1915 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) har fått meg linux nå. altså plate. skal instalere det- booter jeg bare plata i oppstarten. er det noe jeg må skrive inn for å få instalert det osv. har aldri hatt linux/ubuntu før. sååeh takker for alle gode svar om linux... Endret 4. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Trenger litt mer info. Hvilken ubuntu versjon er det? Er det den nyeste 7.04 Feisty Fawn? Skal du ha bare ubuntu på maskina og ikke windows? Hvordan maskinvare har du. Nvidia eller ati grafikkort? Laptop/desktop? Her er en fin guide for hvordan å installere : http://www.psychocats.net/ubuntu/ Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Trenger litt mer info. Hvilken ubuntu versjon er det? Er det den nyeste 7.04 Feisty Fawn? Skal du ha bare ubuntu på maskina og ikke windows? Hvordan maskinvare har du. Nvidia eller ati grafikkort? Laptop/desktop? Her er en fin guide for hvordan å installere : http://www.psychocats.net/ubuntu/ 8772382[/snapback] står bare linux på den. er nvidia geforce 7900 gs. har en tom partisjon jeg skal ha den på. har windows på ene partisjon nå. hva er forskjellen på ubuntu og linux da? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Linux er bare kjerna. Ubuntu er en av mange forskjellige distroer. Les stickyene, der står det meste forklart Ihvertfall denne : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=710659 Bare å spørre om mer hjelp etterhvert Lenke til kommentar
Jallenbo Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Du booter opp Ubuntu(?) fra CDen. Da skal det ligge en fil på skrivebordet som heter "Install". Trykk på den, og du er i gang. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) jeg må laste ned ubuntu da. jeg boota den plata jeg fikk fra en kompis. filma det dere kan få se filmen da altså, filma skjermen når jeg boota. jeg så også i den tråden osv. er det ubunut hvis jeg laster ned herfra? edit: ja det var riktig. holder på å laste ned ubuntu derfra Endret 3. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) oops skrev feil eller hvor kan jeg laste opp den videoen så dere får se? den er på ca 900 kb Endret 3. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Du kan laste opp videoen på Youtube, Google Video o.l. Du virker vledig usikker på Linux. Har du vurdert å bare prøve det fra CD først, for å se om det er noe du kunne tenke det å bruke? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Du kan laste opp videoen på Youtube, Google Video o.l. Du virker vledig usikker på Linux. Har du vurdert å bare prøve det fra CD først, for å se om det er noe du kunne tenke det å bruke? 8772728[/snapback] har 2 partisjoner. så gjør ikke noe om jeg instalerer det på en tom partisjon. hvor mye plass tar det da? Endret 3. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) har lasta opp videoen. de må bare godta den. der ble den godtat ^^ http://www.youtube.com/watch?v=LeSbaTiwOB0 Endret 3. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Hvordan er det med drivere, programmer osv. kompis av meg har ubuntu, han sa at det finner driverne selv Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Det er pclinuxos, en annen linux distro http://www.pclinuxos.com/ Den er også fin for nybegynnere. Men ubuntu er litt lettere å få hjelp med siden den har flere brukere. Edit : Driverene ligger i kjerna, så det trenger man ikke å tenke på. Hvis man ikke har noe veldig rar/ustøtta hardware da. Endret 3. juni 2007 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Det er pclinuxos, en annen linux distro http://www.pclinuxos.com/ Den er også fin for nybegynnere. Men ubuntu er litt lettere å få hjelp med siden den har flere brukere. Edit : Driverene ligger i kjerna, så det trenger man ikke å tenke på. Hvis man ikke har noe veldig rar/ustøtta hardware da. 8772854[/snapback] nice. går jo tregt å laste ned ;/ bare 100-150 kb/s kan få oppi 250 på det meste. eller er det linja mi klarer^^ men hvor mange gb plass tar ubuntu når man har instalert det? jeg har en raptor disk på 150 gb. delte den opp sånn at jeg har 100 gb til windows. jeg har windows på 100 gb nå. og resten av disken er e n tom partisjon på 50 gb så jeg tenkte å ha ubuntu på. er det for lite med 50 gb? eller burde jeg slette partisjon og dele det opp så jeg får 50 til windows og 100 til ubuntu? hva anbefaler dere? Endret 3. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Hvordan er det med instalering av programmer som firefox, neo/brenneprog osv? hvor finner jeg alt slikt som jeg kan ha og vil funke i ubuntu? som: brenneprog firefox mediaavspillingsprog (bruker mediamonkey i windows til mp3) vlc til film osv funker det å spille CS 1.6? eller er det kunn windows? eller må jeg kjøre noe form for program eller emulator for at det skal funke? eller lettere sagt. er det noen spill som funker i ubuntu? Endret 3. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 hvor finner jeg alt slikt som jeg kan ha og vil funke i ubuntu?som: brenneprog firefox mediaavspillingsprog (bruker mediamonkey i windows til mp3) vlc 8773023[/snapback] Firefox er allerede installert. Brenneprogram også tror jeg.Ellers finner du alt du trenger i pakkeprogrammet 'Synaptic'. Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 brenneprog: k3b firefox: firefox mediaavspillingsprog: (g)mplayer/vlc/totem musikk: amarok, xmms, audacious, rhythmbox 1.6 funker fint i linux, det finnes mange guider for hvordan man kan kjøre det med wine/cedega, bare å google det. Mange spill funker i linux, først og fremst de som benytter OpenGL som API. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor hvor finner jeg alt slikt som jeg kan ha og vil funke i ubuntu?som: brenneprog firefox mediaavspillingsprog (bruker mediamonkey i windows til mp3) vlc 8773023[/snapback] Firefox er allerede installert. Brenneprogram også tror jeg.Ellers finner du alt du trenger i pakkeprogrammet 'Synaptic'. 8773060[/snapback] nice Endret 3. juni 2007 av 1915 Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Firefox er ferdig installert. Samme med musikk programmet rhythmbox (Finnes mange andre også) Programmer/pakker installeres fra pakkesystemet. Ingen vits å tråle nettet rundt for å finne programmer. Nvidia driver installeres med ett enkelt program som heter restricted driver manager/håndtering av ufrie drivere. Codecer installeres automatisk hvis du prøver å spille av for.eks en mp3 fil i filmavspiller/totem. Prøv live cd'en litt når du har brent ut iso fila (Rører ingenting på disken så lenge du ikke trykker på install) Edit : Sjekk ut linken i signaturen min (Ubuntu gamers arena) Endret 3. juni 2007 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
1915 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Firefox er ferdig installert. Samme med musikk programmet rhythmbox (Finnes mange andre også) Programmer/pakker installeres fra pakkesystemet. Ingen vits å tråle nettet rundt for å finne programmer. Nvidia driver installeres med ett enkelt program som heter restricted driver manager/håndtering av ufrie drivere. Codecer installeres automatisk hvis du prøver å spille av for.eks en mp3 fil i filmavspiller/totem. Prøv live cd'en litt når du har brent ut iso fila (Rører ingenting på disken så lenge du ikke trykker på install) 8773089[/snapback] tøft. det med nvidi driveren? er det i ubuntu? jeg må få slådd av vsync så jeg får 100 ps i cs men må jeg kjøre noe ekstra program eller noe for at det skal fungere? isåfall hvilket? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Det med nvidia driveren er i ubuntu ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå