Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler rundt sommerjobb

MyBigMouth

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk nettopp turnus listen for sommeren, og ser at jeg "bare" har fått en uke fri. Trodde jeg skulle ha 2 jeg? Har fått noen enkelt-fridager, men det er vell ikke meningen at dette skal gjøre opp for en uke?

8770621[/snapback]

Hvilket yrke/stilling er det snakk om? Har du ingen anledning til å selv påvirke når du får ferie?

Lenke til kommentar
Fikk nettopp turnus listen for sommeren, og ser at jeg "bare" har fått en uke fri. Trodde jeg skulle ha 2 jeg? Har fått noen enkelt-fridager, men det er vell ikke meningen at dette skal gjøre opp for en uke?

8770621[/snapback]

Hvilket yrke/stilling er det snakk om? Har du ingen anledning til å selv påvirke når du får ferie?

8770634[/snapback]

Jeg kan jo spørre, men jeg har jo enda ikke fått arbeidsavtale da. Så i verste fall kan de si at jeg ikke passer jobben. Dette er sommerjobb.

Lenke til kommentar
Jeg kan jo spørre, men jeg har jo enda ikke fått arbeidsavtale da. Så i verste fall kan de si at jeg ikke passer jobben. Dette er sommerjobb.

8771029[/snapback]

Sommerferie i sommerjobb?

Vel, skal ikke si noe, har noe lignende selv. :whistle:

Etter arbeidsmiljøloven § 11-5 har personer under 18 år som går på skole, ihvertfall krav på minst to uker ferie i sommerferien. Vet ikke om dette gjelder deg.

Det greieste er sannsynligvis å faktisk snakke med arbeidsgiver, og si at du må ha fri den og den uken, fremfor å slå i bordet med paragrafer og lover. :)

MEN: Skriftlig arbeidsavtale SKAL du ha!

Du har videre (selvsagt) ikke krav på lønn i ferieuken(e). Men, du har krav på feriepenger av all lønn du får utbetalt. Du kan velge å få disse utbetalt når du slutter, eller til neste sommer.

Lenke til kommentar

Jeg sier bare: Sommerferie i sommerjobb.

Jeg har hatt mine 4 timer sommerferie i år, sommerjobben får jeg utelukkende fordi andre skal ha ferie. Regner med mange andre har det på samme viset.

Edit:

og si at du må ha
Si at du kunne tenke deg. Endret av gorber
Lenke til kommentar

8771029[/snapback]

Sommerferie i sommerjobb?

Vel, skal ikke si noe, har noe lignende selv. :whistle:

Etter arbeidsmiljøloven § 11-5 har personer under 18 år som går på skole, ihvertfall krav på minst to uker ferie i sommerferien. Vet ikke om dette gjelder deg.

Det greieste er sannsynligvis å faktisk snakke med arbeidsgiver, og si at du må ha fri den og den uken, fremfor å slå i bordet med paragrafer og lover. :)

MEN: Skriftlig arbeidsavtale SKAL du ha!

Du har videre (selvsagt) ikke krav på lønn i ferieuken(e). Men, du har krav på feriepenger av all lønn du får utbetalt. Du kan velge å få disse utbetalt når du slutter, eller til neste sommer.

8771341[/snapback]

Ja, sommerferie i sommerjobb....Jeg går på skole. Jeg får skriftlig avtale når opplæringen begynner. Jeg ber ikke om lønn i ferieukene, selvfølgelig. Synes bare det var merkelig, for jeg mente § 11-5 gjaldt meg og.

Lenke til kommentar
jeg har 13 dager i år ^^

jobbet sia juni i fjord har ikke hatt noe ferie sia jeg starta.

første ferie uke er slutten av august

Ha, luksus!

Prøv totalt 10 dager ferie siste 3 år, og 4 dager i år.

8774326[/snapback]

ikke noe prolem, ikke rart bransjene går konk i norge, fankern er jo ikke annet enn fri, fri og atter mere fri.

men må ikke glemme at jeg er lærling heller da med 140% stilling på 40% lønn :p

samt at jeg har eget firma jeg driver på fritia ^^ liker å jobbe, sitte og daffe går ikke her i gården nei :p

Lenke til kommentar
Greit nok med ferien. Fant ut at jeg har en uke etter den arbeidstiden jeg var satt opp.  MEN, er også satt opp til å jobbe søndager. Kan jeg påberope meg de ekstra 40% jeg har "krav" på, eller er det også feil?

8784169[/snapback]

hva skal du jobbe som?

Lenke til kommentar
Greit nok med ferien. Fant ut at jeg har en uke etter den arbeidstiden jeg var satt opp.  MEN, er også satt opp til å jobbe søndager. Kan jeg påberope meg de ekstra 40% jeg har "krav" på, eller er det også feil?

8784169[/snapback]

Hva sier tariffavtalen? ;)

Er du satt opp med mer enn 40 timer/uke noen av ukene?

Lenke til kommentar

8784169[/snapback]

8784211[/snapback]

Så vidt det er meg kjent, så har jeg ikke tariff. Mest antall timer på en uke er 39.

Lenke til kommentar

8784169[/snapback]

hva skal du jobbe som?

8784192[/snapback]

Har ikke lyst å gå ut med for mye informasjon, men det er arbeid som ofte vil vare fra 6 til 13-14.

Lenke til kommentar

8784169[/snapback]

8784211[/snapback]

Så vidt det er meg kjent, så har jeg ikke tariff. Mest antall timer på en uke er 39.

8784258[/snapback]

Neppe tilfeldig.. :whistle:

Så vidt jeg vet har du ikke krav på noe ekstra for å jobbe på søndager, med mindre det står i tariffavtalen.

Derimot er det egentlig ikke tillatt å jobbe på søndager, jfr

"§ 10-10. Søndagsarbeid", men det "selvsagt" unntak..:

(2) Arbeid på søn- og helgedager er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig.

Husk at du har krav på dette:

§ 10-8 (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager.

Lenke til kommentar

Dette er jo en jobb som krever at jeg er der søndag. Så på en måte gjør arbeidets art det nødvendig. Tariffavtale=arbeidsavtale?

Og nei, det er nok neppe tilfeldig. Så også at de hadde satt opp et par dager på 5.5 timer. Der har de nok brent seg, og trodd at jeg var myndig....haha. Jeg skal ha mat :p Er det meningen at en slik pause skal være lønnet?

Lenke til kommentar
Tariffavtale=arbeidsavtale?

8784478[/snapback]

Nei, det er en avtale mellom arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiver. Der er det ofte spesifisert ulempetillegg osv.

Jeg skal ha mat :p Er det meningen at en slik pause skal være lønnet?

8784478[/snapback]

Matpauser er ikke lønnet, med mindre arbeidet er slik at du ikke kan forlate arbeidsplassen mens du spiser. Et eksempel kan være en vakttelefon der du er alene på jobb.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Tariffavtale=arbeidsavtale?

8784478[/snapback]

Nei, det er en avtale mellom arbeidstakerorganisasjonene og arbeidsgiver. Der er det ofte spesifisert ulempetillegg osv.

Jeg skal ha mat :p Er det meningen at en slik pause skal være lønnet?

8784478[/snapback]

Matpauser er ikke lønnet, med mindre arbeidet er slik at du ikke kan forlate arbeidsplassen mens du spiser. Et eksempel kan være en vakttelefon der du er alene på jobb.

8784500[/snapback]

Vil nok tippe det går inn under den typen arbeid ja. Har også hørt at det også skal finnes et skikkelig lunsjlokale. Det de har for øyeblikket er vell 2*2 meter....

Men hvordan kan jeg finne tariffavtalen da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...