oyst-a Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Har fått en fårespørsel om å lage/finne en løsning på et enkelt alarmsystem. lurte på om noen her inne hadde noen gode løsninger/ideer.. systemet skal overvåke 3 rom som ligger ca 50m fra hverandre, og gji en alarm om tempraturen i hvilket som helst rom overstiger satt max temp. (laget et bilde som illustrerer, ligger som vedlegg) kriterier: -Systemet må kunne kjøres uavhegig av nettspenning. -Juesterbar "alarm" temperatur. -helst ha flere sensorer i hvert rom om noen skulle ta kvelden. -stort krav til driftsikkerhet! Håper noen har noe inputt.. prøvde å søke opp på google men fant ingenting som tilfredstilte.. var stort sett værstasjoner som kom opp.... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Jeg ser ikke helt for meg at det er et stort marked for ferdigløsninger som gjør det du ønsker, og ingenting på google forsterker denne troen. Jeg regner med at du/dere ikke representere et profesjonelt elektronikkfirma, og dersom det er veldig høye krav ville jeg sendt det videre til noen som kan levere en komplett løsning til dere. Skal det bygges selv, ser jeg for meg en sløyfe med DS1820/LM92 eller tilsvarende seriekommuniserende brikker og en enkel mikrokontroller som den optimale løsningen. Blir det for vanskelig finnes det mange analoge/kvasidigitale muligheter. EDIT: sikker på at ingen alarmselskaper kan levere noe slikt? EDIT2: liten glipp av meg der, Mikkel. Samme prinsippet gjelder dog. Endret 4. juni 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 DS1820 kommuniserer over 1-wire, ikke I2C. Lenke til kommentar
oyst-a Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 At den komuniserer over 1-wire er da greit nok. finnes I2C alternativer uansett.. større spørsmål er det vel om rekkevidden på I2C bussen er god nok.. har bare funnet at kapasitansen ikke må overstige 400pF.. noen som vet vor langt dette vil bli i lednings sammenheng? er jo snakk om en 100-200m sløyfe her.. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 usikker på rekkevidden på i2c, er jo rimelig lav-hastighet så bør være ganske langt, et alternativ er can-bus som har en rekkevidde på 40m over twisted pair, men dette blir kanskje for kort? hva med AVR Z-link eller annen Zigbee trådløs løsning? hva er rekkevidden her? Lenke til kommentar
oyst-a Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Er i korteste laget med 40m ja.. men canbusser er jo vanvittig driftssikker.. Zigbee løsning kan jo bli en genial løsning men krever en hel del arbeid før den blir så driftsikker som en kabel løsning... har begynt å vurdere tanken og bare trekke et dobelt tp par ut og bare la sensoren vere i "enden". krever at du må bygge en analog målebro selv, blir alltid noe mer unøyaktig.. takker for svar gode inspill! Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) En av fordelene jeg ser med en digital løsning (i tillegg til overlegen nøyaktighet og enkel topologi) er at temperaturene enkelt kan logges, det er sikkert en funksjon som kan komme godt med. Hvor lange avstander er det egentlig snakk om? EDIT: allerede svart på ja. Legger du TP-kabel er det jo også en del andre digitale sensorer man kan bruke, for det er ikke så mange titallsmetrene man kommer før man overstiger 400pF. Endret 4. juni 2007 av NorthWave Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 1-wire har passelig lang rekkevidde iallefall, har ikke noe tall i farten. 1-wire er også fantastisk lett å jobbe med, har hjemmelagede rutiner i PIC16-ASM hvis noen trenger. DS18(B/S)20 er også passelig nøyaktige, +-0.5 grader innenfor det normale temperaturområdet. Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 1-wire: fant denne og rekkevidden ser bra ut http://pdfserv.maxim-ic.com/en/an/app132.pdf Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Her er et forslag! Benytt en 1-wire tempsensor, men koble opp en ds2480B i nærheten av sensoren. ds2480B er en 1-wire til rs232 converter. Denne kan du da konvertere til rs485 som har en rekkevidde på 1200 meter. Jeg vet ikke om dette er den mest brukbare løsningen, men jeg tror den blir lettest. I den pdf-fila står det en del om hvordan man øker rekkevidden på 1-wire, men det virket som om man måtte ha en del komponenter, pluss at man visstnok må skrive koden i assembly for å få rett timing. Dette virker tungvint. Tror serielt er tingen! Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 RS-232 har vel lang nok rekkevidde til dette i seg selv ? Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 RS-232 har vel lang nok rekkevidde til dette i seg selv ? 8803167[/snapback] Nei... 15 meter maks... det er kabelens kapasitans som bestemmer rekkevidde. http://en.wikipedia.org/wiki/Rs232#Cables Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 "RS-232 was recommended for short connections (15 meters or less), however the limit is actually defined by total capacitance and low capacitance cables allow reliable communications over longer distances exceeding 50 m." Er nå bare en anbefaling. Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Her er et forslag! Benytt en 1-wire tempsensor, men koble opp en ds2480B i nærheten av sensoren. ds2480B er en 1-wire til rs232 converter. Denne kan du da konvertere til rs485 som har en rekkevidde på 1200 meter. Jeg vet ikke om dette er den mest brukbare løsningen, men jeg tror den blir lettest. I den pdf-fila står det en del om hvordan man øker rekkevidden på 1-wire, men det virket som om man måtte ha en del komponenter, pluss at man visstnok må skrive koden i assembly for å få rett timing. Dette virker tungvint. Tror serielt er tingen! 8802679[/snapback] Dette blir vel litt overkomplisert, DS2408 og RS485-transciever for hver temperatursensor. Assemblykoden for å interface med 1wire finnes allerede online, og rekkevidden man kan få med 1wire uten for mye slit med eksterne komponenter er vel nok? Lenke til kommentar
oyst-a Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 har bestemt meg for å bygge for en løsning med microcontroller og en DS2480B+ (uart driver til 1 wire bus). muligens legge opp flere sensorer i hvert rom og noen "feilrutiner" i programkoden får å skape noe redudans. har ikke bestemt meg for controller men har ikke så mye å si, blir uansett en PIC.. takker for all innputt! Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 DS2480 gjør bare alt mye vanskeligere, jeg har kode for å interface med 1wire direkte fra PIC16F. 39 linjer assemblykode. Den består av rutinene DSRESET, DSTXBYTE og DSRXBYTE. Eksempel på lesing av DS18B20 call DSRESET movlw 0xCC Skip ROM-kommando, får tilgang til alt på busen call DSTXBYTE movlw 0x44 Convert-T-kommando, nå leser sensoren temperaturen call DSTXBYTE Vent ca. 1 sekund for temperaturkonvertering i DS18B20 call DSRESET movlw 0xCC Skip ROM igjen call DSTXBYTE movlw 0xBE Read scratchpad, nå kan man få data fra sensoren call DSTXBYTE call DSRXBYTE Motta temperaturdata movwf TEMP1 Putt temperaturdata et fornuftig sted call DSRXBYTE Samme for andre temperaturbyte movwf TEMP2 ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå