detvarvondtdet Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 En kollega av meg skal kjøpe seg en ny bærbar pc som han blandt annet skal bruke til å legge inn musikk han lager hjemme. Han skal så bruke den til lett til moderat etterarbeid av den musikken. Altså ikke sette opp fullt cubase studio, men dog arbeide en del med materialet. Den må også ha trådløst nettverkskort og et dugelig Lydkort selvfølgelig. Grafikk spiller ingen rolle overhodet for hans bruk. Noen som kan hjelpe oss litt på veg med hvilke komponenter osv han burde legge mest vekt på? cpu kraft kontra minne/ram osv? Fint om den ikke overstiger 10 000 i pris. Lenke til kommentar
detvarvondtdet Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Ingen som har erfaringer med å jobbe med musikk på laptop? Lenke til kommentar
Illus Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Har ikke så mye peiling, men personlig ville jeg ha surfet litt på diverse butikker ala denne: http://www.myhrbraaten.no/product_info.php...products_id=551 for å se hva butikkene prøver å pushe på en stakkar. Generelt trenger du som du sier bra cpu.. bra (og mye) ram.. og ett ok skjermkort. Skal det jobbes mye på den bærbare må du vurdere om dere skal investere i en ekstra skjerm eller om kun lappis-skjermen skal bruke. Dersom det siste bør dere spytte litt i på en god og stor skjerm. Lydkort får du ikke noe bra alternativ på bærbare så her må du nok til med en ekstern løsning. alternativer finner du sikkert hos procom eller lignende butikker Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Joda. Jeg hadde tidligere en HP med Centrino (type 1,6 Ghz), men byttet for litt over et år siden til en Macbook Pro. Her kjører jeg Protools i OSX og så booter jeg til Windows via Boot Camp (eller kjører Parallels) når jeg trenger å gjøre noe i Win32-only apps, slik som Sound Forge eller ACID. Lydkortet på MBP'en er kanskje det beste innebygde laptop-lydkortet jeg har vært borti med tanke på latency og S/N, men overall så suger alle slike lydkort. Kjøp et ok USB 2.0 eller FireWire-lydkort med breakoutboks om du tar musikken din seriøst. Det er et hav av forskjell, spesielt når man jobber med miksing eller mastering. Om han skal holde seg rundt 10k så kan jeg anbefale en Macbook (dama har en, Core 2 Duo - har brukt også denne til Protools og multitrack opptak, og det fungerer helt glimrende), eller en HP/Fujitsu-Siemens/whatever til den samme prisen. Spesifikasjonene er så og si identiske, med unntak av at PCer bruker å ha noe kraftigere skjermkort.. men siden du sier at det ikke betyr noe så er nok fortsatt Macbook'en mitt beste tips. Beklager om det ikke var et veldig godt svar, men jeg må nesten holde meg til det jeg kjenner til istedet for å "dra en forum-variant" og bare begynne å anbefale ting jeg aldri har brukt Oh, så var det lydkort-anbefalinger ja - jeg bruker en DigiDesign Mbox 2 Pro, men kan også anbefale lillebror - DigiDesign Mbox 2 Mini (halve prisen - ca. 3.500,-). En kamerat av meg bruker M-Audio FireWire Audiophile (ca. 1.700,-) under Windows, og dette fungerer helt utmerket også. Et siste tips når det kommer til lydutstyr - ta en tur i en butikk for å teste det før du kjøper (dette er spesielt gjeldende for monitorer, MIDI-kontrollere etc, men også en gylden regel for lydkort - SPESIELT eksterne lydkort). Jeg kan varmt anbefale Imerslund om du bor i Oslo. De har et enormt lokale og veldig mange varer på utstilling. http://www.imerslundmusikk.no/shop/ (merk: nettbutikken deres mangler mange av de varene de faktisk fører i butikken) Endret 4. juni 2007 av transistorbass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå