Gå til innhold

FSB, RAM, 1:1, hæ?

Anbefalte innlegg

Øyh!

Jeg er nå i besittelse av en Pentium D 940 og 1GB Crucial Ballistix 667MHz RAM. Jeg har tenkt å oppgradere til en Core 2 snart, og skal også kjøpe emr minne. Da er spørsmålet: hva slags minne? Jeg har hørt at man bør kjøre 1:1 med FSB og RAM-hartighet, men det jeg ikke skjønner er hvordan man regner da, for Core 2-CPUene her vel en FSB på 1066MHz? Og det kan jo ikke stemme, for å kjøre minnet på 1066MHz er det vel ikke akkurat så mange som gjør? Kan noen forklare det der litt nærmere? Jeg har prøvd å søke og google, men har ikke funnet så mye nyttig. Neon som kan hjelpe meg litt her?

BTW: Vil helst beholde den gamle minnebrikka, så om den kan være nyttig så er det bra.

-G.G.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FSBen som er oppgitt er "quad pumped", altså 4x faktisk FSB. Derimot er DDR2 minne 2x faktisk FSB. Noe som tilsvarer halve quad pumped FSB. Dermed kjører minne på 533 ved 1:1 og C2D på stock. Se hvor langt du klarer å trekke minnet ditt nå, og så kjøper du minne som tilsvarer det, og overklokker hele skiten så langt du klarer.

Lenke til kommentar

vis jeg ikke husker feil så kjører jeg minnet og CPU'en i 1:1 ratio, dvs FSB'en er da lik hos begge to.

FSB på da cpu og RAM.

du får bare få tak i ram som støtter 1066mhz da:) Corsair Dominator trur jeg skal klare å takle det

Lenke til kommentar
vis jeg ikke husker feil så kjører jeg minnet og CPU'en i 1:1 ratio, dvs FSB'en er da lik hos begge to.

FSB på da cpu og RAM.

du får bare få tak i ram som støtter 1066mhz da:) Corsair Dominator trur jeg skal klare å takle det

8772710[/snapback]

Feil. Husk at alle hovedkort i dag støtter Dual DDR. DDR2-533 MHz i to kanaler tilsvarer 1066 MHz FSB.

Lenke til kommentar

Hadde heller klokket opp CPU til (667x2) 1333Mhz (333Mhz) og latt minnet kjørt på "riktig" hastighet. Det varierer litt fra hovedkort til hovedkort hvordan man setter forholdet mellom minne og FSB. Noen oppgir brøk (5/4 osv) mens andre oppgir "minnehastighet", si 800Mhz DDR i forhold til 1066 Mhz FSB, men den vil øke tilsvarende med overklokking. En E6600 2,4 vil da gå på 3Ghz (333*9).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...