Gå til innhold

Nedskalering av HD til SD = god kvalitet?

Anbefalte innlegg

En TENKT situasjon:

Har et HD-kamera som også kan ta opp i SD.(På mini-dv-kassetter) Har gjort et HD-opptak av en konsert, og i etterkant var det noen som ønsket dette opptaket på DVD. Må da nedskalere til SD for å gjøre det sebart på en DVD-spiller.

Blir denne nedskaleringen av like bra kvalitet som om jeg hadde tatt opp i SD-modus? Eller blir det kvalitetstap? Er det noen av de standard billige redigeringsprogrammene som klarer dette? Er det en langvarig/tung prossess?

Takker for alle svar. :dontgetit:

Endret av 2Olav
Videoannonse
Annonse

Er det hdv-kamera det er snakk om? Isåfall vil du få mye bedre kvalitet i SD om kameraet kan ta opp i vanlig DV.

Men om du allerede har tatt opp i HD vil du, bortsett fra oppløsning, ikke miste noe informasjon om du nedskalerer til SD.

Dersom du derimot har skutt i annen framerate (feks 24) vil du få et ganske merkbart kvalitetstap vet å konvertere til PAL.

Men om du allerede har tatt opp i HD vil du, bortsett fra oppløsning, ikke miste noe informasjon om du nedskalerer til SD.

8773530[/snapback]

Takk for svar.

Så pixlene vil ikke "slå seg litt vel mye sammen" under prossessen? Så om jeg hadde to like kameraer, med unntak av at det ene er HD, så vil bildekvaliteten bli like bra/dårlig som SD-kameraet etter nedskaleringen?

Noen som har svar på noen av de andre spørsmålene øverst i emnet? :)

Nei. Om du skyter rett i SD DV vil det bli mye bedre kvalitet enn å skyte i HD og så nedskalere.

Unntaket er naturligvis dersom kameraet bruker mpeg2-komprimering også til sd.

http://www.maxell.co.jp/e/products/industr...ech/format.html viser en rask teknisk oversikt over de forskjellige tapeformatene, og kan gi en pekepin på hvor komprimert hdv faktisk er. Legg merke til komprimeringsforholdet på ca 1:20 mot DVs 1:5

EDIT: For selve jobben, har du noe redigeringsprogram fra før?

Endret av bosannes
Om du skyter rett i SD DV vil det bli mye bedre kvalitet enn å skyte i HD og så nedskalere.

EDIT: For selve jobben, har du noe redigeringsprogram fra før?

8793048[/snapback]

Jeg prøver å finne en god grunn til å kjøpe HD-kamera, og prøver å orientere meg litt. Har stort behov for å lage DVD-er av det jeg tar opp, og er avhengig av at disse opptakene er av god kvalitet, da det er mange som skal ha disse DVD-ene. Er derfor i svært mange tilfelle avhengig av å nedskalere til SD, om jeg velger et HD-kamera.

Tanken var da: Ta opp i HD, Få det inn på PC, Nedskalere til SD, Redigere, Brenne DVD, Lagre tapen med HD. Kanskje en gang jeg ken brenne HD-DVD på PC når den tid kommer?

Men det virker som om tiden for HD ikke er modent for mitt bruk?

Bruker i dag en gammel verson av Unlead Video Studio, men lurer på om jeg skal kjøpe Magix 11 eller Premier Elements. :)

Dei nyare versjonane av Ulead Videostudio har ogso mogelegheit for å redigere HDV, og versjon 11 har i tillegg mogelegheit for å brenne HD DVD, so vel som vanleg DVD. Nedskalering og brenning av HDV-opptak til vanleg video-DVD reknar eg med vil gå utan problem. (Snakker ikkje av erfaring, er eigentleg berre litt synsing, det siste.)

Redigert: Poenget var at om du er godt nøgd med VS, so treng du ikkje skifte system. Prøveversjonar av begge dei du vurderte er jo ogso tilgjengelege, so du kan teste før du handler.

Endret av Torbjørn T.
Mitt HC3 kan ta opp i DV og i HD.

Hvis jeg tar opp i HD og nedskalerer til SD blir det MYE bedre.

8796477[/snapback]

Da tar det neppe opp i DV. Husk at DV og PAL/SD er to helt forskjellige begrep.

Du bør velge format etter hva du skal ende opp med. Om det er SD DVD som er hovedproduktet er det ingen vits i å kjøre HD-pipeline.

Du bør velge format etter hva du skal ende opp med. Om det er SD DVD som er hovedproduktet er det ingen vits i å kjøre HD-pipeline.

Stort sett alt som er av norske tv-produksjoner gjøres nettopp derfor fortsatt i SD.

Endret av bosannes
Stort sett alt som er av norske tv-produksjoner gjøres nettopp derfor fortsatt i SD.

8807167[/snapback]

Med unntak av dem man føler for å ha i HD for framtidig bruk, men uansett så er det da snakk om formater(både sd og hd) som går langt ut over hva du får til med hdv. Digibeta, Dvcpro50 osv samt dvcprohd og hdcam gjerne brukt med filmoptikk er feks. hva tvteam har på skrytelista si over utleide pakker. Ville hatt ett digibeta på skuldre i stedenfor ett hvert hdv kamera...naturligvis.

Hvis man VET helt sikkert at DVD i SD er det man skal bruke det til er det ikke noe poeng å skyte hdv, etter min mening, hdv/dv er noenlunde likt i SD kvalitetsmessig og du slipper evnt hdv sine ulemper som hardtkomprimert lyd, lange goop tider og maskinkrav for redigering. Men skal man bruke det senere i HD, skyt for all del hd... :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...