LostOblivion Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Nå veit jeg ikke lenger hvem av brikkene som er de nye og hvem som er de gamle, men jeg er ganske sikker på at ingen av brikkene er skadet fordi alle channelene funker, og både de gamle og de nye brikkene funker hver for seg, men ikke sammen! Jeg har flasha BIOS med siste versjon også. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Nå har jeg prøvd alle BIOSversjoner som finnes for dette kortet, men ingenting ser ut til å funke. Noen ganger kommer jeg så langt som til menyen hvor jeg velger XP eller Vista, noen ganger er skjermen bare svart uten bootlogoen eller noe, og noen ganger er skjermen hvit (!). Jeg tror det er noe galt med kortet, som f eks en uheldig minnekontroller... Prøvde å ringe ASUS, men det er jo lørdag. Sååå, noen andre forslag? Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 er ikke anbefalt å bruke forskjellige minnebrikker.. Lenke til kommentar
tharshan Skrevet 9. juni 2007 Del Skrevet 9. juni 2007 Det skal då gå fint. Har kjørt både Crusial Ballistix PC5300 og Corsair PC6400 CL5 ilag og det gjekk heilt fint. Men nå har eg tatt ut Corsair brikkene, då det er lite forskjell ifrå 2 gb til 4 gb, og at Crusial brikkene kan eg klokke langt over 1000 mhz, men Corsair stoppar på rundt 900 mhz.... Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2007 Jamen, brikkene er absolutt helt like. Samme produktnummer... Begge er altså fra OCZ og er nøyaktig samme brikker. Men har søkt litt og funnet ut at kortet mitt har problemer med DIMMs i alle slotsa... (!) Står jo i manualen at den støtter opp til 8 GB (4 x 2 GB)... Har sent mail til ASUS nå og bedt dem om å gi meg ny PC. Neida, men hvis de ikke får til å gi meg 4 GB på HK, skal de gi meg et annet kort eller penga tilbake mener nå jeg. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 Ok, jeg fikk det til å fungere. Ser ut som at HK overrider timings på minnet med 4096 MB, så jeg måtte bare stille inn riktig timings. Må huske på å gjøre dette hver gang jeg OC da... Angående prosessorvifta... Enten er det den ekstreme varmen om dagen, eller så gjorde den ingen forskjell i tempen, annet en 1 grad på HK. Men jeg tror den gjør det bedre når tempen går opp til 60 grader da. Har prøvd å perfeksjonere påsmøringen av spaghetti (les: pasta ), funka ikke mye bedre... (Dårlig spøk jeg vet det.) Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 10. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2007 (endret) Assa, nå kjører jeg minnet på 533 MHz ved stock FSB (1066 MHz QDR), og timings på (les av SPD) 3-4-4-10. Da kan jeg sette inn alle fire minnebrikkene og det funker, men når jeg skrur opp til 1520 MHz QDR (= 3420 MHz), minnefrekvens på 800 (skrur seg ned til 760 MHz for å matche FSB) og timings på (les av SPD) 5-5-5-15, så vil ikke PCen boote... Og for å skru det tilbake må jeg ta ut minnebrikkene for hver gang PCen ikke funker... Noen som veit hva slags settings på minnet jeg skal ha for å få 4 GB til å funke på 400 MHz (som de egentlig skal støtte ved det SPD anbefaler)? Jævla møkkakort ass... Endret 10. juni 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 W00t! Jeg har endelig skjønt hvordan jeg kan kjøre 4 GB på dette HK med OC! Det viser seg av en eller annen grunn at jeg ikke kan kjøre FSB:DRAM ratio på 1:1 når jeg har 4 GB installert. Så jeg satte minnet opp til 934 MHz og en ratio på 5:6. Så nå funker det! Asus derimot, hjalp meg ikke... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) @Lost: Jeg sjekket på Asus's supportsider angående problem med 4GB på ditt hk. Der blir det opplyst at Beta bios 0702 (eller seinere) skal løse problemet. Du skriver at du har sjekket alle Bios-versjoner? Utifra det jeg kan tolke av "changelog" for Bios-versjoner er det en gjenganger med "improve memory compatiblity", dvs. man må dessverre påregne at det er enkelte RAM-typer som ikke funker optimalt. Tips: Det virker litt unødvendig med setninger som: Jævla møkkakort ass... Neida, men hvis de ikke får til å gi meg 4 GB på HK, skal de gi meg et annet kort eller penga tilbake mener nå jeg eller Asus derimot, hjalp meg ikke... Det er nok ikke slik at Asus har ett supportsenter som sitter klar og venter på enhver som sliter med konifgurering av hw på sine Asus hk. Heller ikke vil noen hk produsent garantere at alle mulige/umulige RAM-konfigs vil funke i ett hk. Du finner ofte svar på problem i produsentens forum / andre fora (google). Forøvrig har du nå gjort en bra jobb med feilsøking selv og muligens konkludert med at nForce 680/P5N32E kanskje ikke er førstevalget ved neste korsvei. Endret 13. juni 2007 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 (endret) Siste versjon av BIOS til kortet mitt er betaBIOS 0602. Ingen har gitt ut en 0702. Det har imidlertid også fungert for noen ved å installere BIOSdrivere fra andre HK enn dette (samme serie da), som fungerer bedre med forskellig typer minnebrikker. Det virker litt unødvendig med setninger som... Blir bare litt ivrig. Æssåglaidatanmijæsjø... Endret 13. juni 2007 av LostOblivion Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 13. juni 2007 Del Skrevet 13. juni 2007 He-he.. greit nok. Da sjekket jeg for feil hk (det er jo litt vel mange versjoner av P5N32-E SLI) Det kan dog se ut som om enkelte Asus hk ikke har helt taket på "foill tank", dvs alle slot'er fyllt med 4GB. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 13. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 13. juni 2007 Jepp, funnet ut det jeg og. Bare glad jeg fant ut hvordan jeg kunne bruke alle fire brikkene ved samme klokk som jeg brukte med 2 stk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå