Singh tha king Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hallo! Kom opp i matte som mange av dere. Trenger hjelp til denne oppg (husker ikke hvordan man gjør den): f(x) = 4x finn f'(x) ut fra definasjonen. (definasjonen: ( f(x+(delta x)) - f(x9 )/(delta x) (delta x) går mot null. Kan noen forklare meg hvordan jeg renger det ut slik trinn for trinn? Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Se på linken under og erstatt teller med : 4x + 4Delta(x) - 4x og nevner med: Delta(x). Når dette utregnes sees at: (husk at lim Delta(x) går mot null) f ' (x) = 4Delta(x) / Delta(x) = 4 http://www.matematikk.net/ressurser/mattep...ighlight=#50656 Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 takk takk for svar! skal se på det nå! Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) f'(x) =lim f (x+h)-f(x) h ->0 -------------- = h lim 4x+4h-4x h -> 0 ----------- = h lim 4h h --> 0 --- h Så stryker du h-ene mot hverandre, og voila; du sitter igjen med 4 :) ENDRET: Dette er egentlig det samme som fyren over meg sa, la jeg merke til. Jeg syns det er enklere med h istedenfor delta x, men det blir det samme. Du har også fått om tredjegradsfunksjoner på forberedelsesdelen? Veldig greit tema, da, egentlig! Goscinny Endret 3. juni 2007 av Goscinny Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå