Gå til innhold

LES: Den store sikkerhetsguiden v.2

Gjest medlem-105082

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-105082
men man trenger altså ikke brannmur ved siden av Vista sin?

Takk for raskt svar, forresten

Vel, du trenger ingen ting, men Windows sin brannmur, både i XP og Vista, er dårlig. Det holder kanskje til daglig bruk, men den beskytter ikke noe mot hacking. Så du vil være tryggere med en annen brannmur. Men du klarer deg fint med Windows sin, hvis du surfer på trygge sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et spm ang bl.a snippsat sin anbefalte pakke: avira, comodo, sas, ccleaner. Greit: dette er sikkert det beste du får av gratis-program, men finnes det ett enkelt (kjøpbart program) som er bedre?

Grunnen til at jeg spør, er for å sammenlikne hvor bra denne pakken er i forhold til å bruke penger på å kjøpe norton, nod32, f-secure osv.

Altså: hvilke "sammenhengende" kjøpeprogram gir bedre beskyttelse enn den gratispakken jeg nevnte i første linje?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Nei, du får ikke tak i noen bedre kjøpbart program. Men så er det jo de som liker å ja alt-i-ett, både med tanke på oppdateringer, kontroll og brukervennlighet.

Avira Antivir, Comodo eller Online Armor og SAS er jo den perfekte pakken av beskyttelse. Men, alle andre sikkerhetspakker beskytter deg godt nok. Det er ikke så altfor stor forskjell mellom denne gratispakken og en komplett sikkerhetpakke med alt-i-ett. Så du vil ikke tape så altfor mye beskyttelse.

Det er alt avhenging hva man liker. Alt-i-ett eller mange småprogrammer.

Lenke til kommentar
har du anbefaling på en annen brannmur enn Comodo, som er litt mer brukervennlig? Evt. på norsk.

Jeg hjelper en venn som syntes at Comodo ble litt for mye styr.

Takk

Det er joo bare å sette den i den letteste modusen, så trenger du ikke en gang å tenke på at du har en brannmur som virker greit uansett. Hvis du har satt den på en av de høyeste modusene, og får masse spørsmål om å åpne programmer osv hele tiden, er det selvsagt slitsomt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Du kan stille både Defence + og brannmuren til å ikke spørre deg så mye. Kan også sette brannmuren i et modus, slik at den lærer selv hvilke program du bruker. Har ikke Comodo forran meg nå men jeg mener det var slik:

1. Åpne Comodo Firewall.

2. Klikk på CFP ikonet.

3. Klikk så på D+ i rullegardinen og velg Advanced.

4. Klikk Image Execution Control Settings -> General Tab, og sett slideren til Disable.

5. Høyre klikk på CFP ikonet og velg noe som heter Train in Safe Mode, for både D+ og Firewall.

Lenke til kommentar

Jeg gikk innom på en link der de hadde fullt av gratisprogrammer og fant CyberDefender som en gratis sikkerhetspakke (antivirus, antispyware osv).

Internet security med reklame som betaling.

Eneste spesielle jeg fant med det :p

Tenkte det "kunne" vært interessant for de som ville ha alt-i-ett (eneste programmet jeg vet om som har har alt-i-ett (med reklame) utenom spyware terminator).

EDIT: http://gratistips.wordpress.com/category/sikkerhet/

Endret av RevelleR
Lenke til kommentar

Jeg har nå testet ESET Smart Security en stund og var helt sikker på at alt av virus og spyware var borte fra min PC. Installerte idag nye AVG 8 Internet Security, siste versjon som kom ut igår (Og ja, nå har de fikset både MSN og nettverksproblemene som var da den første versjonen kom ut, og henviser nå til en patch fra microsoft (Windows6.0-KB929547-v2-x86) som du må ha for at datamaskinen skal fungere skikkelig.) til test og det viste seg at det fantes 3 skadelige filer på min PC som ikke har blitt oppdaget.

Infeksjoner:

- Trojan Horse Generic10.DNE

- Trojan Horse Generic9.BBQC

PUP:

- Potentially harmful program hack

Jeg som trodde ESET Smart Security (NOD32) var til å stole på, men neida. Nå skal jeg holde meg til AVG 8 en god stund.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

AVG 8.0 har jo AVG Anti-Spyware innebygd i programmet, så det gir bedre beskyttelse enn Nod32, ja. Men så kan jo også dette være et såkalt "false-positive". Det kan du skjekke vet at du laster opp filene hos f.eks Virustotal eller Jotti.

Men AVG 8.0 er en stor forbedring fra versjon 7.5, det skal sies. :) Men så er jo ikke alle programmer perfekte.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Dette fungerte for meg og mange andre. Men for noen så fungere det ikke. Så du får prøve:

Åpne Internet Explorer -> Verktøy -> Alternativer for internett -> Avansert -> Sikkerhet -> Ta bort haken for "kontroller om serverserfikatet er tilbakekalt*"

Lukk Internet Explorer, og skru "instant messaging" på igjen under "web shield" og prøv å logg inn på MSN.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest medlem-105082

Hvorfor? Nei, hvordan i all verden skal jeg vite det? Det er jo noe du må kontakte Avira om, eventuelt AVG også. Det er jo de som utvikler programvaren, og da vet jo garantert de hvorfor det er slik. Men uten at jeg har studert teknologien så altfor godt, så er det nok fordi de det er en HTTP scanner, som scanner alle sider før du går inn på de, og kan sikkert foresake kluss noen ganger. (Dette er en ganske ny teknologi).

Men hvis Avira Web Shield bare blokker én side, så er det jo ikke noe problem. Du klarer deg vel uten den ene siden?

Hvilken side klarer du ikke å laste? Sitter på Avira selv, så kan godt teste siden.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...