pluto68 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Jeg vurderer å selge mitt F70 kamera med 2 stk. objektiver og lurer på hva man kan forlange for pris på dette. Objektivene er Nikkor: AF 28-80mm f/3.5-5.6D og AF 80-200mm f/4.5-5.6D. Er litt usikker på om jeg skal selge dette samlet eller objektivene for seg selv. Objektivene er vel noe man kan bruke på f.eks. Nikon D50 ? Det var meningen at jeg selv skulle kjøpe et sånt kamera og bruke dem på det. Men det virker som det er veldig vanskelig og oppdrive, så derfor vurderer jeg heller å kjøpe meg et Nikon D40 kamera. Kan legge til at kamera og objektiver er velholdt, og uten slitasje/riper. Setter stor pris på tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Er det noen spesiell grunn til at du ikke vil bruke disse objektivene på D40? De funker vel bra der, selv om ingen av dem er "stjerneobjektiver" (noe de uansett heller ikke vil være på D50) og det ene har et brennviddeområde som er litt mindre attraktivt på et digitalt speilreflekskamera enn på ditt gamle analoge kamera. Jeg tror ikke du vil få mye for disse objektivene, så hvis du vil kvitte deg med dem bør du heller selge dem sammen med kameraet (så kjøperen får "full pakke", det er mer attraktivt). Hvor mye du vil få for kameraet vet jeg ikke, men du kan kanskje undersøke bruktprisene på foto.no og se hva folk selger liknende utstyr for. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Som nevnt er hverken kamerahus eller objektiv noe du vil få allverdens for. For all del- utstyret er helt kurant amatøroppsett- men nå som markedet fylles av mye bra analogutstyr står ikke F70 og Objektivene så høyt i kurs. Man kan f.eks få et Nikon F100 ned mot 2000-2500, og det var et kamera som i sin tid kostet over 12000! Jeg ville tro 1500,- kunne være et sted for hele settet ditt- og da kan det kanskje være like greitt å beholde det selv? Objektivene dine vil jo ikke gi autofokus sammen med D40, kun med D50 og opp. Jeg er ikke sikker på om objektivutvalget ditt bør være utgangspunktet for speilreflekskjøpet ditt- selv om D40 er et ypperlig kit. Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Du får ufattelig lite for dette, jeg tipper bruksverdien er større for deg selv om du kjøper et kamera med innebygd fokusmotor enn om du selger de. Noen hundrelapper for alt er nok maksimalt. (1000) Grunnen til at du ikke får noe særlig for det er at markedet flommer over av gammelt og lite brukt analogt utstyr. Spesielle og gode (ikke at F70 ikke er godt, men det er ingen pro modell) kameraer som F4, F5, FM2 FM3a osv kan man få litt igjen for, men til og med pene F5 utgaver går i dag for rundt 3000. Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Takker for gode svar. Grunnen til at jeg først vurderte D50 var at jeg uansett skal ha meg digitalt speilrefleks kamera, og tenkte at det kunne være greit å bruke objektivene med AF på det. Ettersom jeg har forstått må man stille fokus manuelt på D40 med disse objektivene, men at det i D50 er innebygget fokusmotor i kamera. Men det blir nok til at jeg kjøper et D40 nå som man får med blitz til ca 4500,- og etterhvert kjøper på et sånt objektiv: https://prisguiden.no/product.php?productId=29586 Tanken med å selge mitt F70 kamera er ikke å få masse penger for det, men greit å få noen kroner å bruke på det nye kamera, + at det er likere at noen bruker det i stedet for at det bare skal bli liggende å støve. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Tanken med å selge mitt F70 kamera er ikke å få masse penger for det, men greit å få noen kroner å bruke på det nye kamera, + at det er likere at noen bruker det i stedet for at det bare skal bli liggende å støve. Ville kjøpt et brukt D50 eller D70s jeg, du får mer igjen for det... Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 D50 virker som et godt kjøp hvis du har lyst til å bruke objektivene videre. Bildekvaliteten er tilsvarende den på D40, og du får autofokus på begge objektivene. Kameraet er og litt større fysisk, men mangler den store, lekre skjermen du får på D40. Til gjengjeld er det billigere enn D40 for øyeblikket. 28-80-objektivet har jeg prøvd på D70, og det fungerer overraskende godt som et standardobjektiv. Eneste ulempe er at du muligens burde hatt litt mer vidvinkel ettersom Nikons digitalkameraer har mindre sensor enn film. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 D50 virker som et godt kjøp hvis du har lyst til å bruke objektivene videre. Bildekvaliteten er tilsvarende den på D40, og du får autofokus på begge objektivene. Kameraet er og litt større fysisk, men mangler den store, lekre skjermen du får på D40. Til gjengjeld er det billigere enn D40 for øyeblikket. Og tilgjengjeld får du infoskjermen på toppen - som etter min mening er et tap på D40... Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Er litt usikker på hva jeg skal gå for. Men sånn totalt sett så er vel ikke 4500.- så aller verst pris på det D40 kamera med tanke på at man får med blitz til 12-1300,- ?. Noe jeg synes jeg må ha uansett. Men om man sammenligner D40 og D50, er det noen betydelige forskjeller utenom infoskjermen ? mener å ha sett at D40 har 3 fokuspunkter mens D50 har 5. Og hvor viktig er dette i såfall ?. Har kikket litt på prisene på D50 (brukt), og de ligger på ca 4000,-. Det er vel ikke så forbasket rimelig med tanke på ovennevnte D40 kamera ? ... eller ? