PlatinumFlyer Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Borsene rundt om i verden har absolutt en sammenheng. Alle som en. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Men ikke noen entydig. Oslo Børs er f.eks. veldig høy fordi oljeprisen er høy. De fleste andre land er langt mindre avhengig av oljeprisen, og relasjonen er omvendt (aksjeprisene går ned når oljeprisen går opp). På den andre siden er oljeprisen høy fordi økonomien på verdensbasis går godt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 OSE er en slags u-landsbors fordi den er saa knyttet opp mot en enkelt raavare. Men gaar NYSE eller Nasdaq opp, saa gaar jo for det meste OSE opp, og motsatt. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Investere i aksjefond er lurt, dette er penger som du gjerne lar stå inne i 3-5 år. Du vil generelt ikke legge stort merke til noen korreksjoner da. Om jeg skal anbefale noe så hold deg unna bransjefond da dette faktisk er litt risikabelt. Du burde ta en titt på Odim Maritime, Skagen Vekst og Skagen Kon-Tiki. www.morningstar.no er en fin side om aksjefond. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Eller Skagen Global. De skagenfondene du nevner har størst nedslagsfelt på OSE - som jo nesten er en bransjebørs for Olje og Energy. Lenke til kommentar
morningstar665 Skrevet 19. juli 2007 Del Skrevet 19. juli 2007 Spar feks 1000 hver måned er ganske greit. Jeg kjøpte ca. 6 fond for 1000 kr hver, og deretter satte jeg inn 1200 kr i mnd med forskjellige % fordelinger på fondene. Har Skagen Global og Kon Tiki også. De er ganske fine må jeg si. Lenke til kommentar
akamond Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Jeg trur at fond som går på det globale, feks Odin Global og Odin Global Smb vil få en ganske sterk vekst de neste månedene. Men det jeg tenkte på mest var egentlig å satse på ODIN Templeton Japan. De siste sju årene har dette gått svært dårlig, og det må vel gå bra igjen snart? Dette fallet kan vel ikke vare så mye lengre? Noen som har kjennskaper til dette fondet? Noen som har noen kommentarer og anbefalinger å komme med? Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Jeg trur at fond som går på det globale, feks Odin Global og Odin Global Smb vil få en ganske sterk vekst de neste månedene.Men det jeg tenkte på mest var egentlig å satse på ODIN Templeton Japan. De siste sju årene har dette gått svært dårlig, og det må vel gå bra igjen snart? Dette fallet kan vel ikke vare så mye lengre? Noen som har kjennskaper til dette fondet? Noen som har noen kommentarer og anbefalinger å komme med? 9219193[/snapback] Går det dårlig er det ikke mange som vil investere i fondet, og dermed blir det lite kapital til å komme seg opp på beina igjen, kan du si.. I værste fall så blir fondet avsluttet etter en tid, for å lage ett nytt, med mer catchy navn, og sikkert de samme aksjene også.. -Og selvfølgelig, en historikk som starter bra.. Ang. historikk: Den som er på topplisten til Nordnet er ODIN Offshore Acc og har steget med 286,24% de 3 siste årene.. det er ikke så dårlig hvis du tenker over det.. Her satser du alt på ett nisjemarked, og olje er nok ikke det værste du kan gå inn i.. Jeg har selv ikke noen personlig erfaring med dette fondet.. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Eller Skagen Global. De skagenfondene du nevner har størst nedslagsfelt på OSE - som jo nesten er en bransjebørs for Olje og Energy. 9105634[/snapback] Det er jeg faktisk lite enig med deg i. Finnes mange aksjer på OSE som er lite avhening av begge disse faktorene. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 OSE oser litt ulandsbørs hvor mesteparten er avhengig av oljen.. Lenke til kommentar
Anixion Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Er det noen som vet hvor mye penger jeg kan ha i fond uten at det går utover lån/stipend fra lånekassen? Jeg er 15 år nå, og har tenkt å starte spareavtale hos Skagen Kon-Tiki, tenkt å sette inn 1000 kr hver mnd. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 I sammarbeid med min finansrådgiver puttet jeg i dag betydelige midler i aksjefond. Om det er lurt? Tja, jeg håper jo det. Tenker du langsiktig skal det jo i utgangspunktet alltid være lurt! Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Legg merke til at markedet ikke alltid er i en stigende trend slik vi har hatt de siste fem årene. Det er ikke uvanlig at det går 10-20 før kursene er oppe på samme nivå etter en synkende periode. Men vanligvis så lønner det seg, bare ikke du lander i fellen om at du tror alt vil bedre seg (med tid) alltid. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg tviler meget sterkt på en ti år lang nedgang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå