkt meg minnebrikker slik det er i fotokameraer - men vi er nok ikke der riktig ennå. Jeg kan lite om film - men jeg kan ikke skjønne at tape ikke er annet en på vei ut, eller om noen år.

 

Men er den eneste forskjellen mellom disse kameraene kun at det ene er i HD og andre ikke?

Lenke til kommentar

Hva er galt med Mini DV tape? hvorfor er det så gammeldags? Det er jo digitalt det også...

 

Tro meg, mini dv kommer til å være her vertfall 5 år til fremover.

 

Når det gjelder HD, så skjønner jeg ikke at alle skal ha det nå.... Jeg har ikke tenkt å gå over til det med det første, jeg har bestilt Panasonic NV GS500, (får det 22. juni :w00t: ) når jeg om 3-4 år er lei av det kommer jeg nok til å gå over til HD (på tape!) jeg synes nemlig ikke tiden er moden enda for HD til "hjemmekamera," NRK, TV 2, ol kan godt gå over til HD, for de har råd til utstyret som skal til for å produsere og vise frem HD materiale.

 

Datamaskinene som skal redigere HD må være mye kraftigere enn de fleste dagens maskiner. For eksempel er annbefalt RAM mengde 3 GB for å kunne redigere det smertefritt.

 

Nei, jeg kommer til å holde meg til SD og Mini DV tape noen år fremover.

Lenke til kommentar

Mini DV tape høres bare i mine øyne ut som gammeldags. Godt mulig det kommer til å vare i 5 år til. For meg som nybegynner og som ikke har den tilhørigheten som de som har brukt tape i lengre tid har høres dette virkelig 80-talls ut.

 

HD er muligens litt forut for sin tid på denne fronten, men for meg så kommer jeg ikke til å bytte kamera de første kommende årene.

 

Men hvordan er disse kameraene ellers funksjonsmessig når man ser bort ifra HD og harddisk?

Lenke til kommentar
Mini DV tape høres bare i mine øyne ut som gammeldags. Godt mulig det kommer til å vare i 5 år til. For meg som nybegynner og som ikke har den tilhørigheten som de som har brukt tape i lengre tid har høres dette virkelig 80-talls ut.

 

HD er muligens litt forut for sin tid på denne fronten, men for meg så kommer jeg ikke til å bytte kamera de første kommende årene.

 

Men hvordan er disse kameraene ellers funksjonsmessig når man ser bort ifra HD og harddisk?

8793052[/snapback]

 

 

Selv har jeg Sony HDR-HC7E som er mini-DV kassetter. Grunnen er enkel. Jeg har meg meg teip så jeg alltid har plass, går kamera i bakken ved et uhell så sier som regel harddisk bye bye, jeg trenger ikke frykte tap av film ved harddisk krasj på pc. Tape er også det beste som lagrings medium så langt. Elkjøp anbefaler deg kamera med mini dvd og harddisk, de seriøse kamera butikkene anbefaler kassett. er en grunn til at tv seleskapene fortsatt sverger til tape. De har mange filmskatter/tv prog i hyllene takket være tape. Hadde det liggi på HD så kunne ting vært meget så annerledes. Tape blir nok ikke gammeldags med det første skal du se. Dette er min anbefaling og mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...