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Er litt usikker på hva jeg skal gå for. Men sånn totalt sett så er vel ikke 4500.- så aller verst pris på det D40 kamera med tanke på at man får med blitz til 12-1300,- ?. Noe jeg synes jeg må ha uansett. Men om man sammenligner D40 og D50, er det noen betydelige forskjeller utenom infoskjermen ? mener å ha sett at D40 har 3 fokuspunkter mens D50 har 5. Og hvor viktig er dette i såfall ?. Neida, 4500 for D40 er ikke noen dårlig pris, især ikke med blitz i prisen. Men, for deg som allerede har et par objektiver (selv om de ikke er verdens beste, er de helt OK), er det litt dumt å kjøpe kamerahus du ikke får utnyttet AF på. Fokuspunktene er egentlig nokså uvesentlige, i hvert fall hvis du ikke har vent deg til flere enn 3 fra før. Ellers er det forskjell i ergonomi, og D50 er etter min mening mye bedre å holde i enn D40, selv om D40 ikke er dårlig (og langt bedre enn f.eks. Canon 400D). Hvis jeg var deg, ville jeg forøvrig heller letet etter en D70s med 18-70, du får de også helt ned mot 4000 kr, og det forsvarer prisen mye bedre enn D50. Da får du også mulighet for trådløs blitz-styring, ekstra kommandohjul etc... Endret 4. juni 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Hmm.. jeg skal en tur på elkjøp for å ta og se på D40 kamera, så får jeg hvertfall kjent på hvordan det ligger i neven. Så blir det en tur til lillesøster og høre om hun vil oppgradere i fra sitt gamle kompakt kamera som sikkert nærmer seg 20 år nå Er hun interessert i å overta mitt F70 kamera, så slipper jeg å mase med de objektivene i alle fall når jeg velger hvilket kamera jeg skal gå for. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Er hun interessert i å overta mitt F70 kamera, så slipper jeg å mase med de objektivene i alle fall når jeg velger hvilket kamera jeg skal gå for. Det er klart, og da står du jo også fritt til å velge noe annet enn Nikon. Det lønner seg å ta en kikk på konkurrentene også, om ikke annet for å stadfeste at det er Nikon du vil ha. Jeg ville kikket grundig og nøye på Pentax/Samsung (Samsung har samarbeidet tett med Pentax om sine DSLR-modeller), de rimelige modellene deres med 18-55 og 50-200 er svært bra kameraer til en rimelig pris. Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Hva med å gi 3000 kr for et pent, og lite brukt D70 kamerahus. Eller 4500 kr for et brukt D50 kit, som visstnok skal være 3 uker gammelt og tatt 200 bilder med ? Er dette reale bruktpriser for disse, eller i overkant dyrt ? D70 kamera'et er det en fotograf fra Østfold som selger. Bør DET gi mer tillit, eller kan det være en bakdel med tanke på at det kan være hyppig/mye brukt ? Kom igjen, skyt løs Endret 4. juni 2007 av pluto68 Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Nå kom jeg over D70s kamera med 18-55mm objektiv http://shop.japanphoto.no/?itemNo=0NIKON-D70S1855 Med tanke på at jeg har de to ovennevnte objektivene, hva ville dere valgt: D40 med 18-55mm og blitz til 4500 kr D70s med 18-55mm til 4999 kr D50 med 18-55mm til 4500 kr (brukt), eller D70 kamerahus til 3000 kr (brukt) Ser de solgte D70s med 18-70mm objektiv til underkant av 6000 kr, men det er tydligvis utsolgt. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 14. juni 2007 Del Skrevet 14. juni 2007 (endret) Jeg ville bare nevne en liten detalj mht til F70. Jeg har selv hatt et slik. Før jeg kjøpte det, så syntes jeg F70 var fryktelig stygg (med sin glorete infoskjerm). Som eier ble jeg likevel glad i kameraet. Det skyldes at det er den siste konsumentmodellen fra Nikon som gav full funksjonalitet til gammel, manuell optikk. Det var et viktig moment for han som kjøpte det av meg i Uganda, og som ble minst like fornøyd som jeg hadde vært. Det er m.a.o. er flott kamera for de som ønsker moderne bekvemmeligheter, kombinert med film og gammel (og rimelig) topp-optikk. I tillegg gir det et godt inntrykk mht kvalitet. Mykt og stillegående, er en fin beskrivelse av kameraet i aksjon. Et godt kjøp for en som foretrekker film, og er lutfattig.... Endret 14. juni 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 17. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2007 Nå har jeg endelig fått kjøpt meg kamera. Valget falt på Nikon D50 med Nikon AF-S DX 18-70mm objektiv med Hoya HMC UV M67 filter, og en SanDisk SD Extreme III 1 GB minnebrikke. Alt nytt, og til en pris av 5806 kr. Jeg beholdt 80-200mm objektivet, og solgte F70 kamera'et med 28-80mm for 1000 kr. Jeg kunne fått D50 kamera'et med 18-55mm objektivet for 4000 kr, men valget falt altså på et 18-70mm objektiv. Hva menes om dette, er prisen i drøyeste laget ? Er fornøyd enda så lenge, og har tatt ca 50 bilder hittil. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 17. juni 2007 Del Skrevet 17. juni 2007 Anvendelig kamerahus med god zoom. Du har fordelen av å ha integrert fokusmotor, samt fikk et glimrende kitobjektiv med i pakken. Prisen du har gitt virker grei nok, og prisen du fikk for F70 er fair for kjøperen. Ingen skandale har skjedd i de to handlene, så vidt jeg kan bedømme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå