Gå til innhold

Surround 5.1 spm

Anbefalte innlegg

Jeg har et Panasonic 5.1 anlegg som jeg har koblet til PCen.

Jeg har ikke et 5.1 lydkort i maskinen.

Jeg lurte på: Er det vits å kjøpe et 5.1 lydkort for å høre på mine mp3'er osv? Finnes det mp3'er som er kodet i 5.1? Vil det kortet forbedre surround-følelsen i anlegget uansett?

For å høre surround kan jeg velge Super Surround eller Dolby Pro Logic på anlegget. Dolby Pro Logic skal man ta på visst en CD eller annet er merket Dolby Surround. Visst jeg har en Mp3/CD med Dolby Surround, vil dette da kun høres rett med et 5.1 lydkort?

(Jeg bruker Dolby Pro Logic uansett når jeg spiller av for da har jeg muligheten til å stille mer på volum på alle høgtalerne osv.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Lyd er moro. Jeg skal prøve å svare så godt jeg kan..

Når du sier at du har et 5.1-oppsett, så har du 5 eller 6 høyttalere eller hva (med eller uten sub)? Jeg vet ikke helt definisjonen på et 5.1-lydkort, men du trenger i alle fall ikke dekoder (surround-prosessor) i både anlegget og lydkortet.

Du kan fint kjøre stereo-signaler inn i anlegget ditt og få full surround-lyd ut hvis du har en dekoder i anlegget.

Når det gjelder avspilling av MP3'er og musikk generelt vil jeg anbefale deg å kjøre vanlig stereo. Et Dolby Surround oppsett vil ikke gi god lyd i det hele tatt til det bruket. Grunnen(e) er at Centre-høyttalern vil spille det meste av lyden, fronthøyttalerne vil kun gi deg høye og lave frekvenser mens bakhøyttalerne vil spille et smalt frekvensområde (lite bass, mest mellomtone og diskant).

Det beste ved avspilling av musikk er å kjøre lyden ut i front-høyttalerne. Da får du den beste kvaliteten på musikken (sånn den er ment å spilles).

Dersom du har en separat surround-prosessor (i forsterker etc.) bør du kun tenke på lydkvalitet når du handler lydkort.

Lenke til kommentar

Takk for et bra svar. Ja jeg har 5 diskant-høytalere og 1 sub.

Du sier jeg fint kan spille av musikk i stereo og dette vil bli dekodet i spilleren. Så visst jeg finner en cd med merket dolby surround på, så vil denne bli i surround på anlegget selv om lydkortet kun sender i stereo. (som du sier). Jeg har også cd-spiller på anlegget så det er egentlig lite vits men det er nå så.

Men da lurer jeg på om man kan få tak i Mp3'er i 5.1 surround evt Wav-filer i det? Og DivX filmer, kan noen av de være i surround?

Lenke til kommentar

tror du trenger surround prossessor i PC for og spille av PC lyd i surround (spill og filmer) da er lydkort som SB Live, Audigy og ausigy2.

eller de kortene du finner på www.Hercules.com

har selv Hercules Game Theater XP 7.1 og er utrustet for fremtidlige spill (og ja, 7.1 er godkjent av Lucas filmog Dolby digital)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

Hvis du har ekstern prosessor trenger du IKKE prosessor i lydkortet også for å kjøre Dolby Surround. Bare tenk på en video-spiller.. Den sender lyd i stereo. Stereo-signalene blir gjort om når de kommer til surround-prosessoren i forsterkern etc.. Det samme skjer i systemet ditt.

Hvis du har 5 diskanter og en sub bør du i alle fall passe på å få med sub'en når du spiller musikk..

Henning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...