Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Én port to maskiner. Mulig med DNS-styring?

Anbefalte innlegg

Jeg kjører web og mail-server på to fysiske servere bak NAT. Eksempelvis er www.mittdomene.no på maskin 1, mens mail.mittdomene.no er på maskin 2. Jeg har en linksys broadband router WRT54G foran disse serverene. Finnes det en enkel måte å rute trafikk fra mail.mittdomene.no til maskin 2 og www.mittdomene.no til maskin 1 når begge går mot port 80? Jeg vil ikke at feks maskin 1 skal forwarde trafikk til maskin 2 grunnet ulike krav til oppetid. Dette må styres av ruteren selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjører web og mail-server på to fysiske servere bak NAT. Eksempelvis er www.mittdomene.no på maskin 1, mens mail.mittdomene.no er på maskin 2. Jeg har en linksys broadband router WRT54G foran disse serverene. Finnes det en enkel måte å rute trafikk fra mail.mittdomene.no til maskin 2 og www.mittdomene.no til maskin 1 når begge går mot port 80? Jeg vil ikke at feks maskin 1 skal forwarde trafikk til maskin 2 grunnet ulike krav til oppetid. Dette må styres av ruteren selv.

8774002[/snapback]

Er ikke 100% sikker på hva du ønsker å gjøre, men grovt sagt er det fullt mulig slik jeg (mis)forstår det. Problemet er vel bare at WRT54G ikke akuratt har så mye ekstra minne å gå på hva angår å laste inn eksterne programmer/script..

Jeg ville nok heller satset på å koble linja rett inn på èn av maskinene og firewalle den skikkelig og bruke den som router, ut derifra til en switch (WRT54G'en f.eks) og så videre til øvrige servere/klienter/WLAN

Beste måten å løse dette på er vel unasett at du lager et script som går i crontab som sjekker om tjenesten på box1 (web, port 80) er oppe og hvis ikke nat'er den om til box2 og omvendt..

Lenke til kommentar

Beste måten å løse dette på er vel unasett at du lager et script som går i crontab som sjekker om tjenesten på box1 (web, port 80) er oppe og hvis ikke nat'er den om til box2 og omvendt..

8775453[/snapback]

Poenget er at jeg har to fysiske tjenester bak NAT på sammen port 80. Én for mail og en annen for web. Hvordan kan forespørsel til mail.mittdomene.no rutes til rett maskin (192.168.1.2) og www.mittdomene.no rutes til 192.168.1.3?

Topologi er:

80.203.xxx.xx

|

|

Linksys (192.168.1.1)

|

|

|------------------------------|

192.168.1.2 (mail:80) 192.168.1.3 (www:80)

Lenke til kommentar

Det går nok ikke, du kan bare forwarde en port til en maskin. Beste løsningen er jo å ha begge domenene på samme maskin, men det ser jeg at du ikke vil. Hvilken ISP har du? Enkelte isp`er gir jo ut flere ip adresser bak modemet, sånn som f.eks Ventelo Bluecom gjør. Enkelte gir deg muligheten til å kjøpe flere ip adresser.

Lenke til kommentar
Det går nok ikke, du kan bare forwarde en port til en maskin. Beste løsningen er jo å ha begge domenene på samme maskin, men det ser jeg at du ikke vil. Hvilken ISP har du? Enkelte isp`er gir jo ut flere ip adresser bak modemet, sånn som f.eks Ventelo Bluecom gjør. Enkelte gir deg muligheten til å kjøpe flere ip adresser.

8780073[/snapback]

Ok, jeg har Ventelo Bluecom idag. Kan jeg få flere adresser fra disse altså? I såfall ringer jeg og bestiller.

Lenke til kommentar

Denne mailserveren din, hvorfor er du avhengig av at port 80 er tilgjenglig da ? Epost (SMTP, POP3, IMAP) går jo på andre porter enn 80.

Sett opp en maskin til web, inklusiv evt. webbasert epost leser. Og så har du selve mailserveren åpen mot de aktuelle portene.

Lenke til kommentar

8780073[/snapback]

Ok, jeg har Ventelo Bluecom idag. Kan jeg få flere adresser fra disse altså? I såfall ringer jeg og bestiller.

8780296[/snapback]

Har du bluecom er alt du trenger å gjøre å koble en switch direkte i bridge modemet så får du automatisk tildelt opptil 3 offesielle ip adresser. Men husk på at Blueecom ikke lenger tilbyr fast ip til private. :cry:

Men adressene du får utdelt vil være så å si permanente, jeg har hatt samme adresse i mange år nå.

