Gå til innhold

Mitt generelle overklokkingsprosjekt

Anbefalte innlegg

Det jeg ikke liker er 43c på hovedkortet.

Som i at noe kan gå i stykker? Etter at jeg rensa litt i prosessorvifta, ligger merkelig nok HK nå på 45C ved prosessorspenning på 1.375V. Ehh, nå ligger faktisk denne på mellom 44-45C på stock hastigheter... Tror den lå på 37C før jeg begynte å overklokke overhodet... Nei, puh, nå er den nede i 37ish C igjen.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Tok av sidepanelet. Nå virker alle temps mye lavere! Dæven, at det kan være så stor forskjell altså. Er jo ganske inni hjørnet denne PCen da... Skal ommøblere i helgen, så jeg får PCen foran vinduet. Er også bra fordi da kan jeg se på hunden min løpe rundt i hagen og irritere seg over at jeg bare sitter ved PCen hele dagen... :hrm:

En annen ting. Når jeg kjører Orthos Large-testen, så skurrer maskinen. Vet ikke hva det er som skurrer... Lav skurring, akkurat sånn lyd som når det leses og skrives til HDD. Brukes HDD mye i denne typen test? :ohmy:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Du har 780Mhz på minne, og standard er 800Mhz, så minnet trenger du ikke gjøre noe med. Prøv med litt mere vCore på CPU, Ofte bare ett hakk som skal til for at orthos ikke skal feile.

Hos meg så feiler Blend testen, men alt annet funker fint. Har lest en plass at andre har hatt problemer med blend testen også, Så jeg mener det er stabilt iogmed at alle andre tester jeg har kjørt passer greit.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@LostOblivion:

Har du ikke fått/installert ny kjøler?

Dersom du er fornuftig og ikke vil ha for høy temperatur, så burde du kanskje "call it quits" (dvs. gi deg mens leken er god)?

3.3Ghz på en grei VCore er jo ikke akkurat dårlig heller.

Og så kan du begynne å bruke PC'en kanskje?

:)

Lenke til kommentar

Hehe, slapp av, nå prøver jeg bare å få den stabil på 3420 MHz. So far so good, med 4-4-4-15 2.1V på minnet. Har ikke fått leveringen enda, posten brukte hele dagen uten at pakken gikk ut av postterminalen i Oslo. :hmm:

Menneh, er så varmt om dagen, så jeg slo to fluer i en smekk og kjøpte en 400 mm bordvifte. :tease: Nå har jeg satt vifta til å blåse rett på HK, og HK tempen har gått fra 43C (3420 MHz) til 31C. :p Prosessor rundt 3C mindre da... Blir nok bedre med Typhoon. :w00t:

Forresten. Jeg skal jo altså oppgradere fra 2 GB minne til 4 GB minne, vil dette ha mye å si på overklokkingsresulater for minnet, hvis ikke overklokkinga av hele systemet? :ph34r:

(Skifter trådtittel.)

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Rett etter å ha kjørt Prime95 eller Orthos (bruk Orthos) i "default mode", dvs. blend test er all RAM blitt brukt, ergo alt annet er i swapfile = treeeeg (lagging) rett etter avsluttet test.

CPU skal "throttle" når temp blir for høy, så det er ikke farlig.

Det er jo ikke ønskelig at det skal skje, men er man på jakt etter de siste få mhz så må man jo prøve å nå max. :)

Både høyere frekvens og høyere VCore gir høyere temp, frekvens nokså lineær økning, økning av VCore mer lik eksponentielt ("kvadratisk").

Når man "driver og klokker" såpass "intenst" som du virker å gjøre, bør man absolutt vurdere ekstra vifter for å kjøle NB, RAM og VRM (strømregulatorer som sitter rundt sokkel).

Jeg ser i hvertfall en klar korrelasjon mellom NB/chipset-temperaturer og hvor høyt jeg kommer med stabil overklokk.

8785242[/snapback]

Eg har D 930 på 1,55V stabilt på 4 ghz, orthos i 10 timar. eg kjørt ein gong på 1,7V 4,2 ghz orthos stabil i 8 timar trur eg :whistle:

8797492[/snapback]

Jeg har en celeron som jeg kjører på 5 Ghz på 1.35 volt ;) Har testet orthos Stress sammen med memtest i 6 timer uten feil. Skulle gjerne testet mer, men da måtte jeg skru av :(

Jeg har kjørt den på 5 Ghz nåi 2-3 uker uten en eneste bluyescreen/spontan reboot.

