Gå til innhold

Er det lurt å investere i aksjefond nå?

akamond

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Start en spareavtale. Da sprer du risikoen i stedenfor å sette inn engangsbeløp. Engangsbeløp krever mye mer timing enn spareavtale. Dersom du har en spareavtale og markedet skulle synke, kjøper du "billige" andeler når markedet går ned. Når markedet så snur, så har du kjøpt "billige" andeler når markedet har gått nedover. Uansett så er langsiktighet nøkkelordet når det gjelder aksjefond!

Lenke til kommentar

Min erfaring er at det nesten alltid er lurt å investere i fond. Det vil komme nedturer, og de færreste tror de neste tre årene blir like bra som de siste tre årene. Jeg tror ikke toppen er nådd, men tror på et bra 2007. Men ingen vet, så det er alltid spennende å ha penger i markedet.

Hvis du har mye penger du vil plassere i fond er det tryggest å ikke sette alt inn på en gang. Fast månedlig sparing er smart. Ikke tro at du klarer å time markedet, de fleste som prøver på det taper på det.

Tenk deg godt om når du velger fond.

Lenke til kommentar

Om du vil inn i fond nå ville jeg ventet til nedgangen vi ser om dagen gir seg. Det kan bli i morgen eller om noen uker, men akkurat nå vil jeg ikke anbefale å sette inn store beløp. Markedet er litt nervøst om dagen, så det tryggeste er å vente til det snur oppover.

For de som allerede er inne i fond vil jeg anbefale å sitte rolig. Jeg har prøvd meg på timing ved å selge ut når det ser dårlig ut, men det ender som regel med å selge på bunn og kjøpe seg inn igjen til høyere kurs. Med mindre du er flinkere enn de fleste er det bedre å sitte rolig når det ser dårlig ut.

Lenke til kommentar

De som prøver å time etter markedet - selv proffene - har ikke en spesielt god suksessrate. Ved fondskjøp har du uansett en relativt lang tidshorisont, og burde ikke følge med på de daglige svingningene.

Det samme som du skriver i innlegget ditt - at markedet har gått veldig opp i det siste og at toppen er nær - var en helt ok beskrivelse mange gav for to år siden også. Utviklingen siden da har vært svært god på de fleste av verdens børser (og den norske spesielt).

Lenke til kommentar

Så jeg bør vente med å investere. Hvor lenge bør jeg vente? Jeg har forøvrig sparebank1, og jeg har planer om å investere pengene mine i en langsiktig periode. Hva trur dere vil gi best avkastning? Jeg hadde tenkt å sette de inn i Odin, men er veldig usikker nå siden børsen er så høy fortiden.

Lenke til kommentar
Så jeg bør vente med å investere. Hvor lenge bør jeg vente? Jeg har forøvrig sparebank1, og jeg har planer om å investere pengene mine i en langsiktig periode. Hva trur dere vil gi best avkastning? Jeg hadde tenkt å sette de inn i Odin, men er veldig usikker nå siden børsen er så høy fortiden.

8814440[/snapback]

Vil du spare i aksjefond, så start å spar når du har pengene. Det er ingen vits i å spekulere på når det er lurest å sette dem inn. Markedet har sunket nå den siste uken, men prøver du å vente til det snur oppover igjen, kan du sitte igjen med skjegget i den berømte postkassa, kanskje du mister den store oppturen ved å vente?

Lenke til kommentar

8814440[/snapback]

Du bør ikke vente lenger enn til børsen stopper nedgangen. Det kan se ut som om den lille korreksjonen allerede er over, så da er det bare å sette i gang. Man skal ikke ta for mye hensyn til daglige svingninger når man sitter med fond, men det er ikke noen vits i å sette inn penger under en nedgang.

Hvis det er snakk om spareavtale er det bare å sette i gang. Er det snakk om et større beløp er det mange som anbefaler å sette inn litt om gangen. Hva som er mest lønnsomt vet man ikke før etterpå.

Det er ganske stor usikkerhet om hvordan markedet skal gå i tiden som kommer, men jeg har tenkt å sitte med pengene jeg har i fond til jeg trenger dem. Og jeg setter inn penger hver måned.

Usikker vil man alltid være når det gjelder å satse penger i fond og aksjer, men all erfaring tyder på at du vil få god avkastning over tid. Og så er det mye mer spennende enn å ha penger i banken :)

Lenke til kommentar
Har over en halv million i fond. Med den avkastningen jeg har hatt de siste 3 årene tror jeg det går bra med en nedtur også.

8818766[/snapback]

Nettopp. Når man har tjent endel kroner på fond i gode tider føler men at en liten nedgang eller tre ikke er så farlig.

Men det har ikke alltid vert slik. Etterat jeg startet med litt fond for 7-8 år siden var det ikke så veldig gøy å se at formuen krympet. Men man skal være langsiktig i fond, og nå er det bare gøy.

Lenke til kommentar

Sommeren pleier å være den dårligste perioden for utviklingen på børsen. Når rentene går opp blir det mer attraktivt å ha pengene i banken. I tillegg blir lånene bedriftene har dyrere, slik at lønnsomheten synker. Derfor selger folk aksjer, og aksjeprisene går ned.

Jeg tror ikke det vil skje de helt store endringene på kort sikt, men det er fordi det ikke pleier å gjøre det om sommeren. Muligheten for høyere rente kan føre til nedgang.

På den andre siden er denne muligeten allerede delvis priset inn, og vi kan få tall som gjør at ikke det blir nødvendig (lav inflasjon, f.eks.). I såfall kan vi få en stigning. Hva som helst kan mao. som vanlig skje, den som lever får se.

Lenke til kommentar
Pleier sommertiden å være en opptur for børsen? Hva vil det si at rentene har gått opp i det siste? Vil vi merke en nedgang i børsen nå? Hva trur dere?

8855080[/snapback]

Det spennende med børs er at ingen vet hva som skjer. Mange har meninger om hvordan det går i tiden som kommer, og bare noen få av dem har rett. I mai var det også mye snakk om nedtur, men de som solgte seg ut for å unngå nedturen gikk glipp av en opptur. Hva jeg tror bør du ikke ta særlig hensyn til, men jeg tror vi vil få en forsiktig oppgang i resten av 2007. Utover det tror jeg vi vil fortsette med opp og nedganger hvor hver bunn er høyere enn den forrige. Det er derfor jeg har penger i fond istedenfor å ha dem på høyrentekonto.

Jeg er forberedt på at vi vil se nedturer på opptil 30% i de nærmeste årene, men jeg har ganske lang sparehorisont og har troen på at det beste er å sitte med fondene man har til man trenger pengene. Ikke før den dagen jeg sover dårlig om natten på grunn av redsel for nedgang selger jeg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...