Endret av rolvs
Lenke til kommentar
Har du bluecom er alt du trenger å gjøre å koble en switch direkte i bridge modemet så får du automatisk tildelt opptil 3 offesielle ip adresser. Men husk på at Blueecom ikke lenger tilbyr fast ip til private.  :cry:

Men adressene du får utdelt vil være så å si permanente, jeg har hatt samme adresse i mange år nå.

Ok, og hvor ser jeg adresse nr 2 og 3? Har klart å karre meg til en fast ip...

Lenke til kommentar
Denne mailserveren din, hvorfor er du avhengig av at port 80 er tilgjenglig da ?  Epost (SMTP, POP3, IMAP) går jo på andre porter enn 80.

Sett opp en maskin til web, inklusiv evt. webbasert epost leser. Og så har du selve mailserveren åpen mot de aktuelle portene.

8780316[/snapback]

Kjører webmail over port 80. Kan jeg alternativ forwarde alle henvendelser til mail.mittdomene.no til maskin nr 2 på lokalnettet via apache?

Lenke til kommentar
Kan du ikke bare kjøre webmail på en annen port? F.eks 8080? Bare å forwarde port 8080 til 80 med routern...

8780696[/snapback]

Problemet er at det er ikke alle mailklienter som kan få definert inn egen standard-port. Bla kjører jeg active-sync og den går KUN mot port 80 eller 443.

Lenke til kommentar

For å gjøre det enkelt: da må du ha 2 ip-adresser da.

For å gjøre det vanskelig: kan konfigurere apache til å videresende til andre webserveren, rewrite f.eks alt som kommer inn til mail virtualhosten.

Lenke til kommentar
For å gjøre det enkelt: da må du ha 2 ip-adresser da.

For å gjøre det vanskelig: kan konfigurere apache til å videresende til andre webserveren, rewrite f.eks alt som kommer inn til mail virtualhosten.

8780805[/snapback]

Ok, skal jeg bruke rewrite-modulen eller kan jeg sette DocumentRoot til den interne IP-adressen

Lenke til kommentar

Har ikke testet dette selv, men du burde kunne bruke mod_rewrite. Søk på "Dynamic Mirror" på den siden.

Sett opp både www.domene og mail.domene i Apache på den ene serveren.

Med mod_rewrite setter du opp en regel som henter inn webside fra http://andre.lokale.webserver/ på den riktige virtualhosten.

Det er ikke enkelt å forstå seg på mod_rewrite, vær forberedt på å studere dokumentasjonen.

Edit: Hvis du har en gammel maskin liggende kan du kjøre opp feks. Clarkconnect på den, og sette opp en mod_rewrite regel for hver av de andre serverene, slik at de ikke er avhengige av at den andre er oppe. Clarkconnect synes jeg forresten er en genial distro.

Endret av SweetMaryJane
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har du bluecom er alt du trenger å gjøre å koble en switch direkte i bridge modemet så får du automatisk tildelt opptil 3 offesielle ip adresser. Men husk på at Blueecom ikke lenger tilbyr fast ip til private.  :cry:

Har fått nye faste IP-adresser. Hvordan får jeg rutet disse rett fra linksys-routeren?

195.x.xxx.202 til 195.x.xxx.206

Gateway 201

Maske 255.255.255.248

Lenke til kommentar
Har fått nye faste IP-adresser. Hvordan får jeg rutet disse rett fra linksys-routeren?

195.x.xxx.202 til 195.x.xxx.206

Gateway 201

Maske 255.255.255.248

Topologien min ser slik ut

Bridgemodem

|(195.x.xxx.202)

|

|

|195.x.xxx.201 GW

|Linksys

|(nat 192.168.1.1)

|

|-192.168.1.100 (server 1)

|

|-192.168.1.101 (server 2)

Lenke til kommentar

Da må linksys ruteren din ha mulighet til å sette opp flere public ip-er og kunne kjøre NAT over basert på svar på innkommende ip.

Edit: Jeg sjekket om min trådløse ruter håndterte det, og det gjorde den ikke. Vi får håpe du har noen flere options enn meg. Fant flere valg i telnet delen, men den kunne fortsatt ikke kjøre nat på 2 forskjellige ip-er.

Endret av Largie
Lenke til kommentar
Edit: Jeg sjekket om min trådløse ruter håndterte det, og det gjorde den ikke. Vi får håpe du har noen flere options enn meg. Fant flere valg i telnet delen, men den kunne fortsatt ikke kjøre nat på 2 forskjellige ip-er.

Sjekket det samme her og har ikke muligheten. Har en Linksys WRT54G. Noen som vet om firmware som støtter flere public IP-adresser?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...