Gå til innhold

Atombombe i koffert - mulig?

Anbefalte innlegg

Hei.

Leste just et innlegg om kjernevåpenangrep på USA hvor en bruker tror dette vil skje ved hjelp av en koffert som inneholder en atombombe slik man ser i filmer og serier:

Personlig tror jeg et angrep vil komme enten i år eller i løpet av neste år, det vil ta form av en såkalt suitcase nuke som blir detonert i sentrum av en storby. Ikke langt unna hva vi har sett på serier som 24.

Det jeg lurer på er hvor sannsynlig er muligheten å lage en slik bombe i en koffert?

De fleste radioaktive isotoper som kan detoneres har ofte en kritisk masse over 10 Kg, avhengig av hvilken isotop det er og renheten.

Men når man har en isotop som er så ren at man ikke må overstige 10 Kg for å i det hele tatt få i gang reaksjonen, blir ikke stråling et problem, da spesielt for koffertbæreren? Og når man alt har ~10 Kg med en radioaktiv isotop er det vel lite gøy å måtte bære på en koffert som i tillegg er skjermet med flere titalls kilo bly.

Er slike atombombe-kofferter mulig, og er de "praktiske" med tanke på vekt, stråling, effektivitet/sprengkraft, et cetera?

en.wikipedia.org/wiki/Critical_mass

en.wikipedia.org/wiki/Radiation_poisoning

Endret av skag1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at det er forskjell på en atombombe i en koffert og det å putte radioaktivt materiale i en koffert/ryggsekk/bagg sammen med noen kilo sprengstoff og så blåse det til himmels på en t-banestasjon eller liknende... Det som da skjer er at du får en ukontrollert spredning av radioaktivt materiale over et område. Blir nesten som Tsjernobyl. Enda bedre er å fylle opp et småfly med radioaktivt materiale og kræsje det inn i en bygning.

Endret av abrj
Lenke til kommentar

Har lest om at russerne hadde en atombombekoffert på noen få kilotonn for ødeleggelser av f.eks. flyplasser og slikt.

Om disse bombene i det hele tatt eksisterer vites ikke men noen i det russiske militære mener at flere slike kofferter mangler fra deres lagre.

Lenke til kommentar
Har lest om at russerne hadde en atombombekoffert på noen få kilotonn for ødeleggelser av f.eks. flyplasser og slikt.

Om disse bombene i det hele tatt eksisterer vites ikke men noen i det russiske militære mener at flere slike kofferter mangler fra deres lagre.

8774950[/snapback]

Det med de koffertene har jeg også hørt om, så det kan nok stemme...

Lenke til kommentar

8774950[/snapback]

Var ikke den litt tung?

Lenke til kommentar
Hei.

Leste just et innlegg om kjernevåpenangrep på USA hvor en bruker tror dette vil skje ved hjelp av en koffert som inneholder en atombombe slik man ser i filmer og serier:

Personlig tror jeg et angrep vil komme enten i år eller i løpet av neste år, det vil ta form av en såkalt suitcase nuke som blir detonert i sentrum av en storby. Ikke langt unna hva vi har sett på serier som 24.

Det jeg lurer på er hvor sannsynlig er muligheten å lage en slik bombe i en koffert?

De fleste radioaktive isotoper som kan detoneres har ofte en kritisk masse over 10 Kg, avhengig av hvilken isotop det er og renheten.

Men når man har en isotop som er så ren at man ikke må overstige 10 Kg for å i det hele tatt få i gang reaksjonen, blir ikke stråling et problem, da spesielt for koffertbæreren? Og når man alt har ~10 Kg med en radioaktiv isotop er det vel lite gøy å måtte bære på en koffert som i tillegg er skjermet med flere titalls kilo bly.

Er slike atombombe-kofferter mulig, og er de "praktiske" med tanke på vekt, stråling, effektivitet/sprengkraft, et cetera?

en.wikipedia.org/wiki/Critical_mass

en.wikipedia.org/wiki/Radiation_poisoning

8773102[/snapback]

Bæreren vil uansett gå med i smellet, så eneste prioritet her er at vedkommende ikke blir (alvorlig) syk før han/hun får "trykket på knappen"...

Gammaspektrografer er vistnok i bruk en del steder for å oppdage smugling med skip etc, men så lenge ting er godt skjerma (noe som er lett i et skip...), skjønner jeg ikke helt hvordan dette kan være særlig effektivt...

En annen ting: Selve bombematerialet er en ting, men i tillegg må man ha sprengladninger etc. for å faktisk få detonert det...

Husk at det er forskjell på en atombombe i en koffert og det å putte radioaktivt materiale i en koffert/ryggsekk/bagg sammen med noen kilo sprengstoff og så blåse det til himmels på en t-banestasjon eller liknende... Det som da skjer er at du får en ukontrollert spredning av radioaktivt materiale over et område. Blir nesten som Tsjernobyl. Enda bedre er å fylle opp et småfly med radioaktivt materiale og kræsje det inn i en bygning.

8774760[/snapback]

Tjernobyl var... Mye.

Dersom du har et småfly, og en haug med radioisotoper, er det ikke da bedre å sprenge det i lufta over byen, for maksimal spredning (og minimal mulig-å-rydde-opp-faktor)?

Uansett, så kommer vel media med sine HF-folk til å gå berserk med sine "OH NO! RADIOAKTIVITET! AAAAAH!", og blåse saken langt ut av sine proporsjoner...

Morsomt fakta:

Jeg dreiv og målte strålingsnivået i et rom som tidliger var blitt brukt til lagring av radioaktive kilder. Dette nivået var meget lavt, da kildene hadde vært godt pakka inn. (det fine med det rommet er at man ikke trenger lås: Den skeive, rustne jernporten, døra med skilt "isotoplager" og rester av en diger varseltrekant, det røde lyset over døra, og geigertelleren med rødt "politilys" som lyser opp når man skrur på lyset, for ikke snakke om skiltet med "Advarsel! Adgang forbudt for uvedkomne! (med et digert "radioaktiv"-merke)" som henger på skrå over den rustne, skeive jernporten, er mer enn nok til å skremme vannet av enhver som ikke vet at det er et lager for grillkull og festdekorasjoner... En god del som vet det, er *meget* nervøse når jeg river ned skiltet, åpner den knirkete grinda og døra, og tenner det røde "politilyset" som lyser i 2-3 sekunder når man åpner døra... Og rommet ligger i det dypeste dypet av kjelleren, med 1-1½ meter tykke vegger :p )

Men tilbake til saken: Når jeg var ferdig, slang jeg måleren fra meg oppå sekken min, og da viste den kontinuerlig en verdi som var på linje med det meste jeg greide å måle noen steder som helst inne på lageret :ph34r: Skvatt litt da... Men nivået var *langt* under noe som helst skummelt, og understrektet heller at "hmm. Det rommet *SER* skikkelig uggent ut, men er faktisk reinere enn det meste annet..."

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det som skjedde i Tsjernobyl, var at trykket bygget seg opp under et betonglokk, og så gikk alt til himmels. Forårsaket av en radioaktiv kjernereaksjon.

En atombombe, vil si at det er radioaktivt materiale som forårsaker eksplosjonen. Derimot er en skitten bombe, en bombe der sprengstoff sprer radioaktivt

materiale rundt omkring.

Det som da skjer er at du får en ukontrollert spredning av radioaktivt materiale over et område

Så er vel ingen radioaktiv eksplosjon kontrollert.

Lenke til kommentar
Det som da skjer er at du får en ukontrollert spredning av radioaktivt materiale over et område

Så er vel ingen radioaktiv eksplosjon kontrollert.

8927063[/snapback]

Fisjonen i et kjernekraftverk kan vel sammenlignes med en kontrollert radioaktiv eksplosjon. Kan godt hende jeg tar feil. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Gjest medlem-82119

Man kan få primitive nuker mye mindre enn koffertstørrelse.

http://www.wtcnuke.com/micronukes.php

Husker også fra 2-3 år siden at det ble vist prinsippskisser for hvordan man kunne bygge om en sykkelpumpe (av metalltypen) til en enkel nuke.

Nå har jo de færreste uran liggende i kjelleren, og godt er det, men prinsippmessig så skal det virke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...