1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Det med nvidia driveren er i ubuntu ja 8773117[/snapback] okey. og det med å komme seg på nett osv? har trådløst. et jensen pci kort. har gigabit kort på hk. men jeg snubbla i ledninga så jeg røska ut den men kjøpte nytt. pci kort og satte i. har mulighet for å bruke trådløs og kabel. helst trådløs. så slepper jeg den lange kabeln gjennom hele huset for å få nett. bruker trådløst nå btw Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 har brent ut ubuntu. boota plata. kom inn på "desktop" trykte på install så begynte den å instalere ting. jeg VIL HA NETT! er connecta til routern. men må skifte ip addresse. hvordan gjør jeg det? og når den er ferdig med det install greiene. er alle driverne instalert da? jeg finner jo ikke de andre diskene på "computer"? og oppløsningen? får jeg fiksa den etter den er ferdig med "install"? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) nice. går jo tregt å laste ned ;/ bare 100-150 kb/s kan få oppi 250 på det meste. eller er det linja mi klarer^^ men hvor mange gb plass tar ubuntu når man har instalert det? 8772938[/snapback] Jeg har ei 2,5mb nedlinje, som tilsvarer absolutt max 312,5 kb/s ned. Ubuntu krever minimum 4GB etter installasjon. Så 50 GB er nok. 49 til operativsystemet og 1GB til swap. (mellomlager) Du stiller spørsmål før noen får tid til å svare Endret 3. juni 2007 av Kagee Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 VIL HA NETT! OK er connecta til routern. men må skifte ip addresse. hvordan gjør jeg det? Du er tilkobla router'n. Det er bra. Hvorfor må du bytte IP? Hva vil du bytte den til? er alle driverne instalert da? jeg finner jo ikke de andre diskene på "computer"? Antagelig ikke. Se under Administrasjon->"Restricted drivers" Hva slags disker er det snakk om? og oppløsningen? får jeg fiksa den etter den er ferdig med "install"? Hvilket skjermkort? Opplyser du om det kan sikkert mange hjelpe deg. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 har telenormodem. bruker routeren som trådløs switch. og da kommer ipn til trådløs routeren må skrive inn ipn manuelt til modemet står faktisk på første side hvilken skjermkort det er nvidia gefroce 7900 gs men hvordan får jeg fiksa ipn? og drivere osv til skjermkort? ehh.....du sa noe om administrator eller hva sa du? alt er jo på engelsk så.... Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 1. Installeres Ubuntu, eller har du installert det? 2. Fungerer internett? (skriver du derfra nå?) 3. Jeg skjønner ikke helt hvilken ip du må sette - DNS, Gateway, IP'en til maskina ?? 4. Valgte du Norsk under instalalsjonen? Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 For å sette statisk IP: System(øverst til venstre) => Administration => Network. Når du er der inne burde du greie deg selv. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 når jeg starter pcn og kommer inn i ubuntu så kommer det opp: Enter password for default keyring to unlock the application nm-applet (/usr/bin/nm-applet) wants access to the default keyring, but it is locked hva betyr der? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 1. Installeres Ubuntu, eller har du installert det? 2. Fungerer internett? (skriver du derfra nå?) 3. Jeg skjønner ikke helt hvilken ip du må sette - DNS, Gateway, IP'en til maskina ?? 4. Valgte du Norsk under instalalsjonen? 8773731[/snapback] er instalert. ja valgte norsk. men ble jo engelsk Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 skriver fra en annen pc med windows på. laptop Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 burde jeg instalere det på nytt så jeg får norsk språk? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 når jeg starter pcn og kommer inn i ubuntu så kommer det opp: Enter password for default keyring to unlock the application nm-applet (/usr/bin/nm-applet) wants access to the default keyring, but it is locked hva betyr der? 8773744[/snapback] Ser ut som om du har WEP WPA o.l på det trådløse nettverket og at nettverksverktøyet trenger tilgang til nøkkelringen for å koble til...... 1. Installeres Ubuntu, eller har du installert det? 2. Fungerer internett? (skriver du derfra nå?) 3. Jeg skjønner ikke helt hvilken ip du må sette - DNS, Gateway, IP'en til maskina ?? 4. Valgte du Norsk under instalalsjonen? 8773731[/snapback] er instalert. ja valgte norsk. men ble jo engels 8773762[/snapback] Når du får internett kan du oppgradere til den komplette norske språkpakken. Den hadde antagelig blitt installert automagisk hadde du hatt internett under installasjonen. Fungerte *det* med den ip'en? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 jeg satte i kabelen så jeg skal bruke det og ikke trådløst. nei jeg fikk det ikke til det med ip ;/ Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Du trenger minst 2 GB plass på HDDen din for å kjøre Ubuntu. Anbefalt er 20 GB. Siden du har 50 GB du har tenkt å bruke, er ikke det noe problem. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Du trenger minst 2 GB plass på HDDen din for å kjøre Ubuntu. Anbefalt er 20 GB. Siden du har 50 GB du har tenkt å bruke, er ikke det noe problem. 8773852[/snapback] Du trenger minst 4 GB for å kjøre Ubuntu (kilde: ubuntu.com) ----- Jeg forstår fortsatt ikke hvilken IP det er du må sette for å få internett. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 det med nette. jeg trykte på wired connection så kom det opp noe med ip osv. jeg skrev inn ipn. subnetmask og gateway. men skal det stå på static ip address eller automatic eller local zeroconf network ipv4 ll hva skal det stå på? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Du trenger minst 2 GB plass på HDDen din for å kjøre Ubuntu. Anbefalt er 20 GB. Siden du har 50 GB du har tenkt å bruke, er ikke det noe problem. 8773852[/snapback] Du trenger minst 4 GB for å kjøre Ubuntu (kilde: ubuntu.com) ----- Jeg forstår fortsatt ikke hvilken IP det er du må sette for å få internett. 8773896[/snapback] ip adress til pcn. 10.0.0.8 subnet mask: 255.255.255.0 standard gateway 10.0.0.138 har telenor. har plugga inn kabel nå. men jeg får skrevet inn. men jeg får IKKE nett. kommer bare problem loading page i firefox :S Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hvis du har et ADSL routermodem fra telenor, skulle det ha innebygd DHCP. (automatisk ip til alle som er koblet til) Du skulle dermed ha automatisk ip rett etter installasjonen, g ikke behøve å gjøre noe mer. Hvis du har satt den satisk skal den fortsatt fungere. Kan du lime inn resultatet av [ALT]+[F2] tast inn "gnome-terminal" + [ENTER] ifconfig Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) kommer: could not open location 'file:///gnome-terminale' the location or file could not be found edit: den e en skulle ikke være der ja fikk opp et vindu. hva skriver jeg der? Endret 3. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) skrev ifconfig så komm det opp masse rart hva nå? for å få internet? Endret 3. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå