kaka Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Hei. Jeg har eksamen i samfunnsøkonomi imorgen, men jeg har komt over noe som jeg ikke skjønner og som står veldig vagt beskrevet i boken: Når Norges Bank øker renten så vil flere utlendinger veksle til seg norske kroner for å sette dem i norske banker. Kan noen forklare meg hvorfor utlendingene vil dette? Er sikkert ikke så vanskelig, men har nå sittet inne i hele dag og øvd, så begynner å bli litt surrete i hodet Endret 3. juni 2007 av kaka Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 De vil kanskje gjøre det hvis: 1) Renteavkastningen er bedre i Norge enn i andre land (kursendringer tas med i kalkulasjonen. 2) Kronekursen forventes å øke Lenke til kommentar
kaka Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Ja, fant ut av det til slutt. Tror det må bli noe i denne dur: Når Norges Bank øker renten, så vil flere utlendinger veksle til seg den norske kroner for å sette dem i norske banker da de får bedre rente enn i utenlandske banker, altså, bedre avkastning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå