Rivers Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Et hint til at optikken i videokamera med 30x (+/-) zoom ikke er spesielt bra er at dyre videokamera har lite zoom (gjerne 10x). Og en annen ting: Har man til speilrefleksen sin har et stykk 17-70mm og en 70-300mm så har man 17,6x zoom Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Har man til speilrefleksen sin har et stykk 17-70mm og en 70-300mm så har man 17,6x zoom 8781112[/snapback] Det blir liksom ikke helt det samme Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Takker for mange informative svar. En del aha-opplevelser her nå, som var akkurat det jeg håpet på. Tenkte ikke på forksjellen i størrelsen på bildebrikken. Og 300mm tilsvarte langt mere "zoom" enn jeg trodde. Så jeg er nå langt mer fortrolig med prisen på mitt 70-300mm Tamron (det billige til 1300 kr, men likevel). Nå er det bare å anskaffe seg en 2x telekonverter som virkelig knuser kompaktkameraene. Nye tusenlapper flaksenede ut av bankkontoen, men må til skal man komme skikkelig innpå pipp-pippene. Da er det bare å finne noe nytt, obskurt å lure på =D Endret 4. juni 2007 av Tommelom Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Husk at med teleconverter så setter du mer glass forran brikka. Det setter høyere krav til objektivet og hvis jeg ikke husker helt feil, så mister du endel blendersteg(lys) samtidig? Da faller ett billig tele-zoom objektiv for gjennom sprekkene. Men hey, en billig tele og god teleconverter er greit, så kan du kjøpe større/bedre tele senere Endret 4. juni 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Husk at mange på kamera vil ikke autofokus virke med en 2x teleconverter og en lyssvak tele. Canon sine "vanlige" kamera takler maks blender 5.6. Dermed må telen ha maks blender 3.6 for at autofokus skal virke med 2x. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå