tonymakkaroni Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 hei har lyst til å prøve skifte klosser og skiver på bilen min selv, en corolla 99. har en haynes bok som gir en del hjelp, men har et par spørsmål. ved innfesting av nye klosser/skiver, skal det være et visst dreiemoment på bolten, eller er det bare "feste til det sitter"?? står noe i haynes om at må markere med kritt hvordan skiva sitter i forhold til "hub". noen som vet hva det er ? er det noen bolter, skruer eller annet som må smøres med litt fett før jeg fester det igjen? ellers noen gode tips for en "jomfru"? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Nei skru til det sitter, men ikke overdriv, hub er det engelske ordet for nav, altså den plata som hjulboltene sitter i. ikke behov for smøring av bolter, men bruk gjerne stålbørste på navet da det kan være litt overflaterust som fører til at bremseskiva kan bli montert skjeivt. Husk å vaske bremseskiva før du tar bilen i bruk! transportfettet er ikke noe serlig å få trekt inn i bremseklossene. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Markeringa er kun om den samme skiva skal monteres. Kjøp for all del en momentnøkkel og bruk de momentverdiene som står i haynes boka. En tube kopperpasta til å legge litt bak og på glideflater til bremsekloss kan være fint (selvfølgelig ikke noe på skive eller selve bremsebelegget. Husk å rengjøre bremseskiva med brakclean eller rødsprit så du fjernet oljefilmen som beskytter den. Lenke til kommentar
tonymakkaroni Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 takk for svar! når tar ut gammel bremseskive står det at jeg må skru ut bolten som er kobla mot bremseslangen.. betyr det at kan renne ut bremsevæske? du sier kobberpasta på glideflatene til klossen, hvor mener du? på motsatt side av bremsebelegget? I Haynes står det noe om at man må sjekke om "pad support plates" (4 stk) må byttes, betyr det at bør ha dette i hende når skal skifte? s Står tilsvarende om slitasje-indikatoren på indre kloss, at skal ta den av gammel kloss og over på ny.. følger ikke det med på en ny kloss? til sist, står at skal ta ut kaliper-"sliding pins" (to skruer/bolter), og sjekke tilstand om smøre.. eventuelt bytte de.. lurer egentlig på hva jeg trenger ha på lager.. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 De sliding pins, er glidebolter som kalipperen glir på. Du har da bare et stempel på kalipperen og den glir da på de boltene når stempelet presses ut. Bremseklossen som er festa til stempelet vil alltid ha mest slitasje. Den andre vil stortsett kun fungere som mothold. De bør rengjøres og smøres med kobberpasta. Det er viktig med fett som tåler varme! De platene jeg tror det er snakk om her er antiskrik plater. Det hindrer vibrasjoner og dermed bremseskrik. Bytt gjerne disse og. Pastaen skal du ha på baksiden ja, men siden du har plater trengs ikke det. Pastaen er også kjekk på glideflatene på bremseklossen som ikke er festa til stempelet. Det vil si den ytre klossen. Jeg kan ikke se du trenger å koble av noen bremseslange, men vær forsiktig når kalipperen er løsnet at du fester den med noe i fjøra eller noe slikt så den ikke belaster bremseslangen. Noe annet du bær gjøre ved service på bremsene er å skifte bremseveske. Da trenger du hjelp av en medhjelper til å pumpe pedalen osv. Lenke til kommentar
trra Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Noe annet du bær gjøre ved service på bremsene er å skifte bremseveske. Da trenger du hjelp av en medhjelper til å pumpe pedalen osv. 8775477[/snapback] Så lenge du kjøper lufteverktøy til 50kr kan du gjøre det selv, selvsagt lettere når man er to, men det funker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå