Gå til innhold

Privatregnskap (gaver, gevinster o.l.)

shadow_

Anbefalte innlegg

Hei,

Tenkte jeg skulle prøve å spare litt cash, og i den forbindelse har jeg tenkt å budsjetere litt, samt føre regnskap over egen økonomi.

Prøver i all hovedsak å holde meg til vanlig regnskapsføring, med standard kontonavn og -nummer, ved hjelp av daTax Privatøkonomi.

I den forbindelse stusser jeg litt på hvordan man skal føre opp gevinster, gaver o.l. Dersom jeg mottar f.eks 200 kr i en gave, så fører jeg naturlig nok disse inn på betalingsmidler (kontanter), men dette må jo også trekkes i fra en plass. Er det fornuftig å trekke dette fra andre variable utgifter (sånn at disse minker), eller er det noen annen mer korrekt måte å føre opp dette på?

Håper noen har god peiling på dette og tar seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Tenkte jeg skulle prøve å spare litt cash, og i den forbindelse har jeg tenkt å budsjetere litt, samt føre regnskap over egen økonomi.

Prøver i all hovedsak å holde meg til vanlig regnskapsføring, med standard kontonavn og -nummer, ved hjelp av daTax Privatøkonomi.

I den forbindelse stusser jeg litt på hvordan man skal føre opp gevinster, gaver o.l. Dersom jeg mottar f.eks 200 kr i en gave, så fører jeg naturlig nok disse inn på betalingsmidler (kontanter), men dette må jo også trekkes i fra en plass. Er det fornuftig å trekke dette fra andre variable utgifter (sånn at disse minker), eller er det noen annen mer korrekt måte å føre opp dette på?

Håper noen har god peiling på dette og tar seg tid til å svare :)

8772618[/snapback]

Det må vel ikke trekkes fra en plass før du bruker pengene? Sparer du 200 kr ekstra uten å bruke de, så har du 200 kr mer tilsammen! :w00t:

Endret av jultomten
Lenke til kommentar

jultomten:

Som jeg nevnte så prøver jeg å holde meg til standard regnskapsføring ala. hva man gjør i bedrifter osv. Det innebærer blant annet at enhver inntekt / utgift er en egen "konto" i regnskapet.

Når jeg da gjør en "transaksjon", må denne totalt gå i null. En ting er at jeg faktisk får 200kr ekstra (som du også nevner), men pengene må jo komme fra et sted. Det er derfor jeg sier at jeg må trekke de fra en annen post.

Et eksempel: Når jeg handler mat (la oss si 300kr), så fører jeg opp +300 i kontoen "mat og drikke", og -300 i kontoen "kontanter". Poenget med dette er at man ikke bare ser hvor mye penger man til enhver tid har, men at man også får en total oversikt over hvor mye man har brukt på de forskjellige utgiftsposene i en periode. Dette gjør det også mye lettere å føre bruke tall fra regnskapet til føring av selvangivelse :)

Lenke til kommentar

Får du 200 kroner i gave av noen kan du føre det opp som "andre inntekter", Tilsvarende ved gevisnter. Evt. Kan du jha en egen konto for gaver og en annen for gevinster. Dette blir tilsvarende som utgiftssiden. Du har egen konto for "Mat og drikke" og andre for husleie, strøm, etc etc etc

Lenke til kommentar
Får du 200 kroner i gave av noen kan du føre det opp som "andre inntekter", Tilsvarende ved gevisnter. Evt. Kan du jha en egen konto for gaver og en annen for gevinster. Dette blir tilsvarende som  utgiftssiden. Du har egen konto for "Mat og drikke" og andre for husleie, strøm, etc etc etc

8773134[/snapback]

Takker! :)

Når du nevner det så høres det jo egentlig utrolig opplagt ut ;)

Noen som vet av hvor jeg kan finne en oversikt med "standard kontonummer" for regnskap?

Edit:

Never mind, regner med at jeg kan bruke denne

Endret av shadow_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...