sdf123 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hei, Har sett litt på brukt D70 som mitt første SLR kjøp. Har lest litt rundt og det skal være et bra kamera har jeg forstått. Er det bra som et nybegynner kamera? Jeg har vært i forshappe å prøveholdt diverse modeller og kom frem til at Nikon D80 passet best til hånden min, er D70 og D80 like? Jeg har kikket litt rundt på bruktmarkeder og finner flere forskjellige priser, jeg ser kun på kameraer som kommer med alt av utstyr og embalsje og i god stand. Hva er da en bra pris uten objektiver? Har sett noen til feks 3500kr, ville dere gitt det? Er 2500kr mere riktig? Og en annen ting, en kamerat har et Nikon F4 med et Nikon AF Nikkor 28-80mm objektiv, vil det objektivet funke til D70? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Jeg begynte med D70 på dSLR (har det enda, vurderer å selge det med tid og stunde da). Det er avansert nok til at du kan vokse med det, samtidig som det har autmatikk nok til at du kan begynne å skyte snapshots med en gang. Jeg har ingen motforestillinger mot å anbefale det som førstegangs dSLR kamera. D70 og D80 er vel ikke nevneværdig forskjellige når det gjelder grep. D80 har bedre søker da, og større skjerm... Når det gjelder pris er jeg mer usikkker. Det kommer jo ann på hvor godt brukt det er og slikt også. Objektivet ditt vil fungere helt fint på D70, dog må du huske 1.5 crop factor. Så ditt 28-80mm objektiv vil oppføre seg som ett 42-120mm objektiv på Nikon dSLR. Hvis du finner ett kamera som selges med kit objektivet (18-70mm) så tror jeg det hadde vært mest hensiktsmessig. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Ok. Har feks funnet et D70 med 18-70 DX objektiv til 5000kr. Skal være veldig pent, ikke noe synlig slitasje/skrammer. Men vil feks 4000 være en ok pris, om jeg får prutet det til det? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Husk at et brukt D70 i dag kan ha vært så mye brukt at lukkeren er utslitt. Det kan være en ide å få tilsendt et testbilde og lese antall eksponeringe ut fra Exif informasjonen. Å bytte lukkeren er ikke noe stort problem men det blir fort noen tusenlapper. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Har fått tilbud på 2 forskjellige komplette kameraer med 18-70 linse, begge skal være meget pent og lite brukte. Kan muligens få dem for 4000-4500kr. Hva syntes dere om en slik deal, om begge er som dem sier pent og lite brukt? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Høres egentlig ut som en grei pris det, hvis både kamera og objektiv er i pen stand. Objektivet utgjør jo nesten 2000kr i bruktverdi alene om det er i god stand. Men be om testbilde slik som det sies her. Men ikke si noe om at du vil ha det for å sjekke ExIF info på hvor mange sykluser lukkeren har hatt... Endret 4. juni 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Zorro Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg tror 4-4500 kr er en grei pris. En ting er sikkert, du får mye for pengene, selv om kameraet har mange eksponeringer. D70 var, når det kom, et kamera som slo knockout på erkerivalen Canon EOS 300D. Kameraet vant tester etter tester, og konkurransen mellom Nikon D70 og Canon EOS 300D kan sies å være den direkte årsaken til at digitale SLR har rast i pris de siste årene. Jeg kjøpte mitt kamera for snart 4 år siden og har ikke angret ett sekund! Jeg hadde til da bare brukt digitale kompakt-kameraer og ble enormt overrasket over kvaliteten på bildene, og hvor enkelt det tross alt var å bruke. Selv i dag skyter jeg mange bilder på auto, som ofte gir veldig gode bilder under normale forhold. Batterilevetiden var nesten eventyrlig i forhold til hva jeg tidligere var vandt til. Før hadde jeg både to og tre batteripakker med på ferie o.l. Nå holder det med å fullade batteriet før ferien, så holder det minst en uke. Problemet er mer at det går så lang tid mellom hver lading at jeg ikke bryr meg om å sjekke batteriet lenger, og da har det skjedd et par ganger at kameraet finner ut at det skal gå tomt akkurat når jeg mest behøver kameraet... Sjeldent kan et kamera anbefales mer trygt enn D70. Eneste ankepunktene må i så fall være litt for liten skjerm og at den kan ha svært mange eksponeringer. Mitt har nå over 15000 eksponeringer og fungerer uten anmerkninger. Hører enkelte påstå holdbarhet på opp mot 50000 eksponeringer. Jeg ville kanskje sett etter D70s pga større skjerm, i tillegg ville jeg forsikret meg om antall eksponeringer og kjøpt et ekstra batteri av typen EN-EL3e (1500mAh). Da får du et billig og utrolig bra SLR Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Takk for alle svar. Nå har jeg desverre(?) spurt om ExIF informasjon fra begge men ikke spurt om noe raw bilde. Jeg tror dette er D70 og ikke D70s, men det kan jeg ikke svare sikkert på. Begge er hvertfall 2 år gamle. Men hvordan stiller dette kameraet seg i forhold til feks D40 og D40x som man får nytt til ca 4500kr med 18-55mm linse? Bare så jeg har noe å sammenligne D70 med. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Men hvordan stiller dette kameraet seg i forhold til feks D40 og D40x som man får nytt til ca 4500kr med 18-55mm linse? Bare så jeg har noe å sammenligne D70 med.8779720[/snapback] Jeg ville rangert D70 langt høyere, siden mange aktuelle objektiver ikke gir autofokus på D40. At D70 kan har et mye større aktuelt utvalg av objektiver er mye verdt, i mitt tilfelle vil jeg faktisk si det er verdt mange tusen kroner. Mange av mine objektiver (50/1.4, 105/2.8, 80-200/2.8) mangler fokusmotor og ville ikke gitt autofokus på D40, da hadde jeg kanskje blitt nødt til å kjøpe dyrere objektiver for å få samme muligheter. F.eks. betalte jeg under 3000kr brukt for min AF 80-200/2.8, mens en ny AF-S-versjon kommer på et femsifret beløp! Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg må bare spørre litt til jeg, hvordan vil du si D50 er kontra D70 da? Tusen hjertlig takk for alle svar som kjem=) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Les og lær http://www.kenrockwell.com/nikon/d50.htm#compare Personlig ville jeg hatt D70 uten tvil Endret 4. juni 2007 av MrLee Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Ja, leste det men om jeg ble så mye klokere vet jeg ikke. Er jo helt fersk på fotgrafering og alle disse utrykkene. Men jeg ser han anbefalte D40 faktisk over D70 og D80 også. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Men hvordan stiller dette kameraet seg i forhold til feks D40 og D40x som man får nytt til ca 4500kr med 18-55mm linse? Bare så jeg har noe å sammenligne D70 med.8779720[/snapback] Jeg ville rangert D70 langt høyere, siden mange aktuelle objektiver ikke gir autofokus på D40. At D70 kan har et mye større aktuelt utvalg av objektiver er mye verdt, i mitt tilfelle vil jeg faktisk si det er verdt mange tusen kroner. Mange av mine objektiver (50/1.4, 105/2.8, 80-200/2.8) mangler fokusmotor og ville ikke gitt autofokus på D40, da hadde jeg kanskje blitt nødt til å kjøpe dyrere objektiver for å få samme muligheter. F.eks. betalte jeg under 3000kr brukt for min AF 80-200/2.8, mens en ny AF-S-versjon kommer på et femsifret beløp! 8779845[/snapback] D50 har samme fokusmotor som D70? Ettersom D40 mangler det er det kanskje dumt å velge det. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Uvisst om D50 har samme som D70 (men det er jo nærliggende å tro) men det har iallefall Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 http://www.dpreview.com/reviews/nikond40/page22.asp men når jeg ser her, så er jeg utrolig i tvil igjen. Huff, hvorfor skal det alltid være så vanskelig å velge. Jeg vil jo bare ha et som skal være mitt første kjøp, og trives jeg med det så kan jeg jo oppgradere til et bedre nikon etterhvert. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Det er sammenligninger av JPG rett ut av kamera? Om du skal begynne å ta bilder litt seriøst vil du sannsynligvis fotografere i råformat for så å redigere bilder litt selv i etterkant. Da spiller det liten rolle hvor god jpg bildet som kommer rett ut av kamera er. Lenke til kommentar
sdf123 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Ok, skjønner. Jeg har mye å lære. Men jeg er som en liten ungen i godtebutikk, ene øyeblikket er jeg veldig sikker på den, og i det neste øyeblikket er det noe helt annet. Men, vist jeg ser på det D50, og kjøper objektiver til det, da er det jo kjekt og ikke måtte kjøpe med AF, som jeg går utifra koster en del mere enn et uten AF. Og om jeg etterhvert syntes det er moro å holde på med, kan jeg invistere i et bedre kamera og fortsatt bruke objektivene(sett at det blir et Nikon kamera da). Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Nyere objektiver er jo med AF-S da (fokusmotor i objektiv) Fast objektiver som Nikkor 50mm F1.8 (som er ett av de mest aktuelle for oss i det lavere prissjiktet grunnet fenomenal ytelse i forhold til pris) er det egentlig ikke så ille å ikke ha autofokus på. Istedet for zoomring, vrir du på autofokusring (iom at det bare er en ring på objektivet). Men det er jo meget greit å ha autofokus også da... Det blir selvsagt verre med zoom objektiver... Endret 4. juni 2007 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå