Gå til innhold

Basskombo på lite budsjett

jakbaehl

Anbefalte innlegg

Er i ferd med å skaffe meg bass kombo, på et budsjett som er typisk for bassister, nesten fraværende.

Har sett meg ut disse to:

Behringer BXL 3000 A Ultrabasss

Ashdown Mag-115-300

Kan dere som har erfaringer med disse gi meg noen hint om hvilken jeg skal velge?

Setter også pris på om de de som IKKE har testet merkene ikke kommer med hatmeldinger.

Det er så slitsomt å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri testa Behringer, men av det jeg har lest rundt omkring på diverse forum, så er det veldig få som anbefaler dette merket. De får mye pepper for dårlige høytalere.

Samtidig får Ashdown mye skryt rundt omkring. Har testa Ashdown selv, og skal kjøpe med et 15" kabinett.

pantera

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke anbefale deg Behringer. Som Pantera sier får Behringer mye pepper rundt omkring, og mye av det er fortjent. Har aldri testet hverken bass eller forsterker fra dem, men felles for veldig mye av det Behringer leverer har kort levetid og så som så med lyden.

Selv er jeg veldig nybegynner på bass, men har en Ashdown Perfect 10 forsterker som jeg er veldig fornøyd med (nå skal det sies at jeg har absolutt ingenting å sammenligne med).

Lenke til kommentar

Eier en del Behriger- ting, og har en sterk mistanke om at mange synes det er dårlig, fordi det er for billig. Etter min erfaring varierer kvaiteten en del, men stort sett får man mye for pengene. Har en gitarforsterker jeg er veldig fornøyd med, for eksempel.

En ting du bør ligge unna på Behringer, er aluminiumshøyttalerene. De sprekker rett og slett. Ikke er det noe særlig lyd i dem heller, men det er en annen sak.

Prøvde en sånn basskombo fra Behringer for en tid tilbake, og var bare sånn måtelig fornøyd. Kontrollknappene virket billige, og lyden var heller ikke noe til å få hakeslepp av. Nå er det faktisk den eneste Behringer- dingsen jeg har prøvd som har vært direkte skuffende. Det er mulig en annen kombo i serien gir et annet inntrykk. Husker ikke navnet, men mener det var den største i den kompakt- serien jeg testet.

Hadde du spurt om den V- tone gitarforsterkeren, hadde jeg anbefalt den tvert. Basskomboen bør du prøve selv.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Elektronisk følger Behringer ofte "oppskrifter" fra produsenter i mye dyrere prisklasser, til punkt og prikke. Dette gjelder blant annet mange miksere, gitareffekter vet jeg ihvertfall, og sikkert gitar/bass-forsterkere også. Det dem sparer inn på er bla.a. byggematerialer, som plast istedet for stål, samt knapper og pot-metere fordi dette utgjør ofte en svært stor del av produksjonskostnadene.

På komboene er sikkert ikke det brukt like godt materiale i chassiet (sikkert noe spon-plater av en eller annen type) samt gjort enklere sammensjøtinger, og jeg tviler på at høyttaleren er like flott som på dyrere merker/modeller.

Jeg ser at du er ute etter veldig mye power, sannsynligvis fordi du er ute etter godt lydvolum. Det du da bør se etter er høy følsomhet på elementet, og ikke se deg blind på watt. :) Bare som et tips.

(-3dB følsomhet fører til at du trenger dobbelt så høy effekt)

Forøvrig har jeg en Behringer 7-bånds EQ, som er like god som Boss sin til 5 ganger prisen, med unntak av at knappene er jalla og den er ikke like bombesikker bygget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...