Gå til innhold

Computercity, min erfaring

Anbefalte innlegg

Var innom butikken deres i sandvika for et par uker siden for å se på ny pcskjerm.

Fikk god hjelp av en selger som viste meg en del 22 tommere og andre skjermer, han nevnte også at det var en god ide å tegne forsikring på skjermer gjennom dem.

Jeg sa jeg skulle tenke over det for jeg hadde ikke penger akkurat da.

Jeg kom tilbake en uke senere for å kjøpe skjermen. Hadde bestemt meg for en samsung 226 skjerm. Denne gangen fikk jeg hjelp av en annen selger. Jeg sa jeg hadde vært innom før og sett på den skjermen og ønsket å kjøpe den. Da begynnte han å mase noe voldsomt om forsikring på skjermen. Jeg takket høflig nei til tilbudet men han gav seg ikke :nei:

Jeg sa at jeg bare ønsket å kjøpe skjermen uten noen forsikring, men da nektet han å selge meg skjermen! :hmm:

Jeg var ikke humør til å krangle med han om det så jeg dro derfra med en gang.

Kom tilbake neste dag, da var den første selgeren jeg snakket med der. Jeg kjøpte skjermen av han uten problemer og uten forsikring :thumbup:

Så jeg må gi både thumbs up og thumbsdown til denne butikken, du får en hyggelig handel bare du treffer riktig selger :D

-Pasta

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tipper de tjener mer på forsikringer enn på å selge datautstyr dersom selgerne er så j*** ivrige  :thumbdown:

8773442[/snapback]

Med tanke på prisnivået den aktuelle samsungen er priset til pga prispress i markedet så skal det faktisk ikke så mye til for at de skal tjene mer penger på forsikringa. Mest sannsynlig så tjener de mer penger på en skjermrens-pakke til 149,- enn skjermen også ;).

Lenke til kommentar

Jeg er lei av dette tullet. En kan ikke betale forsikring på hver minste duppeditt en kjøper. Da vil en jo bruke en masse penger en kunne satt på en konto og vært selvassurert :)

En skjerm står stort sett stille, så ser ikke helt poenget. Er man generelt forsiktig og ikke kaster ting i gulvet er det jo null verdt.

En annen ting, er at butikker som har solgt varer med forsikring, og som det er helt vanlige fabrikkfeil som burde gå på vanlig garanti, blir henvist til å ta det opp med forsikringa. De slipper dermed unna det ekstra brydderiet. Selvsagt er dette helt feil å gjøre.

Lenke til kommentar
En annen ting, er at butikker som har solgt varer med forsikring, og som det er helt vanlige fabrikkfeil som burde gå på vanlig garanti, blir henvist til å ta det opp med forsikringa. De slipper dermed unna det ekstra brydderiet. Selvsagt er dette helt feil å gjøre.

Det er vel enda verre ? Ved å overlate ting som normalt dekkes av garanti eller reklamasjon så kan de sende hele saken til et forsikringselskap som tar seg alt plunderet med administrasjon og erstatning av produkter m.m.

Kundene betaler dermed for å få garanti på produktene!

Dette må jo være en helt genial løsning for butikkene !

Snart kan de legge ned alle serviceavdelingene og konsentrere seg om en ting; nemlig salg av produkter uansett kvalitet.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

8785236[/snapback]

Det er ikke alle forsikringer som dekker normale feil...

Den vi har i våres kjede så kan vi ikke ta en helt ordinær reklamasjonssak og kjøre den på forsikringa. Uansett er det som oftest egenandel på forsikringene (100 kr. eller noe sånt)

Lenke til kommentar

Da jeg bestilte skjermen min i slutten av november i fjor, på Computercity.no, hadde jeg ikke krysset av for at jeg ville ha forsikring. Ble etter et par dager ringt opp av en selger, som spurte om jeg ville ha forsikring en gang til. Rundt 300,- kr. for 3 års forsikring, som dekket det meste, virket jo som en grei deal.

Selgeren virket ganske "pågående", og han drev og ramset opp alle fordelene osv., da jeg i første stund virket negativ til tilbudet. Takket til slutt ja, da jeg ikke hadde lyst til å begynne å få en dårlig tone over telefon. Men 300,- kr. er jo ikke akkurat mye, og forsikring kan jo være greit å ha hvis noe skulle skje. :)

Lenke til kommentar

Men, det er fortsatt 10% av prisen. Putt 10% av alt du kjøper på en konto, så kan du heller helt uten plunder kjøpe deg ny vare om det oppstår selvforskyldte skader som ikke dekkes av garanti.

Noen ganger på visse produkter som er svært utsatt kan det være fint. Er man generelt ikke jævli klønete så holder inboforsikring, og vanlig garanti i massevis.

Lenke til kommentar

Selv mobiltelefoner har jeg aldri kjøpt en slik tulleforsikring (kan tolkes flere veier :D ) og etter 13 år som mobilbruker har jeg aldri savnet noe slikt. Hvis jeg skulle ha betalt f.eks. 300 for hver gang jeg hadde kjøpt en mobil så hadde jeg idag brukt minst 5000,-

For den summen kan jeg sikkert få 2 mobiler i dag :)

Lenke til kommentar

Jeg har brukt mine forsikringer flere ganger. Har mistet mobiler i bakken og falt/blitt dyttet i vannet med dem i lommen.

Har også en laptop jeg har MYE med meg, og har forsikring på denne. Har også på kameraet. Disse dekkes ikke av innbo så man trenger da f.eks. verdisaksforsikring.

Har også katt som liker å klatre rundt, så jeg har på LCD-skjermen min også :p

edit: Etter noen å i butikk som selger slike forsikringer, kan jeg skrive under på at det er MANGE som har behov for slik forsikring :thumbup:

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

8785236[/snapback]

Hahahahaha. Det er seriøst det dummeste jeg har hørt på lenge! Og regelrett feil når jeg først er i gang.

1: ALLE forsikringene har en klausul som sier at reklamasjonssaker dekkes IKKE av forsikringa.

2: Reklamasjonssaker er GRATIS for butikken, og totalt sett medfører nøyaktig like mye "bry" som en forsikringssak. Når en forsikringssak koster penger for forsikringspartneren til butikkjeden - som igjen betyr økte kostnader og til syvende og sist økt forsikringspremie dersom det er for mange saker, hva tror du da en butikk vil velge? Det alternativet som koster leverandøren penger, eller det alternativet som på lang sikt fører til dyrere forsikring?

For ikke å snakke om at forsikringen ikke dekker reklamasjonsfeil.

Du har slukt en urban legend spredd av forbrukerrådet for en god del år siden, så nå får du takke meg for at jeg har dratt deg ut av den igjen :).

Lenke til kommentar
Nei, langt i fra...

Hvor får du det fra at det er rimligere å handle en NY maskin til 10000 enn å bruke 1400 ekstra?

8832909[/snapback]

Nå snakker jeg ikke om et enkelt produkt. Men om du kjøper 10 ting til 10 000kr hver og så forsikring til 1400kr hver på dem. Da har du brukt 14000kr på forsikring. Skulle du da ødlegge 10%, dvs en ting, så er dette fortsatt 4000kr billigere enn hva du har betalt i forsikring. Alt avhenger av hvor klønete man er. I tillegg kommer verditapet på produktet fra det var nyttt inntil skaden/uhellet oppstod. Det er ikke så forbanna lønnsomt bestandig. Det er en grunn til at de er helt ville etter å selge det. Om jeg skulle forsikra alt det jeg har kjøpt, så hadde jeg spylt vanvittig mye ned i dass! Men nå ser jeg også hvor uforsiktig visse folk er med det de eier.

Også til den såkalte myten. Jeg har selv opplevd dette med at butikkene prøver å ro seg unna folk med forsikring. En var en kamerat og en laptop. En annen med en god nabo. Så helt myte er det ikke. Selv vet jeg at det ikke koster butikkene noe mer enn litt bry, men så er det den flotte servicen noen viser når noe ikke er som det skal. De ender derfor opp som kasteballer. Butikken mener det er en forsikringssak, forsikringa mener det er reklamasjonssak. Ikke alltid det er så lett å si om det er fabrikasjonssfeil eller brukerfeil.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Også til den såkalte myten. Jeg har selv opplevd dette med at butikkene prøver å ro seg unna folk med forsikring. En var en kamerat og en laptop. En annen med en god nabo. Så helt myte er det ikke. Selv vet jeg at det ikke koster butikkene noe mer enn litt bry, men så er det den flotte servicen noen viser når noe ikke er som det skal. De ender derfor opp som kasteballer. Butikken mener det er en forsikringssak, forsikringa mener det er reklamasjonssak. Ikke alltid det er så lett å si om det er fabrikasjonssfeil eller brukerfeil.

8835140[/snapback]

Før det først så er det ikke butikken som avgjør noe som helst i disse sakene. Forsikringsselskapet (moderna (elkjøp sin samarbeidspartner)) tar avgjørelsen pr telefon om de anser det som en forsikringssak pr telefon. Er de i tvil ber de kunden levere den inn til service på butikk. Varen blir da sendt inn til serviceverksted. De vil da kunne konstantere om det er noe som går på garanti/reklamasjon. Gjør det ikke det så tar forsikringen det.

De fleste butikker avgjør altså ikke selv dette!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...