Gå til innhold

Virtuell sammenslåing av HD'er

Anbefalte innlegg

Er det mulig å slå sammen la oss si 10 HD'er virtuelt? Om jeg f.eks. har en filserver hvor 10 HDer inneholder DVD-filmer kan jeg få disse til å se ut som en HD for en annen maskin på nettverket, eller må jeg kjøre de i RAID for å få til dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel egentlig flere måter å løse dette på.

1. Windows, legg over til software RAID

2. Windows La enn disk være montert(mount) som f.eks D: monter så diskene i mapper under D:

3. Windows lurer på om det er noe som heter DFS i windows som kanskje kan hjelpe.

1. Linux legg over til software RAID

2. Monter(mount) diskene i mapper under f.eks /srv og del så /srv

Lenke til kommentar

Kommer an på om du skal streame fra samme harddisken eller forskjellige harddisker for hver film. Her kommer jo fordelen med RAID inn, da all dataen er strødd utover alle diskene. Slik som du foreslår vil disken bli en flaskehals, da det ikke blir sekvensiell lesing. Og dermed tror jeg kanskje at du vil få ett problem, med HDDVD med høy bitrate. Forøvrig regner jeg med at du skal ha gbit nettverk.

Lenke til kommentar
ok, så det er fult mulig uten å punge ut flerfoldige tusen for ett kontrollerkort som tar 10 disker? Har Samba denne funksjonen?

8773322[/snapback]

Samba bare aksesserer det enn filsystemet du har tilgjengelig, enten det er en ren disk, ram-disk, HW-raid, SW-raid eller noe annet rart du har satt opp :)

Lenke til kommentar
Takker, og hvordan er dette ytelsesmessig? Vil en kunne klare å streame filmer i DVD og HDDVD-kvalitet til la oss si 3-4 HTPCer uten lagging?

8773771[/snapback]

Som en liten referanse, min box leverer fint 85MB/sec fra et software raid.

Raidet består av flere 100+100=200GB disker og endel 200GB disker. Alt i alt 4TB i raid5.

Maskinen er en P4 2.4Ghz med 768MB ram (uviss hastighet på disse brikkene) under Debian (etch) med en 2.6.18 kernel.

Anbefales på det sterkeste! (anbefaler også xfs som filsystem:)

Lenke til kommentar

8775745[/snapback]

Regner med du sliter med bus hastigheten på systemet ditt, og ikke software RAIDet. Da jeg oppnår over 300 MB/s les, og 200 MB/s skriv på mitt RAID5 av 8x 500gb HDDer. :)

Lenke til kommentar

8775745[/snapback]

Regner med du sliter med bus hastigheten på systemet ditt, og ikke software RAIDet. Da jeg oppnår over 300 MB/s les, og 200 MB/s skriv på mitt RAID5 av 8x 500gb HDDer. :)

8776214[/snapback]

Ja, det er ingen supermaskin og det er et hærlig sanesorium (spelling?) av misc. kontrollere og styr :p

Dessuten er den ene driveren 50% hjemmesnekra siden det ikke finnes (fantes? ikke sjekka på en stund) drivere som er 100% fungerende for det ene kortet :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...