Mannemann Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 En lekebil med massen 1 kg kommer inn i en loop med radiusen 0,5 m med en fart på 5 m/s. Hva er kraften fra underlaget når bilen er øverst i loopen? Ved å bruke bevaring av mekanisk energi har jeg kommet fram til at farten der oppe er ca. 1,13 m/s. Når jeg setter dette inn i formelen for sentripetalkraft får jeg F = 2, 54 N. Svaret skal være 0,96 N. Hva gjør jeg feil? Kanskje noen kan hjelpe oss? Lenke til kommentar
Mannemann Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Vi fant utav det! Lenke til kommentar
Zash Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Og hvordan fant du utav det ? og hva var svaret ? Lenke til kommentar
kloffsk Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 I toppen av loopen er det to krefter som virker på legemet, normalkraften og tyngdekraften, same sentripetalkraften. Dette gir oss da (vec(F) betyr vektor F). vec(N) + vec(G) + vec(F) = 0 .. Ser at N og G har samme retning. (tegn figur!) Dette gir oss -N - G + F = 0 <--> N = F - G = mv^2/r - mg = m(v^2/r - g) (1) Nå tror jeg trådstarter har funnet feil fart, fordi hvis vi benytter oss av mekansik energi får vi: mv_0^2 = 2mgh + mv^2 --> v = sqrt(v_0^2 - 2gh) ~ sqrt(5.38). Setter du det da inn i (1) får du korrekt svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå