Gå til innhold

Computercity, min erfaring

Anbefalte innlegg

Jeg stoler aldri på selgere som får provisjon eller lønnstillegg basert på salgsresultater.

8835980[/snapback]

Mao så stoler du ikke på en eneste bransje, bortsett fra kanskje matbransjen? :).

Du stoler heller ikke på banken din, på postkontoret, på Dressmann, H&M, eller den lokale bensinstasjonen på hjørnet? :).

Det er jo helt greit det.

Provisjonssystemet til elektrosjapper er faktisk lavt i forhold til hvordan det er i feks klesbransjen, for ikke å snakke om bank og forsikring. Og fungerer på en helt annen måte nå enn det feks var for 10 år siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det greieste er vel å ikke stole på selgere rent generelt, siden de uansett har en økonomisk interesse av hva og hvor du velger å handle. I tillegg er det, etter min erfaring, særdeles vanskelig å finne kyndig personale i de fleste butikker, enten de er fysiske eller basert i eteren. Bedre å finne ut av ting selv, både om produkter og de rettigheter man har og så handle deretter.

Lenke til kommentar

Enig der. I tillegg blir personalet stort sett mindre og mindre kunnskapsrikt og serviceinnstilt for hvert år som går. Jeg har gått over til netthandel for alt som kan handles på nett. Melk og brød er vanskelig, men med tiden går vel det også tenker jeg.

Lenke til kommentar
Har en kompis som er sjef for en JC butikk. Helt syke kalkyler de har der. Var snakk om standard kalkyla var 2,5 ganger kostpris :O

Elektronikkbransjen er LAAANGT under det

8837753[/snapback]

2.5 gange kost prisen er jo egentlig ingenting å snakke om.

Du skal dekke lønn, husleie, strøm ++++++

Så 2.5 er vanligvis et minimum av hva du å ha for at det skal gå rundt, værtfall f.eks på en restaurant.

Lenke til kommentar

Hehe, hvis jeg sier til deg at elektrokalkylene ligger laaaaaaangt under 2.0 da? :).

Det er elektro folk synes er dyrt, klær, sportsutstyr og lignende - det er superbillig det.

Husleie de fleste steder er i tillegg omsetningsbasert - kjedelig for en elektrobutikk det, de har jo omsetning som er 10 ganger så høy som en klesbutikk, men tjener kanskje like mye totalt sett før husleie trekkes fra.

Lenke til kommentar
Har en kompis som er sjef for en JC butikk. Helt syke kalkyler de har der. Var snakk om standard kalkyla var 2,5 ganger kostpris :O

Elektronikkbransjen er LAAANGT under det

8837753[/snapback]

2.5 gange kost prisen er jo egentlig ingenting å snakke om.

Du skal dekke lønn, husleie, strøm ++++++

Så 2.5 er vanligvis et minimum av hva du å ha for at det skal gå rundt, værtfall f.eks på en restaurant.

8838089[/snapback]

Hehe, ja, en 2.5 kalkyle er vanligvis ikke mye i det hele tatt, men det kommer selvfølglig an på bransjen, og også butikken!

Har selv vært borti varer med kalkyler helt ned i 1.1 eller 1.2, eller til og med 0.8, 0.9(en effektiv måte å få kunder til butikken på, å selge en vare med tap) og det totalt motsatte, kalkyler opp mot 10 ganger kostpris, men da i spesielle tilfeller.

Som sagt, det kommer helt an på produkt, bransje og butikk.

Endret av Tan28
Lenke til kommentar

Alastor:

Vel nå er ikke bildet akkurat som du beskriver det, meger overdrevet får man si ;). Min bankkontakt har på ingen måte resultatbasert lønn, ingen av mine kolleger har det og vi er konsulenter hele gjengen.

Handler jeg på elektrosjapper så bruker jeg enten private kontakter som kutter bullshiten eller jeg vet hva jeg skal ha og lar ikke selgere lure meg til såkalte dyre modeller "som man sparer så mye penger på akkurat nå" osv.

En bilselger stoler man aldri lenger på enn man kan kaste ham og sånn er det med det.

Jeg ser også at du forsøker å dra parallell til at folk med fast timelønn i butikker på bensinstasjoner osv er direkte knyttet til forretningens inntekt. Den ble for dum.

Lefdal og slike butikker har provisjonstillegg på salgene sine, bildet du tegner er ikke korrekt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Alastor:

Vel jeg vet meget godt at en nær person i familien som jobber i en av de store kjedene har provisjonstillegg på sine salg og at det er meget vanlig i elektrokjedene.

Og jeg vet også meget godt at de fokuserer kundene på de produktene de får mest provisjon for å selge.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Uansett når en person takker nei til ett tilbud, så skal selgeren godta det. Hadde ikke gått tilbake til den butikken hvis jeg hadde faktisk blitt NEKTET å kjøpe produktet deres fordi jeg ikke ville bruke mer penger på en forsikring. Eneste svaret mitt hadde vært: Oki, greit neste butikk...

Uansett de tjener ikke så mye på å selge produktet, men hva ender de opp med hvis de ikke får solgt noe til folk som ikke vil ha forsikring, idiotisk av den selgeren.

Lenke til kommentar
Alastor:

Vel jeg vet meget godt at en nær person i familien som jobber i en av de store kjedene har provisjonstillegg på sine salg og at det er meget vanlig i elektrokjedene.

Og jeg vet også meget godt at de fokuserer kundene på de produktene de får mest provisjon for å selge.

8838881[/snapback]

Da er det annerledes i kjeden han jobber i i forhold til min arbeidsgiver (Som de fleste nå vet er Elkjøp)

Jeg har ikke direktesalgsprovisjon på enkelte varer i sortimentet feks. Dette hadde Elkjøp etter hva jeg tror (jeg vet ikke nøyaktig) for rundt 10 år siden, da var det en del avisartikler rundt dette og. Forandringen ble vel gjennomført for å øke tilliten kunden har til selger.

Jeg kan godt skjønne at ikke alle stoler på det jeg sier her og nå, men dette er faktisk sannheten. Ingen direktesalgsprovisjon, ei heller provisjonsbasert lønn eller noe slikt.

Den absolutte majoriteten av min lønn er standard månedslønn.

Noe større enn dette ønsker jeg egentlig ikke å utdype min lønn - men føler det er bare viktig å påpeke at elektroselgere ikke er store stygge ulver som kun elsker sin provisjon og driter i sin møkklave grunnlønn :).

Lenke til kommentar

Jessjess, jeg får 50% av alle forsikringer jeg selger utbetalt rett i lomma svart, også får jeg "gaver" fra de ulike leverandørene om jeg selger deres produkter :).

Klart det ikke gjør meg til en mindre ærlig selger, stol på Onkel Alastor, han vet hvilken tv du trenger! :p

Det verste er vel at for 20 år siden så var det sikkert slik det fungerte...tror jeg, jeg vet ikke :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...