Gå til innhold

Hvor mange byte er det plass til på en 700mb cd?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

han har vel fått svar nå, men komst til å tenke på en ting....

litt off-topic men

det er jo mer plass enn 700MB egentlig, eller tar jeg feil.

 

Husker å ha lest at platen inneholder mye mer enn 700MB, men vi får bare "tildelt" 700MB. tror det va 1/4 av platen kan vi bruke, mens resten brukes til feilkorrigering osv.. Eller er jeg helt på jordet nå?

Lenke til kommentar

Husk på at når du skal brenne en DivX film til CD er det størrelsen på filen og ikke spilletiden som er avgjørende (I motsetning til VCD).

 

Det bør i alle tilfeller være mulig å "over-brenne" en 700MB CD en del..

 

 

Antall byte på en 700MB CD:

1 x 1024 x 1024 x 700 = 734 003 200 Byte

 

1Byte - 1KB - 1MB - 700MB

 

 

Good luck :p

Lenke til kommentar
Husk på at når du skal brenne en DivX film til CD er det størrelsen på filen og ikke spilletiden som er avgjørende (I motsetning til VCD).

 

Good luck :p

 

Ja, det stemmer d.. men bare forsåvidt. Det kommer helt an på kvalitetet osv på vcd filmen det. bitrate'n f.eks. Slik er det iallefall på svcd. selv om det er mpeg2, så tror jeg det er det er det samme for vcd oxo.

Lenke til kommentar
Husk på at når du skal brenne en DivX film til CD er det størrelsen på filen og ikke spilletiden som er avgjørende (I motsetning til VCD).

 

Good luck :p

 

Ja, det stemmer d.. men bare forsåvidt. Det kommer helt an på kvalitetet osv på vcd filmen det. bitrate'n f.eks. Slik er det iallefall på svcd. selv om det er mpeg2, så tror jeg det er det er det samme for vcd oxo.

 

 

Ikke at jeg er noen ekspert på området, men jeg mener at VCD har standarisert format både på lyd og bilde.

Dvs: MPEG-1 på 1150KB/s (video), MP3 på 224KB/s (lyd).

På disse instillingene skal du få inn 80 Min. video på en 700MB/80Min. CD.

SVCD gir deg flere muligheter når det gjelder bitrate..

 

Korriger meg hvis jeg tar feil :p

Lenke til kommentar
Husk på at når du skal brenne en DivX film til CD er det størrelsen på filen og ikke spilletiden som er avgjørende (I motsetning til VCD).

 

Good luck :p

 

Ja, det stemmer d.. men bare forsåvidt. Det kommer helt an på kvalitetet osv på vcd filmen det. bitrate'n f.eks. Slik er det iallefall på svcd. selv om det er mpeg2, så tror jeg det er det er det samme for vcd oxo.

 

 

Ikke at jeg er noen ekspert på området, men jeg mener at VCD har standarisert format både på lyd og bilde.

Dvs: MPEG-1 på 1150KB/s (video), MP3 på 224KB/s (lyd).

På disse instillingene skal du få inn 80 Min. video på en 700MB/80Min. CD.

SVCD gir deg flere muligheter når det gjelder bitrate..

 

Korriger meg hvis jeg tar feil :p

 

Når jeg begynner å tenke meg om, så er vcd standardisert ja. svcd er forsåvidt det også, men du har flere muligheter, (øke bitrate til dvd-kvalitet, AC3 lyd osv)

Lenke til kommentar

Svcd har mulighet for variabel bitrate, det har ikke vcd (fast 1150). Derfor kan størrelsen på svcd filer variere selv om lengden på filmen er lik, i motsetning til vcd.

 

Imidlertid, det er størrelsen på den ferdige filen som er avgjørende for om du får plass til den på en cd. For vcd og svcd er det plass til 800mb på en 700 mb plate. Hvorfor? Fordi de ikke trenger xtra plass til feilretting, dette er innebygget i filformatet. Mao blir ca. 100 mb "kastet bort" til feilretting ved vanlig brenning til cd. Når det gjelder divx, så er det plass til 700mb fil på en 700 mb cd plate.

 

Håper dette opplarer en del.

Lenke til kommentar

Nå husker jeg ikke talla helt nøyaktig, lenge siden jeg drev med sånt.. men data cder brennes med 2048 bytes / sector, og VCD/SVCD med 2353 bytes pr sector?

 

Tar man da 700mb (80 minutt) deler på 2048 , ganger med 2353, får man 804mb, som ca er det en 80 minutt tar om man brenner en vcd/svcd fil på den:)

 

Feel free to korriger meg om tallene er feil (2352 f.eks) hehe:)

Lenke til kommentar

Her var det mye forvirring. Med forebehold om alle mulige feil:

 

På en cd er det maks. plass til 2352 bytes pr. frame.

 

Hvis du brenner...

 

...mode 1 (vanlig data) er det plass til:

2048 byte x 75 frames x 60 sekunder x 80 minutter = 737.280.000 bytes = 703 MB (del på 1024 to ganger)

 

...mode 2 (vcd, svcd - uavhengig av bitrate, kvalitet etc....) :

2336 byte x 75 frames x 60 sekunder x 80 minutter = 840.960.000 bytes = 802 MB

 

Alt dette gjelder vanlig brenning (altså ikke overbrenning).

Egentlig kan du brenne hva som helst i mode 2, og dermed få plass til mer pr. cd. Det er derfor VCD'er kan være over 703MB og fortsatt få plass på en 80 minutter.

Jeg brenner fint alle slags filer (helst film) over 703 MB (men under 802MB) på en 80 minutters cd.

 

Men for å svare på den opprinnelige tråden. Du kan fint brenne 703 MB på en vanlig 80 minutters cd UTEN overbrenning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...