Lenke til kommentar

Åssen er varmen på den da? :cool: Hva slags maskin har du? :)

(Tråd kommer vel snart til å bli stengt, men mods bevare: Får snart mer minne og en ny prosessorkjøler, så hadde vært greit om den var åpen til jeg fikk sjekket åssen det funker med de. :))

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Skjuler pga OffTopic :)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

(Tråd kommer vel snart til å bli stengt, men mods bevare: Får snart mer minne og en ny prosessorkjøler, så hadde vært greit om den var åpen til jeg fikk sjekket åssen det funker med de. :))

8808265[/snapback]

Idle er ca. 38-40 grader og Load er ca. 50-55 grader. Den virker som den er varm, selv på sålav volt. Men så er det en romtemp på ca. 26-27 grader da :p(Alle som bor i Bergen bør skjønne hvorfor)

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

Omtrent samme temps jeg kjører nå. Søren og, nå hadde jeg kjørt Orthos i én time og fikk feilmelding. :mad: Hadde vært greit om jeg fikk festa bordvifta til maskinen på en eller annen måte og kobla strømmen til PSU så jeg kunne ha den der hele tiden. :p

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Misunner dere så veldig, jeg må helt opp i 1.55 volt for å kjøre stabilt på 3.1 GHz med min E6600 :('

8785261[/snapback]

Kødder du? Vi har jo omtrent samme system jo, og du har til og med allerede Big Typhoon! Nei seriøst, da må det være HK som ødelegger for deg. :) Er det pga tempen eller får du den ikke høyere? Hvis det er tempen, må jeg minne deg på at jeg har hele 9 vifter i kabinettet totalt (2 PSU, 2 x 80 mm HDD, 2 x 92 mm sidedør, 1 120 mm bak, 1 8800 GTX, 1 prosessor) + akkurat nå har jeg en gedigen bordlampe som nesten blåser meg bort her. :love:

Men hvis det ikke er tempen, eller noe annet du er klar over, og du virkelig vil presse ut noen hundre MHz til, kunne du jo kjøpe et annet HK. :)

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skjuler pga OffTopic :)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

8808265[/snapback]

Idle er ca. 38-40 grader og Load er ca. 50-55 grader. Den virker som den er varm, selv på sålav volt. Men så er det en romtemp på ca. 26-27 grader da :p(Alle som bor i Bergen bør skjønne hvorfor)

8808343[/snapback]

Jepp. Disse "småhissige" Celeron D'ene blir varme.

Omtrent samme temperaturer jeg har med min 347 @ 4.6 @ 1.35 (P5WD2 Premium). Dette med en god heatpipekjøler - Cooltek Aura 775.

Har en 347 til som eldstedatter bruker. Den er vannkjølt @ 4.8 @ 1.375 - omtrent 10 grader lavere loadtemps. (Ikke stabil @ 5.0Ghz på "vettug" VCore) :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Se det ja. :thumbup:

Nei.. jeg har ikke god råd.. og denne hobbien er en av grunnene.. :!:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Ok. Jeg har nå fått Big Typhoon VX og de ekstra to minnebrikkene (som er like de jeg har fra før av).

Jeg installerte prosessorvifta (som var et skikkelig hærk fordi jeg måtte ta ut plata under HK som støttet den forrige vifta) og satte inn minnet. Jeg hadde jo selvfølgelig glemt å stille inn BIOS til stockverdier igjen før jeg installerte minnet... Uansett, spiller sikkert ingen stor rolle? Men PCen ville ikke boote, så jeg kom på BIOS og resatte den, og prøvde igjen, men det virket ikke noe bedre. Så jeg tok ut de nye brikkene og lot de gamle stå hvor de gjorde og starta. Da funka det. Tempen på HK ble redusert fra rundt 37C til 34C og prosessor fra 37C til 33C, alt idle med den nye prosessorvifta. Så prøvde jeg å sette inn det nye minnet igjen, men når den starta Vista, fikk jeg (i den svarte bootskjermen) at Windows hadde en feil eller noe med registerfilen eller noe. Trykket Enter (fortsett) og fikk opp samme melding men en annen fil (boot el), trykket Enter (fortsett). Begge mld sa at jeg skulle sette inn Windowsinstallasjonsdisken, og prøve å reparere Windows derfa. Har ikke gjort det. Nå sitter jeg og skriver på samme PCen med bare gamle minnet installert.

HK skal støtte opp til 8 GB (4 x 2 GB), jeg har tilbakestilt BIOS, så timingsene er alle på auto og alle frekvensene etc er stock nå. Jeg har ikke peiling på hva som kan være årsaken til at det ikke funker med de nye minnebrikkene... De har samme produktnummer som de gamle og samme timings, samme revisjon, samme alt! Men funker ikke. Skal prøve å sette de inn minst én gang til og se om det funker noe bedre.

Noen innspill? Forslag?

Edit1: Hver av brikkesettene (det gamle og det nye settet) funker også hver for seg.

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...