amamare Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hei, Jeg har en Nissan Micra 2003 som jeg har hatt mye problemer med, bl.a har vifteremen røket to ganger siste halvår. I går ville den ikke starte, fikk ikke vridd om tenningen en gang, og til slutt gikk det opp for meg at batteriet var flatt - ikke en gang nødblinken virket. Når jeg slo på nødblinken eller lysene kom det en serie klikkelyder fra motoren. En bil kom til med startkabler og nå fikk jeg vridd rundt tenningen, men bilen ville ikke starte ordentlig likevel, og det kom veldig rare lyder fra motoren, minnet litt (men ikke helt) om de lydene som kommer om man vrir om tenningen etter at bilen har startet. Sist gang jeg brukte bilen var onsdag, og jeg kan ikke huske at det var noe unormalt da. Det er også vanskelig å gå fra den med lys eller noe annet batteritappende stående på, da den piper noe fælt om jeg prøver på det. Jeg skal selvsagt få en mekaniker til å se på den i morgen. Problemet er at jeg bor i et distrikt (Italia) hvor bilverkstedene er svært lite pålitelige, og jeg kunne tenke meg å ha en viss idè om hva som kan være sannsynlige årsaker til motorstoppen. Beklager den famlende beskrivelsen av problemet, jeg håper det likevel kan være nok til at noen med peiling kan peke ut noen sannsynlige årsaker. På forhånd takk! Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 En bil kom til med startkabler og nå fikk jeg vridd rundt tenningen, men bilen ville ikke starte ordentlig likevel, og det kom veldig rare lyder fra motoren, minnet litt (men ikke helt) om de lydene som kommer om man vrir om tenningen etter at bilen har startet. På forhånd takk! 8770841[/snapback] Etter den lyden du forklarer så kan det jo vær slitt drev på starter'n, slitte tenner på startkrans eller løs startkrans. Men det forklarer jo ikke hvorfor den skulle ha vært strømtom da Lenke til kommentar
amamare Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Etter den lyden du forklarer så kan det jo vær slitt drev på starter'n, slitte tenner på startkrans eller løs startkrans. Men det forklarer jo ikke hvorfor den skulle ha vært strømtom da 8772433[/snapback] Åh, takk for svar! Jeg har lest litt i forumet og kom dermed også til å tenke på starteren, og begynte å lete etter priser på startmotorer (igjen for å ikke bli svindlet alt for mye), men fant ikke noe på nett. Aner du hva som er fornuftig pris for en startmotor..? Altså, er det snakk om 1000, 5000, 10000... En annen ting, kan det være dynamoen (eller noe i tilknytning til den), siden batteriet også var flatt? Men den skulle vel uansett startet med kabler da... Hva er sannsynligheten for at starter og dynamo ryker samtidig, parkert utenfor huset mitt..? ;-) Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Diodene i generatoren kan ha gått så den bruker opp strømmen. Disse an byttes og burde ikke koste mange kronene. 300kr? Det kan jo være at det er derfor den ikke starter skikkelog, for det er noe som trekker så mye tilbake til generatoren pga strøm enn at den gir strøm. Lenke til kommentar
amamare Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 I tilfelle noen skulle lure, så var det bare strømmangel som gjorde at den ikke startet. Startkabler gikk ikke, men da mekaniker kom med batterilader startet den. Så nå gjenstår det å se om batteriet lades ordentlig, eller om det er noe i motoren som tapper det. Takk for diode-teori, sesteen. Jeg har også blitt tipset om jordingsfeil, mens mekanikeren selv mente det måtte være batteriet som trenger å byttes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå