Gå til innhold

Kjøpe bærbar: Skjermkort eller Santa Rosa?

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig bestemt meg for at det er på tide å skaffe se en bærbar, etter å ha hatt stasjonær i alle år. Gått lei av treige maskiner på skolen og vil ha med min egen. :!:

Kravv/bruk:

- Brukes mest til surfing, film, musikk o.l.

- Rask i vanlig bruk (surfing osv.) - er litt lei av å måtte vente i 5-10 minutter hver gang jeg vil starte pcen og firefox...

- Må kunne vise film i decent kvalitet uten hakking

- Bør helst kunne kjøre Vista, gjerne Aero, uten problemer

- Maks 15.4" tommer, men jo mindre jo bedre. Vekt er ikke så viktig.

- Skjermkvalitet er ellers ikke viktig, siden jeg planlegger å koble den opp til ekstern skjerm/tv når jeg vil ha bra kvalitet på bildet

- Vil gjerne spille litt på den, men trenger ikke å kjøre de feteste spillene på den høyeste oppløsningen da..

- maks 7000/10 000. Vet ikke helt hvor mye jeg har enda, men er rimelig sikker på at jeg ender på en av disse to summene :-)

Jeg har sett litt rundt, og det ser ut som om jeg kan ha råd til en maskin med det nye Santa Rosa-chipsettet, men da kun med integrert skjermkort (sett mest på Compal IFL-91 vs IFL-90, men har ikke sett noe særlig annet i andre maskiner jeg har sett på). Hva er viktigst?

(Jeg la inn et innlegg før helga, men jeg tror jeg skrev så mye at ingen gadd lese. Prøver på nytt jeg :) )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har endelig bestemt meg for at det er på tide å skaffe se en bærbar, etter å ha hatt stasjonær i alle år. Gått lei av treige maskiner på skolen og vil ha med min egen.  :!:

Kravv/bruk:

- Brukes mest til surfing, film, musikk o.l.

- Rask i vanlig bruk (surfing osv.) - er litt lei av å måtte vente i 5-10 minutter hver gang jeg vil starte pcen og firefox...

-  Må kunne vise film i decent kvalitet uten hakking

- Maks 15.4" tommer, men jo mindre jo bedre. Vekt er ikke så viktig.

- Skjermkvalitet er ellers ikke viktig, siden jeg planlegger å koble den opp til ekstern skjerm/tv når jeg vil ha bra kvalitet på bildet

- Vil gjerne spille litt på den, men trenger ikke å kjøre de feteste spillene på den høyeste oppløsningen da..

- maks 7000/10 000. Vet ikke helt hvor mye jeg har enda, men er rimelig sikker på at jeg ender på en av disse to summene :-)

Jeg har sett litt rundt, og det ser ut som om jeg kan ha råd til en maskin med det nye Santa Rosa-chipsettet, men da kun med integrert skjermkort (sett mest på Compal IFL-91 vs IFL-90, men har ikke sett noe særlig annet i andre maskiner jeg har sett på). Hva er viktigst?

(Jeg la inn et innlegg før helga, men jeg tror jeg skrev så mye at ingen gadd lese. Prøver på nytt jeg  :) )

8773358[/snapback]

Siden du skal bruke den mye til å se på film og spille, så er vel et "next-gen" skjermkort med støtte for DX10 viktigere enn Santa Rosa

:ph34r:

Lenke til kommentar

Vel, bærbare med Santa Rosa er ofte entydig med DX10-skjermkort. Kjøper du en bærbar med et "uintegrert" skjermkort får du sannsynligvis et i den nye 8X00M-serien til Nvidia. Men nå vet jeg ikke om noen PC-er hvor du får et bra slikt skjermkort til den prisen du ønsker. Skal ta en titt etter eksamen idag.

Lenke til kommentar
Siden du skal bruke den mye til å se på film og spille, så er vel et "next-gen" skjermkort med støtte for DX10 viktigere enn Santa Rosa

:ph34r:

8776973[/snapback]

Duger Nvidias 8400M G? Virker som det er den svakeste av 8x00-serien, men notebookcheck.com rater den likevel som en klasse 3? (de rater kort på 1-5)

I så fall, noen som har noen erfaringer med Asus A8Sc?

Eller Compal HGL30?

Intel kommer med et nytt integrert skjermkort til Santa Rosa som skal väre kraftig forbedret, men det er kanskje ingen grunn til å tro at den klarer noe särlig spill for det?

Hva er lurest av å velge GeForce 8400 vs Radeon x1600/GeForce 7600?

Lenke til kommentar
-  Må kunne vise film i decent kvalitet uten hakking

Min 8 år gamle stasjonære med Pentium II 400Mhz prosessor og ett integrert ATI Rage Pro skjermkort med 4 MB grafikkminne klarer å spille både DVD og DivX-filmer uten å hakke. Med mindre du skal kjøre HD-filmer vil det si at samtlige bærbare på markedet i dag klarer dette.

Dette går greit om du har Intel GMA950 skjermkort og 512MB minne (helst 1GB).

Du bør presisere hvilke spill dette gjelder. Intels GMA X3100, det nyeste integrerte skjermkortet som følger Santa Rosa-plattformen, holder såvidt jeg vet til CS 1.6 eller BF2 på 600x800 oppløsning. Du kan spare både penger og få en maskin som bruker mindre strøm/batteri om du velger integrert skjermkort.

X1600/Go7600 yter så langt jeg vet noe bedre enn Go8400.

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Min 8 år gamle stasjonære med Pentium II 400Mhz prosessor og ett integrert ATI Rage Pro skjermkort med 4 MB grafikkminne klarer å spille både DVD og DivX-filmer uten å hakke. Med mindre du skal kjøre HD-filmer vil det si at samtlige bærbare på markedet i dag klarer dette.

Min nåværende pleier å slite hvis jeg har f.eks. firefox oppe samtidig som jeg spiller av filmer, men det er kanskje mer et spørsmål om ram?

Dette går greit om du har Intel GMA950 skjermkort og 512MB minne (helst 1GB).

Virkelig? Hmm...hadde lest at vista trengte en god del grafikk-kraft?

Du bør presisere hvilke spill dette gjelder. Intels GMA X3100, det nyeste integrerte skjermkortet som følger Santa Rosa-plattformen, holder såvidt jeg vet til CS 1.6 eller BF2 på 600x800 oppløsning. Du kan spare både penger og få en maskin som bruker mindre strøm/batteri om du velger integrert skjermkort.

Hmm...det er jo sant... Bør sikkert tenke nøye over det, særlig skjermkort vs batteri/varme.

I utgangspunktet bør den hvertfall spille det jeg spiller nå, men det er jo ikke værre enn Warcraft III.

Men jeg kunne også tenke meg å spille nyere spill, problemet er at jeg ikke har fulgt så mye med fordi jeg ikke har hatt så bra maskin de siste årene. Men skulle gjerne fått spillt C&C3, Call of Duty 4 og Starcraft 2. Men jeg har en anelse om at det kan være noe urealistiske krav :)

Håper det var litt til hjelp hvertfall!

Og takk for tips så langt!

-Ulrik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...